1 second sinewave contest

Witte ruis maken van slechts één sinus kun je in allerlei (gratis) code-synthsoftware als volgt formuleren:

Out[n] = A*sin(w*n + B*sin(Out[n-2]))

Daarin is:
Out[n] is de output van het n-de samplegetal,
A is de amplitude van de Output,
w is de (willekeurige) frequentie van de sinus en
B is een getal groter dan 1.

Het outputsignaal Out[n] is witte ruis.


zo kan je toch ook ruis maken zonder het sinus sampletje....:D


:mega:
 
Zekers! Maar wat als het persie MOET met dat sinussampeltje als gegeven inputsignaal?

Dan noem je dat inputsignaal In[n] en noteer je:

Out[n] = A*sin(In[n] + B*sin(Out[n-1]))

Hiermee kun je dus elk geluid tot ruis vermalen:biertje:
 
Laatst gewijzigd:
Witte ruis maken van slechts één sinus kun je in allerlei (gratis) code-synthsoftware als volgt formuleren:

Out[n] = A*sin(w*n + B*sin(Out[n-2]))

Daarin is:
Out[n] is de output van het n-de samplegetal,
A is de amplitude van de Output,
w is de (willekeurige) frequentie van de sinus en
B is een getal groter dan 1.

Het outputsignaal Out[n] is witte ruis.

alhoewel ik de theoretische approach zeer interessant vind, ben ik ook wel benieuwd hoe je het zonder formule doet in een DAW.

Dwz, distortion, bit reduction, chorus, frequency shifting etc ect

heb je daar ook een methode voor waveguide?

mijn hihat kwam tot stand voor heel (heeeeel) veel distortion en een filter met de Q heel op hoog op goede plek, en dan een hele korte amp env.

Maar hij kan beter ;)
 
Synchrotron - This Side Up (2x)
 

Attachments

  • Synchrotron - This Side Up.mp3
    2,3 MB · Bekeken: 90
alhoewel ik de theoretische approach zeer interessant vind, ben ik ook wel benieuwd hoe je het zonder formule doet in een DAW.

Dwz, distortion, bit reduction, chorus, frequency shifting etc ect

heb je daar ook een methode voor waveguide?

mijn hihat kwam tot stand voor heel (heeeeel) veel distortion en een filter met de Q heel op hoog op goede plek, en dan een hele korte amp env.

Maar hij kan beter ;)

Je kunt denken aan modulaire systemen. Daarmee bouw je in feite ook formules op. Ik zou toch mijn hoed opeten als je met bijv. Clavia NM niet eventjes in een FM-patch een kabeltje zou kunnen trekken van de output terug naar de input. Dan heb je FM-feedback met een vrij exacte benadering van die formules hierboven.

In elk geval, als je feedback toepast op een niet-lineaire bewerking kun je op ruis uitkomen. Distortie heb je in twee types: harmonisch en intermodulatie; met de laatste heb je 't meest kans - ik moet daar eens over nadenken.
 
"Melodieuze" random sinustonen

"Melodieuze" random sinustonen

Als je een random generator gebruikt om toonhoogten mee bij elkaar te dobbelen, krijg je een erg "springerige" melodie, waarbij zeer hoge en zeer lage tonen elkaar vaak en snel kunnen afwisselen. Dit is een "witte ruis"-proces dat als onnatuurlijk en onaangenaam wordt ervaren, omdat zeer veel natuurlijke processen, waaronder muziek, blijken te bestaan uit iets meer voorspelbare "roze ruis".

Daarom wordt in dit algoritme geinterpoleerd tussen elke twee random waarden: hoe groter de sprong, hoe meer stapjes ertussen komen. Zo ontstaat een meer vloeiende melodie die alleen maar kan stijgen en dalen in de kleinst mogelijke stap, gewoonlijk is dat de halve-toonsafstand.
Dit proces zou je "donkerrode ruis" kunnen noemen, misschien soms te voorspelbaar en dus saai. Daarom voegt het algoritme aan elk klein stapje weer een kleine positieve of negatieve randomstap toe, waarmee de regelmaat weer wat wordt gebroken. Zo wordt de voorspelbaarheid (en dus levendigheid) beter beheersbaar.

In dit stukje wordt gebruik gemaakt van een evenredigzwevende toonladder met niet 12, maar 17 tonen per octaaf. Er zijn vijf sinusvormige kanalen die dezelfde basis-randomreeks spelen, maar elk met random variaties, sommigen spelen de reeks van achter naar voren.

Een klein beetje galm is toegevoegd met een 16 X 16 Feedback Delay Network.

Gemaakt met mijn eigen software WaveWizard.

https://soundcloud.com/rutger-teunissen/sinusfluitjes
 
Back
Top