Vragen omtrent Formant Synth

het was helemaal geen elektuur ontwerp, Chapman was de ontwerper.
elektuur heeft slechts gepubliseerd.

en ik vind het ontwerp op slechts enkele punten wat minder, maar zeker niet slecht.
zeker voor de tijd waarin het ding ontworpen is is de synth eigenlijk redelijk goed.

en idd, ik zie het nu, slechts een vco, dan gaat de prijs natuurlijk ook omlaag.... 400,-

:mega:

( en 4x het woord slecht....)

"Slechtste synth ontwerp" is nogal ongenuanceerd, en bovendien zijn er aardig wat commerciele synths die ook naar die titel dingen.
Maar alle Elektuur ontwerpen hebben wel wat quirks, niet zo nuttige features, componenten die bij publicatie al zeldzaam/duur waren. Etc.
Maar dat keyboard zie je vlgns mij niet zo vaak en is moeilijk / duur om na te maken (puur analoog dan, midi keyboard + midi to cv is natuurlijk een eitje, en handiger).
 
Wat dat keyboard betreft: Elektor voorzag een Keyboard printje, wat je in combinatie met een klavier uit bv een slooporgel gebruikte. In mijn ervaring heeft minstens de helft van de Formant systemen een klavier(tje). Dit ziet er wel een mooi exemplaar uit met een stick erbij.

Dacht dat daar ook nieuwe keybeds voor aangeboden werden, best duur ook (maar toen was ik ook nog echt jong :D ).
 
Klopt, je kon ze ook los kopen. In die tijd waren er ook nogal wat bouwpakketten voor orgels. Allemaal erg aan de prijs.
 
Allen hartelijk dank voor de info. Ik heb inmiddels twee boeken gevonden met alle artikelen en uitbreidingen uit de elektuur, dus ik heb wat te doen deze winter!
 
@gerbster:
Ik wens je veel succes met het bouwen.

Natuurlijk heb ik de knuppel in het formant-hoenderhok gegooid en doet dat niet helemaal recht aan het ontwerp in de tijd geplaatst.
De achtergrond hiertoe is dat ik me nogal 'beledigd' voelde door het formant-ontwerp. Ik heb bijna alle modules gebouwd en als leerschool heb ik daar zeker iets aan gehad maar, het liep wel zo achter op de ontwikkelingen van het moment toen het werd gepubliceerd. Door de kennisontwikkeling van mijn persoontje kwam ik daar achter en dacht: dat kan ik veel beter en dat werd ook al veel beter gedaan bleek later.

Vandaag de dag zijn er zoveel boeiende DIY modules op de markt dat die hele Formant de prullebak in kan.
Dus, mijn advies: weg met die Formant en begin aan wat betere en zinvollere modules.

Kijk eens wat

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=174508&page=2

voor elkaar heeft gekregen en luister naar de eerste audiotest die hij aangeleverd heeft.

Heel bemoedigend.

Als je dat gezien hebt ga je gewoon geen Formant bouwen. Klaar! Echt zonder van de energie en het geld.
 
Ik ben het eens dat je vandaag de dag niet echt uit je stoel gaat vallen van een Formant VCA of de LFO (die lekker veel outputs heeft, maar geen CV inputs, wat er wel bij te modden is). Wat mij betreft zijn de VCO en 12dB VCF nog steeds de moeite van het maken, en de RFM blijft in al zijn passiviteit ook een leuke karaktermodule. De anderen hebben weinig bestaansreden tov alternatieven.
 
Ja, de 12 bB VCF is op zich prima en ook de niet spanningsgestuurde RFM (Resonance Filter Module) is de moeite waard.

Voor wat betreft de VCF: dat is een standaardontwerp waar veel meer is uit te halen. Bijvoorbeeld door i.p.v. schakelaars voor LP,BP en HP mengpotmeters te nemen en nog mooier er 180 graden fasedraaiers (inverters) in op te nemen. Zo heb ik toen (1981) dat ontwerp omgebogen. Het geeft ongekende mogelijkheden. Nog steeds worden die mogelijkheden in veel modules niet gedekt zonder ingewikkeld te gaan patchen.

Ga naar:
http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/gear/manual/index.html
en met de zoekfunctie van de browser: zoek naar "U11"
En zie het frontpaneel met de VCF daarbij: mixer sliders en fase switches.
Dit item vervolgt met een beschrijving van ieder module.

De RFM module in de format bestaat uit drie z.g. State Variabele Filters.
Dat is een prima ontwerp dat zeker de moeite waard is maar op zich niks origineels was/is.
 
Voor de topicstarter: dit was mijn Formant (op 1 moduletje na) systeem:

9f265390b0db34d56962ad5a7d5b8b38.jpg

De gele en de zilveren zijn goed in gebruik bij ons :)
 
Die Gele is zo'n beetje de synthforumformant. :)

Hij knapte trouwens aardig op nadat ik de outputmodule in orde had gekregen en een ander forumlid de RFM gezond had gekregen.

Mooi om te horen dat ze nog lekker hun bliepjes mogen produceren!
 
Op het hacklab hebben we sinds vorige zomer een Formant staan:
Formant.jpg


Ergens begin jaren 80 gebouwd in maastricht (wellicht bekenden hier?) en onder het stof op een zolder gevonden.
https://wiki.laglab.org/Elektuur_Formant

De foto is wat onduidelijk, maar alle labels zijn toch vrijwel onleesbaar. Zie 2x VCO, 3x VCF, 8(!)x VCA, LFO, en een ADSR met veel te veel in/outs (we weten nog net wat de gate-in en output zijn). Verder nog een soort sequencer en ahgi een buffered multi.
Ook zit er een gemodificeerd Enterprise computer bij die er als het goed is op aangesloten kan worden (net als eoa joystick input).

Langzaam proberen we de boel wat te pimpen en de labels te beschrijven (misschien tzt een leuke screenprint er op doen ofzo, voor de leesbaarheid).
Als iemand wil komen helpen en/of deze bak proberen kan dat in ieder geval tijdens de maandelijkse Social :)
 
In twee pagina's 50% in waarde gekelderd, ben benieuwd hoeveel er van deze formant overblijft op bladzijde 4.:mega:

Een kennis had er een paar jaar terug eentje op de kop getikt voor 300 euri.
 
10 jaar geleden misschien, toen modulair nog exotisch was. We zien hier een half lege kast en jij komt met bedragen waar je een nieuwe eurorack synth voor kan kopen.
700 is wat mij betreft echt het plafond voor een "systeem" als dit
Op dit forum te zien is modulair nog steeds (of terug) erg hyp.
Als TS de modules naziet, mooi opkuist en afzonderlijk verkoopt... er worden sowieso al gekke bedragen gegeven dus wie weet ...

Nou ja bij mij hoeft ie niet af te komen. ;)

[EDIT]Ooops beetje reactie op al oude post blijkbaar.[EDIT]
 
inmiddels verblijft de op synth bij mij, minus het toetsenbord. dat is in de afgelopen 10 jaar ergens verdwenen. zoals ik em kreeg ziet het er naar uit dat er niets mee gedaan is de afgelopen 10 jaar. Volledig begrijpelijk gezien de staat van het ding: zelfbouw modules waarbij af en toe een elektuurprint is toegepast, niet per se uit het formant ontwerp. ik ben maar eens begonnen het filter te bestuderen. daar zitten 4 chips op zonder opdruk. lekker dan. aangezien dit ook op veroboard gebouwd is, ligt de lat alleen maar hoger.
van de twee types op de print heb ik naar alle waarschijnlijkheid de 14pins verie geidentificeerd: dat is waarschijnlijk een CA3046 transistor array. nu het 18 pins ic nog, wat er ook twee keer op zit...
 
Back
Top