de grote Roland SP-x0x draad

nomore

Lintage Vid
Lid sinds
6 Maart 2004
Berichten
3.602
Locatie
amsterdam
Ik denk dat deze doosjes inmiddels wel een plekje hier verdienen :okdan:

Zelf heb ik de SP-x0x'en altijd links laten liggen omdat ze er wat speelgoed achtig uitzien. Maar uiteindelijk ben ik toch gevallen voor een SP-808. In de eerste reden ook de prijs maar ik beken dat ik hem ook wel sexy vind. Naast sampling is het eigenlijk ook een 4 track HD recorder. Wat allemaal leuke opties oplevert zoals het opnemen op (aparte) tracks, en dan dat geheel weer, inclusief fadersmoves en effects etc, weer bouncen naar een pad.

Het nadeel vind ik wel dat er niet echt een sequencer op zit, ja, je kunt wel je geram op je pad hetzij als events of als audio naar een track opnemen, maar dit is dan gelijk een song en die kan ik zover ik weet niet loopen (overigens herkent hij wel MTC, maar in Live heb ik het nog niet zover gekregen dat hij echt mijn song positie volgt).

Als alternatief kan je nog wel de pads via midi triggeren, en dan zo via een externe sequencer sequencen, maar dat defeats the purpose uiteraard. Hoe dan ook, voor mij is het niet echt een groot issue omdat ik toch m.n. hardware gepiel wil samplen, en die loops dan live triggeren tijdens een jam.

Last but not least, ik weet niet hoe het met de andere sp's is, maar de geluidskwalliteit is dik in orde! Alles wat ik erin stop klinkt transparant en drums krijgen een lekkere punch mee!

sp808_angle_gal.jpg


Ik noem hem vanaf nu, de poor mans octatrack :)
 
Las die sp808 niet direct van zip drive, en waren hier geen problemen mee? Dat hij traag was?
En kan je hem als 8 mono sporen gebruiken, of moeten de samples stereo zijn en heb je maar 4 sporen?
 
Ik vind die SP-404sx wel interessant.. Werkt makkelijk en snel. Je hoeft geen programs te maken met moeilijke keyboard instellingen zoals bij een racksampler..

Alleen, sommige beperkingen snap ik niet. Je kan samples niet pitchen.. Enkel op een moeilijk manier met een pitch effect.
En ook geen spelend pattern resamplen.. ook zo jammer..
 
Back
Top