Roland D-550 vreemd midi probleem

Scubamaster

Ouwe rot
Lid sinds
10 januari 2007
Berichten
739
Locatie
Veurne. België.
Hallo allemaal.

Ik heb een D-550 hier met een vreemd midi probleempje.

- Ik heb de D-550 altijd als alleenstaande module gebruikt, MIDI OUT vanuit een keyboard (Casio VZ-1) naar MIDI IN van de D-550. Hij werkte prima zo.

- Later heb ik hem in de rack meubel gemonteerd, en in een midi ketting verbonden:

MC-808 MIDI OUT >> VZ-1 IN-THRU >> JD-990 IN-THRU >> TG-77 IN-THRU >> D-550 IN-THRU >> M1R IN

Ook op deze wijze heeft de D-550 perfect gewerkt.

Nou....

Ik wou hem weeral als alleenstaande module gebruiken (VZ-1 OUT >> D-550 IN) maar nu MIDI IN doet het niet. Hij ontvang geen midi signaal vanuit de VZ-1. Midi licht brandt ook niet.

Basische dingen heb ik al geprobeerd... Correcte midi channel, Omni on/off, verschillende midikabels, reset 2- 6 + ENTER (Complete)....

Opmerkelijk is dat:

- Als ik de D-550 met de midikabel naar de VZ-1 verbonden aanzet (IN-OUT gewoon) start hij niet correct op. Hij maakt een enorm gezoem via de outputs en de scherm toont geen nummers, alleen blauw licht (foto)

25ez2i9.jpg


- Als ik de D-550, opnieuw in de midi ketting verbind, dan werkt hij weeral prima! :?:?:?

Zouden jullie mij willen helpen om dit mysterie te kunnen oplossen?

Alvast bedankt.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben vergeten te melden dat ik de D-550 met andere keyboards heb getest (D-50 en Juno Alpha) en het blijft hetzelfde.

De D-550 ontvangt geen Midi.
 
Even de Casio en de D550 aanzetten zonder midi verbinding en even kijken hoe de opstart verloopt.
Als alles ok is, dan de midi kabel ertussen en even nagaan hoe de D-550 zich dan gedraagt.
Als dit in orde is, beiden uitzetten met midi kabel ertussen. Dan, Casio eerst laten opstarten en daarna de D-550 opnieuw.
Misschien helpt dat.
In eerste instantie dacht ik aan een verkeerde midi instelling maar het feit dat de D-550 slecht opstart doet me hieraan twijfelen.
Zit er een batterij in het toestel? Indien ja, al even aan vervangen gedacht?

Cheers,
Exo. :mega:
 
Hey Exo, merci voor jouw hulp.


Even de Casio en de D550 aanzetten zonder midi verbinding en even kijken hoe de opstart verloopt.

Beiden starten perfect

Als alles ok is, dan de midi kabel ertussen en even nagaan hoe de D-550 zich dan gedraagt.

D-550 ontvang geen midi signaal.



Als dit in orde is, beiden uitzetten met midi kabel ertussen. Dan, Casio eerst laten opstarten en daarna de D-550 opnieuw.

D-550 start niet op. Wel het blauw licht op het scherm.

Misschien helpt dat.

In eerste instantie dacht ik aan een verkeerde midi instelling maar het feit dat de D-550 slecht opstart doet me hieraan twijfelen.
Zit er een batterij in het toestel? Indien ja, al even aan vervangen gedacht?

Ik weet niet of de batterij nog in orde is...maar de D-550 werkt prima via midi ketting...


:?:?:?
 
het lijkt mij meer dat dat de Casio "iets" uitstuurt dat de d550 over de rooie helpt.
Hang de casio eens aan een midi analyser en kijk wat er gebeurt als hij opstart?

Als de D-550 dezelfde midi-engine/structuur heeft als de JV1080 kan dat best mogelijk zijn.
Stuur ik de 1080 midigewijs aan met gelijk wat, werkt ie zoals het hoort.
Hang ik 'm aan een Yamaha RM1X, doet ie de gekste dingen als ik nog maar het sustain pedaal van m'n masterkeyboard induw :stupid

Cheers,
Exo. :mega:
 
mijn eerste gedachte is ook de kabel. Al een andere kabel geprobeerd?
 
check met midi-ox eens of er iets anders aan data wordt verstuurd/ontvangen
 
Mysterie opgelost beste vrienden. Echt bedankt allemaal voor jullie reacties.

De kabel, de fuc**** midikabel.

Ik heb inderdaad verschillende midikabels getest, maar...wat ik tot nu toe niet gedaan heb is de D-550 met dezelfde midikabel testen waarvan hij in de ketting goed werkte. Reden: deze kabel is heel kort (0,5 meters) en ik kon met hem de VZ-1 niet geraken...

Dus wel. Ik heb de hele boel verplaats, VZ-1 naast de D-550 en JA! De D-550 werkt nu naar behoren samen met de keyboard (gewoon MIDI IN-OUT) !!!!!!! :okdan::okdan::okdan:

Foto´s:

In het midden, de kabel die werkt. Links en rechts werken niet met de D-550

1zzi4wn.jpg


De drie hebben verschillende pin form. De pins van de kabel in het midden zijn duidelijk "dikker"

1zyjw5y.jpg


epji2r.jpg


Nou de laatste vraag beste vrienden:

Is dat normaal of misschien heeft een van de vorige eigenaars tijdens het lange leven van deze D-550 de MIDI IN poort vervangen? Want MIDI THRU werkt wel met alle soort midikabels....
 
Midi in wordt het meest gebruikt dus daar zullen socket 'slapper' zijn en de true 'strakker' omdat weinig mensen die gebruiken. Ik zou effe je midi in vervangen.

Verder zou je dit ook moeten voelen als je de stekkers erin steekt.
 
Je zou ook eens kunnen kijken hoe de pinnen zijn aangesloten, wellicht zou dat iets kunnen verklaren....

In ieder geval zou ik de kabel die de problemen veroorzaak wegdoen (of merken)

Jurgen
 
Slechte kabel, weg ermee.
Ben je zeker dat het een midi kabel is en geen Din kabel die vroeger in audio gebruikt werd?
Bij Din audiokabels werden niet altijd alle pinnen doorverbonden. Soms slechts de 2 linkse en midden of 2 rechtse en midden om audio in of audio out aan te sluiten bv. bij oude bandrecorders.
Sommige Din kabels waren ook getwist wat rare effecten kan geven.... (ik spreek uit ervaring ;) )
Heb ooit een hele hoop Din kabels gekregen van iemand uit de jaren '60 en daar zaten dus allemaal van zulke "andere" toepassingen tussen.
Fijn dat het ondertussen opgelost is :)

Cheers,
Exo. :mega:
 
Gasten! Dat ze allemaal met de midi true wel werken sluit de kabels gewoon uit.
 
Gasten! Dat ze allemaal met de midi true wel werken sluit de kabels gewoon uit.

Niet zo heel erg verwonderlijk: Midi thru stuurt alleen maar signalen naar _buiten_.....

De D550 reageerde juist slecht met de kabel op de INgang :mega:

JurgeN
 
Slechte kabel, weg ermee.
Ben je zeker dat het een midi kabel is en geen Din kabel die vroeger in audio gebruikt werd?
Bij Din audiokabels werden niet altijd alle pinnen doorverbonden. Soms slechts de 2 linkse en midden of 2 rechtse en midden om audio in of audio out aan te sluiten bv. bij oude bandrecorders.
Sommige Din kabels waren ook getwist wat rare effecten kan geven.... (ik spreek uit ervaring ;) )
Heb ooit een hele hoop Din kabels gekregen van iemand uit de jaren '60 en daar zaten dus allemaal van zulke "andere" toepassingen tussen.
Fijn dat het ondertussen opgelost is :)

Cheers,
Exo. :mega:

Ik heb de kabels met andere toestellen getest, en ze werken allemaal prima.

Maar de D-550 midi IN poort, reageert alleen als ik de kabel in het midden gebruik...:?:?:? Met de andere kabels, werkt de D-550 niet.

Raar maar waar.
 
Die middelste zal wel beter (lees: goed) contact maken, die andere pinnetjes van de kabels zijn waarschijnlijk te dun en maken minder goed (lees: geen?) contact.

Maar fijn dat het opgelost is! Echt een fijne bak! :okdan:
 
Ik heb de kabels met andere toestellen getest, en ze werken allemaal prima.

Maar de D-550 midi IN poort, reageert alleen als ik de kabel in het midden gebruik...:?:?:? Met de andere kabels, werkt de D-550 niet.

Raar maar waar.
Dikswijls zijn die poorten uitgerust met twee kleine 'lammeletjes' die tegen elkaar drukken. Na een tijd kan de veerkracht eruit zijn en geven ze dus slechter contact. Mogelijke oplossing is ze dichter tegen elkaar drukken als je er aan kan, anders poort (midi-bus) vervangen.
 
Niet zo heel erg verwonderlijk: Midi thru stuurt alleen maar signalen naar _buiten_.....

De D550 reageerde juist slecht met de kabel op de INgang :mega:

JurgeN

:stupid

Midi is geen twisted pair waarbij de pinnen opeens zijn omgedraaid. IN of UIT maakt niks uit. Zijn precies dezelfde pinnen.

Anyway ik had al het juiste antwoord gegeven maar er zijn gelukkig nog 2 mensen die dat nog een keer schrijven. Misschien dat het nou een keer overkomt. :stupid
 
Back
Top