HELP! Cubase gebruikt niet het maximale van mijn PC

Impression

Stamgast
Lid sinds
2 januari 2012
Berichten
272
Locatie
Regio Eindhoven
Hoi allemaal,

Ik zit al een tijdje met een probleempje en ik heb werkelijkwaar geen idee waar het probleem zit, dus ik hoop dat hier iemand hetzelfde probleem heeft gehad, of weet hoe het opgelost kan worden.

Even ter informatie mijn hoofdopstelling:
PC Intel Xeon Dual Quad core met iets van 2.44ghz x 8.
16 gb werkgeheugen
Cubase 7.5
Focusrite Saffire Pro 24
128gb SSD als C:Schijf voor plugins
2TB D:schijf voor samples, sounds etc

Het probleem waar ik tegenaanloop is dat Cubase 7.5 (en 7 trouwens ook) niet het maximale van mijn pc gebruikt. Wanneer ik in Cubase de Average Load en Real-time peak bereik is mijn CPU en RAM geheugen slechts op +- 30% aan het werk. De hoge average load en real-time peak in Cubase krijg ik al wanneer ik iets van 15/20 sporen heb waarvan een stuk of 6 Spire's, 2 Massives en nog 1 of 2 anders plugs en de rest audio sporen. Ik krijg gelukkig geen audio dropouts. Mijn geluidskaart staat momenteel op 1024 buffersize omdat hij anders helemaal snel aan zn max zit. Helaas kan ik hierdoor mijn Virus TI momenteel niet gebruiken, dus dat is ook een mindere bijkomstigheid :(

Tevens heb ik in Cubase multicore aanstaan, audio op high prio etc. dus ik weet echt niet meer waar ik het moet zoeken :s

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor alle tips!
 
Heb je per ongeluk de MULTI CPU functie uitgeschakeld? Kan je vinden bij je audio onder de keuze asio driver. Kan ook een bug zijn in een VSTi in plaats van C7.

O ja, kan ook in windows liggen, niet alle versies onder steunen 8 cores.
 
Multi CPU staat ingeschakeld, dus dat zou goed moeten zijn. Ja wie weet is het een bug in bijvoorbeeld de Spire, maar dan zouden veel meer mensen hetzelfde probleem moeten hebben denk ik.

Zou misschien een betere geluidskaart de oplossing kunnen zijn? Volgens mij is de Focusrite Saffire Pro 24 geen slechte kaart, maargoed wie weet dat dat zou een wereld van verschil zou kunnen maken qua latency en buffer size?
 
Spire slurpt enorm veel CPU, draai je al met de laatste versie (1.17)? Die is er wat minder hongerig in.

Wat misschien ook nog een probleem kan zijn is FireWire. Gebruik je de Legacy IEEE1394 FireWire driver voor je FireWire kaart?
 
heeft niks te maken met CPU utilisation, maar meer met latency, memory snelheid etc.
30% is heel normaal
 
yep betere kaart kopen, RME bijv, mijn RME HDSPFX madi draait op 64 zonder problemen
 
Ik geloof niet in dure geluidskaarten m.b.t. performance, wel m.b.t. geluidskwalitieit natuurlijk...

Heb je je power-savings settings in je BIOS al uitgeschakeld? Zoals C-STATE Tech, etc.?
Dit heeft mij een hoop ellende opgeleverd. Mijn advies: ALLE power savings uitschakelen.

Het kan ook zijn dat alles gewoon goed werkt, maar dat jij denkt dat het beter kan, omdat je kijkt naar de relatie tussen ASIO performance en CPU-gebruik...

Succes!
 
Sorry voor de late reactie, maar ik heb afgelopen weekend mijn PC volledig leeggegooid en opnieuw geïnstalleerd. Hij loopt nu wel iets soepeler, maar nog niet precies zoals ik wil. Alle tips hierboven heb ik uitgevoerd en ook de checkers laten draaien. Volgens die tools is mijn pc perfect geschikt voor productie. Wellicht toch maar eens doorsparen voor een betere geluidskaart of eventueel kijken of ik mijn pc zelf nog verder kan upgraden / tweaken. Iedereen bedankt voor de tips!
 
Ik ben sinds vandaag ook over op een nieuw systeem met Cubase 7.5. Helaas een groot drama. Het is niet mogelijk om projecten die in Cubase 5 op een simpeler systeem draaiden, uberhaupt te draaien!

Ik draai op een Supermicro X10SRL-F moederboard, met een Intel E5 v3 processor. Alle opties die hieronder genoemd zijn, heb ik al geprobeerd, maar mijn asio balk blijft zoals de bijgevoegde afbeelding. Dit project gebruikt maar 2 softsynts (ez drummer en trillian), en verder een kleine 150 audio kanalen met wat fabfilter eq's.

Mijn audio converters zijn 2 Lynx AES16e pcie kaarten met een Lynx Aurora 16.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Een vriend van me heeft een vergelijkbare setup, en ook hetzelfde probleem.
 

Attachments

  • IMG_2193.jpg
    IMG_2193.jpg
    89,2 KB · Bekeken: 111
Back
Top