Vragen omtrent Formant Synth

gerbster

Stamgast
Lid sinds
12 oktober 2014
Berichten
107
Beste,

Hoewel ik niet echt een 'forum persoon' ben, heb ik mij toch maar eens aangemeld omdat ik nu met iets zit waar ik zelf niet zo snel uit kom.

Via een nalatenschap ben ik in een bezit gekomen van DIY Formant Synth, ooit gebouwd ergens rond 1980, volgens de overlevering moet hij nog functioneren, maar gezien zn leeftijd/staat wil ik 'em eerst opknappen voor de stekker er in gaat.

Om het e.e.a. te verduidelijken heb ik wat foto's toegevoegd. De vragen;

- De hamvraag, voordat ik in een restauratie duik, wat moet een systeem als dit kosten/is het waard zodra het gerestaureerd is?

- Over 'ELEKTOR/FORMANT' heb ik wel het nodige kunnen vinden, echter, 'BERCO/FORMANT' zegt mij niks, kan iemand mij daar wat over vertellen?

Alvast hartelijke dank voor enige info!
 

Attachments

  • IMG_5964.jpg
    IMG_5964.jpg
    68,1 KB · Bekeken: 141
  • IMG_5965.jpg
    IMG_5965.jpg
    38,2 KB · Bekeken: 89
  • IMG_5966.jpg
    IMG_5966.jpg
    48,1 KB · Bekeken: 85
  • IMG_5967.jpg
    IMG_5967.jpg
    39,2 KB · Bekeken: 79
  • IMG_5968.jpg
    IMG_5968.jpg
    78,3 KB · Bekeken: 80
het is een eigen ontwerp zo te zien.

leuk, en ik zou de stekker er zo insteken en even uitproberen wat het nog doet.
waarde iets tussen de 800 en 1200 euro.

:mega:
 
Hartelijk dank voor de reactie!

Ik zal het e.e.a. eens opschroeven, wellicht dat er wat meer info op de pcb's is te vinden.
 
Je typt dat je zelf wilt restaureren....wat versta je daaronder?

Want visueel is het nu niet zo sexy, ik zie ook veel roest. De pots zien er ook niet echt soepel uit.....binnenkant kan ik zo niets over zeggen.
Dus wat wil je gaan doen en kan je dat ook doen. Heeft denk ik veel invloed op de prijs die je er uiteindelijk voor kan vragen.

Ik zal er persoonlijk niet veel voor geven, maar er zijn genoeg mensen die het wel leuk spul vinden.
Succes ermee.
 
waarde iets tussen de 800 en 1200 euro.

:mega:


10 jaar geleden misschien, toen modulair nog exotisch was. We zien hier een half lege kast en jij komt met bedragen waar je een nieuwe eurorack synth voor kan kopen.
700 is wat mij betreft echt het plafond voor een "systeem" als dit
 
2 VCO's, geen Formant 12dB VCF, ik heb nog geen VCA gevonden, geen Formant QMF module, optisch niet alles...Als alles werkt lijkt een 700-800€ me echt max.
 
ok, misschien iest te enthousiast....

700 tot 1000,--

:mega:

10 jaar geleden misschien, toen modulair nog exotisch was. We zien hier een half lege kast en jij komt met bedragen waar je een nieuwe eurorack synth voor kan kopen.
700 is wat mij betreft echt het plafond voor een "systeem" als dit
 
"Slechtste synth ontwerp" is nogal ongenuanceerd, en bovendien zijn er aardig wat commerciele synths die ook naar die titel dingen.
Maar alle Elektuur ontwerpen hebben wel wat quirks, niet zo nuttige features, componenten die bij publicatie al zeldzaam/duur waren. Etc.
Maar dat keyboard zie je vlgns mij niet zo vaak en is moeilijk / duur om na te maken (puur analoog dan, midi keyboard + midi to cv is natuurlijk een eitje, en handiger).
 
Dank

Dank

Heren,

Hartelijk dank voor alle reacties. Wat betreft jullie vragen/opmerkingen, hij is inderdaad in erbarmelijke staat, veel stof & vuil, hier en daar wat roest, maar wat ik al zei, hij is ooit werkend de kast in gegaan.

Maar die naam 'Berco Formant' zegt jullie niks?

Mijn plan is om de componenten 1 voor 1 na te lopen, als het nodig is te voorzien van nieuwe potmeters etc, en als alles weer in orde is er een mooie (dichte) houten kast voor te maken. Wellicht dat ik, als ik me echt verveel, er ook nog wat nieuwe front plaatjes voor maak :P

Maar voor de genoemde prijzen lijkt het me het wel waard om er wat tijd in te steken.
 
"Slechtste synth ontwerp" is nogal ongenuanceerd, en bovendien zijn er aardig wat commerciele synths die ook naar die titel dingen.
Maar alle Elektuur ontwerpen hebben wel wat quirks, niet zo nuttige features, componenten die bij publicatie al zeldzaam/duur waren. Etc.
Maar dat keyboard zie je vlgns mij niet zo vaak en is moeilijk / duur om na te maken (puur analoog dan, midi keyboard + midi to cv is natuurlijk een eitje, en handiger).

Wat dat keyboard betreft: Elektor voorzag een Keyboard printje, wat je in combinatie met een klavier uit bv een slooporgel gebruikte. In mijn ervaring heeft minstens de helft van de Formant systemen een klavier(tje). Dit ziet er wel een mooi exemplaar uit met een stick erbij.
 
2 VCO's, geen Formant 12dB VCF, ik heb nog geen VCA gevonden, geen Formant QMF module, optisch niet alles...Als alles werkt lijkt een 700-800€ me echt max.

Ik zie maar 1 VCO. Op de module aan de rechterkant staat VCD en is volgens mij een delay/galm module.
 
Back
Top