Platenzaak beginnen

Ik koop al 20 jaar vinyl en heb er altijd een klik mee gehad door het dj’en.
Ik ben sowieso nogal into oude meuk :okdan:, ik ben qua dj’en nooit moderner geworden dan Traktor omdat ik die Pioneers heel duur vond en besefte dat je dan steeds andere modellen moest gaan kopen om bij te blijven met de industriestandaard.

Ikzelf vind het leuk om mijn collectie verder aan te vullen omdat ik destijds een beperkt budget had(zakgeld waar ik ook quasi werkelijks meé uitging naar discotheken of party’s) en keuzes moest maken qua aankopen in de hoop dat bij mijn volgende bezoek aan de platenzaak er nog een exemplaar beschikbaar was. Dat was uiteraard niet altijd het geval... .
 
Ik koop al jaren geen fysieke muziek meer (behoudens een enkele CD van jeugdhelden) en sinds ik een Apple Music abootje heb koop ik eigenlijk ook geen muziekdownloads meer. Ik vind het wel fijn om al mijn muziek gewoon overal en altijd bij de hand te hebben en af te kunnen spelen op computer, telefoon, stereo, in de auto of hoe of waar dan ook. De behoefte aan iets tastbaars of iets dat ik in de kast kan zetten heb ik eigenlijk helemaal niet, al snap ik dat sentiment op zich ook wel.
 
Driekwart van wat ik leuk vind is enkel op vinyl, dus dat maakt die optie redelijk zinloos in huize 154. Wellicht toch ooit maar eens normale muziek gaan luisteren :)
 
Wie snuffelt er nu nog (uren) in platenbakken (en dan niet vinden wat je zoekt), terwijl je ze met 1 muisklik gewoon online kunt kopen?!!


Je kan niet eens bij de platenbakken komen, zo druk is het er meestal (RH).
En tenzij je om de hoek woont van Red Light Records, moet je de (hoge) parkeerkosten en (hoge) reiskosten optellen bij de kosten van je aankoop.


Het OV valt mee hoor.
En die drankjes op het terras kosten zeker niets ? Nou hier wel hoor. :D
 
Het zal wellicht iets belgisch zijn, maar hier in Amsterdam zijn er nog nooit zoveel platenzaken geweest, en doen ze het ook beter dan ooit. Het heeft een sociale functie, en men heeft wat te besteden. Wel is de leeftijd hoger van de gemiddelde klant denk ik dan toen ik in platenzaken werkte(94-00), maar dat kan ook aan mij liggen.


Het ligt aan jou. Al die toeristen halen de leeftijd weer flink naar beneden hoor :D
Ik koop al jaren geen fysieke muziek meer (behoudens een enkele CD van jeugdhelden) en sinds ik een Apple Music abootje heb koop ik eigenlijk ook geen muziekdownloads meer. Ik vind het wel fijn om al mijn muziek gewoon overal en altijd bij de hand te hebben en af te kunnen spelen op computer, telefoon, stereo, in de auto of hoe of waar dan ook. De behoefte aan iets tastbaars of iets dat ik in de kast kan zetten heb ik eigenlijk helemaal niet, al snap ik dat sentiment op zich ook wel.


Met platen kan je ook nog wel 's voor een verrassing komen te staan, tracks die je nooit eerder gedraaid hebt, vallen soms pas (jaren) later op (in positive zin). Dat je heb je niet als je alleen de tracks koopt die je nu leuk vindt.
 
Ik moet steevast aan die plukjes italianen denken, en de tijd dat je nog hoezen moest geven aan de verkoper om de luisterexemplaren te krijgen. En steevast kwamen ze dan met de volledige letter A aanzetten, zo stoned als een konijn. Daar ga je iig geen platenzaak mee overeind houden :)
 
Blij dat ik geen klanten meer hoef te helpen, wat dat aangaat. poe...
 
Ja dat was ook niet mijn keus, maar luisteren is ook een vak, en als je ziet hoe sommigen omgaan met de platen...
 
Vergeet nooit meer dat ik zo'n stonede italiaan met twee luisterdraaitafels aantrof, beide koptelefoons aan een oor om een mixje te leggen. Of de scratchende halve zool.


Niets tegen italianen overigens, wellicht goed om ook even op te merken hier :)
 
Met platen kan je ook nog wel 's voor een verrassing komen te staan, tracks die je nooit eerder gedraaid hebt, vallen soms pas (jaren) later op (in positive zin). Dat je heb je niet als je alleen de tracks koopt die je nu leuk vindt.

Ik koop geen tracks, ik heb een abo dat ik alles kan luisteren/streamen/downloaden dat ik wil en op basis van andere dingen die ik draai krijg ik suggesties van dingen die ik ook wel eens leuk zou kunnen vinden. Ik hoor en ontdek nu juist meer nieuwe/onbekende muziek dan eerst.
 
Ach, bordello hebben de toeristen nog niet ontdekt :P
Oké, ik loop daar wel een keer naar binnen (als ik weer eens in Amsterdam ben). Oudezijds Kolk toch?

Ze verkopen er - naast house, techno, electro, ambient - ook Italo disco zag ik.

 
Ik vind het nog steeds jammer dat de meeste platenzaken dicht zijn.
Hier in Nijmegen kwam ik al sinds de jaren '80 bij de Waaghals en Kroese. Beide winkels hebben het gelukkig overleefd en doen volgens mij prima zaken, zeker door de heropleving van vinyl. Grappig om te zien dat bij de Waaghals in de jaren '90 de CD het vinyl naar de benedenverdieping heeft verdrongen en dat het sinds een tijdje weer andersom is. Vinyl verkoopt daar meer dan CD's. Ik koop zelf vrijwel alleen bij de Waaghals of bij optredens van artiesten zelf. Ik vind het wel belangrijk dat dergelijke winkels bestaan en vind het ook niet erg om wat meer te betalen (wat meestal nog niet eens het geval is). Een nadeel van online vind ik dat bij de weinige keren dat ik online vinyl besteld heb dat er toch af en toe een vouw in de hoes kan komen. In de winkel zie je dat tenminste voordat je 'm koopt en kun je 'm terugzetten. Online is het wat bewerkelijker om terug te sturen.
 
Nobel bestel ik onlangs online bij Bilbo om ze het te gunnen (ondanks duurder dan Mediamarkt en niet allemaal op stock) maar na 3 weken niks geleverd te zien denk ik toch dat ik volgende keer nadenk voor ik weer nobel ben...

Valt het jullie ook op dat een lp tegenwoordig al snel 24 euro en meer moet kosten? Ik denk dat ik mijn vinyl weldra weer lekker 2e hands koop...
 
Back
Top