D50 krijgt ongewenst een program change in Cubase

Robert1970

Ouwe zot!
Lid sinds
8 juli 2012
Berichten
372
Locatie
de Achterhoek
Hallo allemaal,

Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een Roland D50. :biertje:
Een prachtige synth, zowel van buiten als van binnen.
Deze heb ik in mijn (midi) setup opgenomen en kan ik prima aansturen via Cubase (VST/32) versie 5.1 R1 voor Windows (erg oud, maar ik kan ermee wat ik er mee wil).

Alle synthesizers zijn aangesloten op een ESI- M8U midi interface en alles werkt naar behoren. Alle synthesizers hebben een eigen aansluiting op de ESI (midi-in en midi out).

Alleen stuit ik het volgende eigenaardige probleem:
Als ik tijdens het afspelen van een project iets verander in het arrangementvenster (bv. waarop de Roland XP30 op zit), krijgt de D50 een program change. De D50 springt dan steen vast naar bank 7, patch 5. In Cubase zelf blijft alles gewon zoals ik dat had ingesteld. Alleen de D50 krijgt op een onverklaarbare wijze een program change. :(
Als ik de functie 'Chase events' (in Cubase) uit zet, is het probleem zo goed als over. Maar ik moet dan wel eerst van alle synthesizers de patches selecteren. Die worden niet meteen al goed gezet bij het openen van een Cubase project. De 'Chase events' laat ik dus liever aan staan. Dat scheelt een hoop werk. Zeker blij complexe stukken.

Ik kan wel van patches op andere synthesizers veranderen zonder problemen, maar als ik in het arrangement wat wijzig (maakt niet uit op welke synth), heb ik dat probleem.

Heeft iemand een idee waar het probleem zit en hoe het (met wat muisklikken) opgelost kan worden?

Alvast bedankt.
 
Ik ben zelf ook nog enorm tevreden met die goeie ouwe Cubase!

Een paar suggesties om te proberen:

- Ga naar Options -> MIDI Setup -> System. Klik in de rechterkant van het verschenen venster op "Reset Map".

- Misschien stuurt een van je andere synthesizers zelf ook weer een program change uit naar Cubase. Als het spoor van je D50 geactiveerd is, zal deze program change ook naar je D50 gestuurd worden.
Kan je als volgt voorkomen: Ga naar Options -> MIDI Setup -> Filtering. Vink in de kolom "Thru" de optie "Program Change" aan. Misschien is dat ook zinvol om hetzelfde in de kolom "Record" te doen.

- Wie weet is er op het spoor voor je D50 onbedoeld een program change opgenomen. Dit kan je zien door het spoor te activeren en in de List-editor te kijken. Dit werkt het best als je geen parts op dat spoor geselecteerd hebt, dan zie je alle events op dat spoor.
Zorg ervoor dat Program Change events niet worden gemaskeerd voor weergave in de List editor. Activeer hiervoor bovenin de List editor de grote letter "F" en zorg ervoor dat hieronder niets aangevinkt is.

Trouwens, kijk ook naar Bank Select berichten. Dit zijn Control Changes 0 en 32.
 
Bedankt voor je tips @Arpatle.
Vanavond ga ik er mee aan de slag.
Ik weet zeker dat er geen program changes zijn opgenomen. Het probleem wat ik gisteren kon reproduceren was dat ik een maar in een loop wilde afspelen (was bezig met een handmatige arpeggio aan het programmeren in Cubase). Terwijl ik de selectie maakte (het project werd op dat moment afgespeeld) sprong de D50 naar programma 3 van bank 7 (programma 51 in Cubase). Nergens anders kon ik terugvinden waar die cijfercombinatie verstuurd werd.

Maar ik ga even met de instellingen aan die gang die je opgaf en laat je weten of het gelukt is.
 
Hhm, alle tips die je mij hebt gegeven hebben helaas niets opgeleverd.
Ik kon nog steeds het bovenstaande probleem reproduceren. Op een totaal andere kanaal dan de D50 was ik bezig en de D50 reageerde daarop. Weer patch 5 op bank 7. Wie of wat die program change stuurt. Ik heb werkelijk geen idee!
 
Nog een kleine toevoeging:

Mijn ervaring met wat oudere apparatuur is dat de midi soms niet goed reageert en verstoord kan worden als er meerdere apparaten op 1 midibus zitten.
Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit met program changes werk en dit euvel met name heb gehad als er timecode gestuurd werd.

Ik heb dit tot nu toe altijd opgelost door apparaten zo veel mogelijk hun eigen midibus te geven.
 
Ik ken de D50 zelf niet, maar veel synths hebben de mogelijkheid om het reageren op program changes simpelweg uit te zetten. Misschien zou je dat eens na kunnen gaan? Dan ben je misschien gelijk van het probleem af.
 
Allereerst bedankt voor jullie reacties :okdan:

Alle synthesizers hebben via de ESI-M8U een eigen kanaal, ook de D50.
Er gaat ook niets via midi thru.
Ik kan de 'omni'-optie eens proberen.
Maar als ik de program changes uitzet, kan ik dus via Cubase geen bank- of patch meer selecteren toch?
Als ik die uitzet ben ik inderdaad van dat probleem af. Maar die optie is toch wel redelijk belangrijk in mijn setup. :stupid
 
Ik bedenk me nog iets: Normaal gesproken stel je voor ieder spoor een midi-uitgang, kanaal en program in. MAAR, als je met de inspector werkt, kan je een individuele part zijn eigen uitgang, kanaal, etc. geven. In dat geval worden de algemene instellingen van het spoor genegeerd.

Dus misschien is het zo dat een enkele part op een ander spoor (voor een andere synth) per ongeluk naar de midi-uitgang van je D50 gezet is.
 
@Arpatle: Klinkt logisch en volgens mij is dat precies wat er gebeurt. Waar ik ook rommel in het project, de D50 krijgt dan op een of andere manier een signaaltje dat hij een andere patch en bank moet kiezen.
En _hoe_ voorkom ik dat?
Ik hoop dat dat via Cubase is te regelen.
 
Je zou eens ieder spoor een voor een kunnen verwijderen en kijken of het probleem ergens ophoudt.
Even wat anders: System Exclusives zouden ook de boosdoener kunnen zijn, maar die kans lijkt me niet zo groot.
 
Ik ben vanavond nog eens even op ontdekkingsreis gegaan en heb ook in de D50 wat instellingen gewijzigd, maar zonder succes. Het probleem blijft.
Het heeft dus niks te maken (het in of uitschakelen in de D50 van):
- Omni on/off
- Excl on/off

In Cubase heb ik alle bovenstaande opties in jullie posten geprobeerd, maar ook zonder succes.
Het begint er op te lijken dat ik hiermee leven moet :-\
 
Back
Top