vintage dilemma: set Unitor-8 MIDI interfaces - veul poorten...

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Graag hoor ik jullie advies over het volgende!

Ik heb vandaag m'n rack eens opgeruimd.
Nu kom ik tot de conclusie dat ik m'n stapel van 3 stuks Unitor-8 MIDI interfaces niet meer nodig heb. Blijkbaar te grondig opgeruimd...
Nou was 'vroeger' voor de studio eigenaar met stevige verzameling hardware een flinke hoeveelheid MIDI poorten erg belangrijk.
Tegenwoordig is dat natuurlijk minder het geval, al zijn er natuurlijk de 'vintage' liefhebbers met een flinke stapel hardware...

Wat achtergrond informatie:
Elke Unitor-8 is een 8x8 MIDI interface, waarbij de mogelijkheid bestaat om meerdere interfaces met elkaar te koppelen tot één grote interface.
In mijn geval dus een interface met 24 MIDI input en output poorten.
Emagic is ooit overgenomen door Apple en is zich daarna gaan toeleggen op software.
De Unitor interfaces met USB poort worden tot op heden dan ook vlekkeloos ondersteund tot op de huidige versie OSX. Helaas is de Windows driver ondersteuning gestopt, dus met Windows 7 en 8 werkt het niet meer.
Unitor interfaces zonder seriële poort kunnen daartegen alleen maar op oude computers (windows XP, oude Macs met Appletalk) gebruikt worden als MIDI interface, maar kunnen ook standalone draaien als MIDI patchbay / thru box.

Mijn setje bevat één mkII exemplaar met zowel USB als seriële aansluiting. De andere twee zijn mkI's met alleen seriële aansluiting.
Als ik 'm zou willen verkopen als werkende MIDI 24x24 interface oplossing kan ik 'm eigenlijk alleen als één geheel verkopen.
Maar ja, wat voor prijs mag je dan tegenwoordig voor zoiets vragen?
Hoef er niet de hoofdprijs voor, maar zo heel gemakkelijk vind je geen vergelijkbaar alternatief - Emagic is geen rommel, en zelfs een 'simpele' USB 8x8 interface kost geld om nieuw te kopen.

Alternatief zou ik misschien alleen de USB interface als 'reserve' kunnen houden.
De seriële exemplaren kan ik dan hoogstens verkopen als patchbay of aan echte liefhebbers, volgens mij kan ik er dan hoogstens 75 euro per stuk voor krijgen.
En ik heb niet zo'n zin om ermee te moeten leuren...

Ik kan natuurlijk ook het hele stapeltje in de schuur gooien en wachten tot het op termijn lang 'vintage' geld gaat opbrengen en dan alsnog verkopen.
Voordeel is wel dat ik ze altijd nog kan gebruiken als slagwapen tijdens de komende zombie apocalyps. Maar ja... ik wilde eigenlijk opruimen... :D

Kortom, wat zal ik er eens mee doen?
 
Als die seriele verbindings kabels er bij zitten, maakt dat het mss intressanter ??
 
Ja, die zitten er natuurlijk allemaal bij.
USB kabel, lange seriele kabel (5 meter ofzo?) en RS-422 kabelset.
Meer dan genoeg voor een compleet werkende set met reserve, zou ik denken.

Die kabels zijn trouwens ook erg goed om zombies mee vast te binden, lijkt me.
 
Laatst gewijzigd:
Goh als ik er een prijsje op zou kleven waar ik het misschien zelf voor zou nodig hebben 225 a 300 Misschien zelfs nog minder door de compatibiliteit , anderzijds is de linking wel een pluspunt. Tot het vintage wordt zou ik alleszins niet wachten..
Iemand die het echt wilt en nodig heeft zal het zeker kopen, dus probeer misschien zelf een schatting te maken (ook t.o.v. voor hoeveel je 't gekocht hebt, want dat weten wij niet :) )
Cheers
 
Dus je kunt met één USB Unitor alle seriële Unitors koppelen?

Ja. Eerste met DB9 speciale kabel, tweede met RS422 seriele kabel, om en om.
 
je bedoelt waarschijnlijk dat de USB versie alleen nog op xp met oude Win2000 drivers
Vista, win7 en win8 werken allemaal al niet meer
volgens mij zijn dit toch ook gewoon "domme" 8 in/uit boxen, zonder PC kan je niet intelligent routen voor bijv masterkeyboard. werken dus niet stand alone.
Je zal dus inderdaad een liefhebber moeten hebben die nog met XP werkt of met een héle oude mac mat AppleTalk.
 
of met een héle oude mac mat AppleTalk.

Nee want op de Mac werken ze ook via USB. Ik heb er zelf ook eentje die gewoon prima werkt op 10.9.

De seriële (dus niet appletalk, want dat is netwerk) kabels zijn nodig voor de onderlinge verbindingen.
 
Juist. Dus, samenvattend;

-de units zijn onderling te koppelen als 1 device met de bijbehorende kabels, van 1 tot 8 (!) units met ieder 8 in / 8 out. Dan heb je dus 8x8=64 poorten in en uit.
-bruikaar met een moderne Mac (alle recente versies OSX) via USB interface
-of met een vintage Mac (t/m OS9) via RS422 / 'Appletalk' interface
-of met een vintage PC (t/m Windows XP) via RS232 / serial port DB9 interface
-of standalone als MIDI patchbay / router

Het zijn trouwens geen 'domme' in/uit boxen, via 'n tool (of MidiQuest) is de Unitor te programmeren met message filtering, port routing, SMPTE syncing etc.
Eenmaal geprogrammeerd behouden ze hun instellingen voor standalone gebruik.

emagic2_600.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik m'n 3 AMT/Unitors vooral voor de Midi Out's van de Synths met Sounddiver,,
 
logic x ondersteund nog steeds het amt (active midi timestamping) onder de motorkap, daarom hebben deze interface icm met logic de minste jitter en zou ik ook geen alternatief weten als de mijne kapot zou gaan, ik zal er gewoon weer een kopen.

Ik heb trouwens nog wel zo'n RS232 kabel liggen van de week hier, vergeten mee te geven bij de units die ik overhad en heb verkocht 8D (maar daar zat ook gewoon USB op)
 
Dus!
Maar een richtprijs van rond de 250-300 euro voor de hele set, dat zou redelijk zijn?
(1x Unitor-8 mkII USB, 2x Unitor-8 mkI serial, alle aansluitkabels trafo's etc.)
 
Da's toch veel geld. Zet die AMT met adapter en de Unitors met serial cable en adapter elk afzonderlk te koop..
80-90 euro geef ik ook wel is uit zonder er echt over te zitten piekeren,,
Bij 300 euro is't maand budget weeral op.. Da zijn eigenlk budget killers,,
 
Hmm USB of geen USB is echt een deal breaker. Nooit meer dan 250 voor de hele set. Maar de losse interfaces zonder USB daar ga je ook niet zo makkelijk van af komen en je verdient met losse verkoop waarschijnlijk ook niet meer.
 
tja, ik denk altijd als koper,, niet als verkoper die effe wat cash wil ontvangen..
Geen idee wie er ineens 3 wil ?? Meestal is dat uitbreiden / stuk..

Soit, die midi interfaces zijn toch ni meer gewilt door de jeugd denk 'k ?? Een Midex8 kost ook bijna niks..
 
Tja... ik vind het maar moeilijk.
Ik zie losse Unitor mkI (serial) gaan voor 75-100 euro, en losse Unitor mkII voor 125-150.
Dus dan is 250 voor de hele set toch niet te gek, lijkt me.

Ach, weet je, de eerste die er 200 voor geeft mag het zwikkie zó op komen halen...
 
Back
Top