Cakewalk introduceert maandabonnement

Adobe deed het al met zijn Creative Suite en nu volgt Cakewalk met Sonar: een abonnement per maand.

Je kunt nu nog wel kiezen voor het pakket kopen of een maandabonnement (vanaf 9.99 dollar), maar het zou me niets verbazen als het in de toekomst volledig per maand gaat. Is dit de toekomst van DAWs?

Meer info bij Music Radar
 
Laatst gewijzigd:
Je moet een jaar betaald lid blijven om je laatste update te mogen hebben waarna geen verdere updates?
Wat een bulshit, ik vind de aanpak van Fruityloops veel slimmer...
 
terug naar de arcadehal tijden!

Pay to play

image006.jpg

insert-quarter.jpeg



Insert coin pls
 
Image line FL studio for the WIN! De rest van mn leven gratis update's. Beloon je customers, en ze zullen het woord verspreiden haha:okdan::okdan::P
 
Dit is een route die steeds meer software developers kiezen (ik weet er alles van, want dit doen we ook met onze software). Het zorgt voor een constante stroom van inkomsten en levert uiteindelijk meer op. Je moet alleen zorgen dat de klanten tevreden blijven, want overstappen wordt een stuk makkelijker aangezien de klant geen grote investering hoeft te doen bij aanschaf.
 
Denk niet dat het minder makkelijk te kraken word. Dat blijft meestal net zo moeilijk/makkelijk. Kijk maar naar Photoshop.

Wel denk ik dat fabriekanten, zoals Roonan al aangeeft, (nog) meer aan klantenbinding moeten doen.
Ook denk ik niet dat veel mensen makkelijk overstappen van DAW, ik in ieder geval niet. Als Cubase besluit met een abonnement te gaan werken neem ik een abonnement.
 
In de softwarewereld zie je inderdaad dat steeds meer producten worden aangeboden in dergelijke vormen. Dus software aanbieden "as a service", of i.c.m. abonnementen op ondersteuning/updates. De laatste paar maanden gebruikte ik Sonar X3 als DAW, maar met deze berichtgeving ben ik er nog niet zeker van of ik dit wel blijf gebruiken. De huidige veranderingen m.b.t. het licentiemodel zijn denkelijk een voorbode van verdere beperkingen in de toekomst. Nieuwe functionaliteiten introduceren ook weer nieuwe bugs en dit heeft een beetje het effect van de wortel-aan-een-stok bij dit soort licentiemodellen (bugs worden pas opgelost in een nieuwe update waarvoor je weer moet betalen).
 
Nee, dit is de toekomst van elke software. Adobe draait dit op servers die ik in EMEA heb verkocht :). De rest volgt al.. Nieuwe game console zullen ook via "cloud" gaan werken.
 
... maar het zou me niets verbazen als het in de toekomst volledig per maand gaat. Is dit de toekomst van DAWs?
Ik doe in ieder geval niet mee met deze melkerij. Ik wil minder vaste maandelijkse kosten, niet meer!
What's next, maandelijks betalen om op mijn bureaustoel te mogen zitten? (ja, *nu* lijkt dat nog absurd)
 
Nee, dit is de toekomst van elke software. Adobe draait dit op servers die ik in EMEA heb verkocht :). De rest volgt al.. Nieuwe game console zullen ook via "cloud" gaan werken.
Is dat dezelfde glazen bol die zei dat alle online muziekaankopen DRM zullen bevatten?
Het is een beginnende trend, maar de toekomst is nooit 100% zeker.
 
Dat het voor de producent van de software voordelen kan hebben... dat geloof ik wel.
Dat het in sommige gevallen voordelen kan hebben voor de klant. dat geloof ik wat minder snel. maar als ze inderdaad aan betere klanten-binding doen. en zeer regelmatig met kleine updates komen. en halfjaarlijks wat nieuwe functies erbij doen. kan ik met er nog wel iets bij voorstellen. Al ben ik wel erg bang voor het volgende:

Bij nieuwe functies, word ook weer beetje meer van je cpu verwacht. vergelijk het een beetje met de browser-wars. elke X maanden had je nieuwe browser, welke weer logger en trager was (om allerlei redenen) Dat kan je wel bijhouden en schoonmaken whatever. maar je zal toch eerder geneigt zijn je pc te upgraden, om maar mee te blijven doen.
Mijn laptop, moet het wel 4jaar volhouden.. anders vind ik m te duur.. (aanschaf prijs ligt dan rond de 1euro per dag)
Als ik elke maand ook nog het abbonement voor me plugins moet betalen, en het abbo voor me daw, en het abbo voor me creative suite.. stel dat elk van deze abbonementen 0,25cent per dag is.. je gebruikt meerdere plugins en al die meuk. kom je alweer snel uit op een totaal bedrag van een enkele euro per dag.. + kosten hardware.. dan kost me geploeter al snel meer, dan ik over heb per dag..

En daarom heb ik liever koop-software.. die paar tientjes die renoise me ooit koste.. dat is geen probleem.. die paar euro die ik her en der voor me plugins heb betaald.. is ook geen probleem.. die laptop die me 4jaar aan het hobbyen houd.. is ook geen probleem.. maandelijkse extra vaste lasten.. dat weer wel.
 
Ik snap de weerstand, maar vergeet niet dat bij profesionele software je een paar honderd euro moet neertellen. Nu kan je voor een tientje per maand direct aan de slag en als het niet bevalt direct weer stoppen. Je betaald dan alleen voor wat je gebruikt. Geen desinvesteringen dus.
Ik vond Office 365 ook maar niets, maar ik ga binnenkort een nieuw bedrijf starten en dan betaal ik liever een klein bedrag per maand ipv eigen server en dure licenties kopen.

Maar goed, wat je er ook van vind, dit is niet meer te stoppen. Dit is de toekomst van de meeste software.
 
Bij een bedrijf is het weer anders roonan.
Dan scheelt het een server kopen.. een fulltime beheerder.. cal's en nog een zut meer dingen.
en je werknemer zou in principe per dag meer moeten opleveren dan je backoffice kost..

heel stom gezegt: als ik per dag meer zou verdienen aan me muziek, dan ik kwijt ben.. zou ik er ook een stuk minder moeite mee hebben. maar dat zit er niet in.. en dan moet ik wel kijken "wat kost me hobby per dag" en kan ik dat 10jaar volhouden.. Wat ik nu kwijt ben.. (dat is inclusief legale software en dergelijke) is zegmaar het max.. als ik gaat doorrekenen is dat al zowat 3euro per dag.. (de laptop. mijn machinedrum, mijn octatrack.. de video's de hele ratteplan)
en dat vind ik eigenlijk best veel voor "een hobby"
 
Ome dromer is duidelijk geen roker.. :)
Als een schoorsteen ;-) en dat zijn eigenlijk de laatste 2 luxe dingen die ik nog heb.
muziekjes en me rokertjes.. de rest is gewoon low/ultra low budget.
 
Tsja...ik heb Fruity Loops gekocht toen het net verscheen en heb me leven lang gratis updates...daarbij staat het internet vol met goeie tot heel goeie GRATIS plugins...kijk bijvoorbeeld hier: http://www.kvraudio.com/forum/
Ik heb nooit het idee om geld te verdienen met een hobby...de meeste musici hebben zowiezo geen leven over rozen dus mag men de doornen van abonnementen ook zelf houden... ;-)
 
Bij een bedrijf is het weer anders roonan.
Dan scheelt het een server kopen.. een fulltime beheerder.. cal's en nog een zut meer dingen.
en je werknemer zou in principe per dag meer moeten opleveren dan je backoffice kost..

heel stom gezegt: als ik per dag meer zou verdienen aan me muziek, dan ik kwijt ben.. zou ik er ook een stuk minder moeite mee hebben. maar dat zit er niet in.. en dan moet ik wel kijken "wat kost me hobby per dag" en kan ik dat 10jaar volhouden.. Wat ik nu kwijt ben.. (dat is inclusief legale software en dergelijke) is zegmaar het max.. als ik gaat doorrekenen is dat al zowat 3euro per dag.. (de laptop. mijn machinedrum, mijn octatrack.. de video's de hele ratteplan)
en dat vind ik eigenlijk best veel voor "een hobby"

Een valide punt, maar iedereen is er altijd nog zelf bij wat je wel en niet koopt voor je hobby en er is voorlopig nog keuze zat (ook tweedehands). Tip van de dag: Koop Reaper. Voor een paar tientjes een hele goeie DAW. De hobbyist betaald namelijk veel minder dan de professionele gebruiker. Een mooie strategie, alleen ben ik bang dat we dit niet veel zullen tegenkomen.
 
Een valide punt, maar iedereen is er altijd nog zelf bij wat je wel en niet koopt voor je hobby en er is voorlopig nog keuze zat (ook tweedehands). Tip van de dag: Koop Reaper. Voor een paar tientjes een hele goeie DAW. De hobbyist betaald namelijk veel minder dan de professionele gebruiker. Een mooie strategie, alleen ben ik bang dat we dit niet veel zullen tegenkomen.

inderdaad goeie tip : daarom gebruik ik het ook :)
Ben helemaal voorzien, me gear is afbetaald, me laptop ook.. legale softies en of opensource.
ben gewoon aan het sparen voor "vervanging over 4/5 jaar" dus moet inderdaad elke dag een euro of 2 sparen.. anders kan dat niet.. Dat is denk mijn grootste weerstand van dit soort abbo's.
in het geval dat ik eens een maandje minder geld heb (auto stuk/vriezer vervangen/hond ziek) kan ik best "niet sparen voor eventuele vervanging gear" .. maar als ik abbo niet betaald.. heb ik wel mooie speeltjes op me keukentafel, waar ik dan niet de output van kan verwerken zoals ik dat wil.

Dat is denk ik de kern van mijn weerstand..
 
Back
Top