SEM clone diy?

eigenlijk wel.
de lasersnijder heeft een dwg bestand nodig. dat is autocad of aanverwante en ik heb geen cad programma.
dus moest je me daarmee kunnen helpen.

Heb je wel adobe illustrator? Of je zou inkscape kunnen installeren. Volgens mij kunnen allebei die programma's DXF exporteren, en dat lusten lasersnijders ook wel. Goed opletten op scaling (geldt voor zowel DXF als DWG), met inches en millimeters gaat het wel eens fout.
 
Ambi-j was zo vriendelijk en moedig om mij zijn origineel SEM frontje mee te geven, dat ik nu aan het natekenen ben in AI. Ik ga voor zo dicht mogelijk bij het origineel - net zoals de clone - en hoop tegen het weekend iets toonbaars te hebben.

Het is nog vroeg dag, maar ik denk dat het uiteindelijke resultaat wel mooi zal worden.
 
Heb je wel adobe illustrator? Of je zou inkscape kunnen installeren. Volgens mij kunnen allebei die programma's DXF exporteren, en dat lusten lasersnijders ook wel. Goed opletten op scaling (geldt voor zowel DXF als DWG), met inches en millimeters gaat het wel eens fout.

nu ik vooral lees dat ELSmurf ook in AI werk..

Bij de omzetting loopt het prettig kut heb ik gelezen van een kerel die CNC diensten levert en daarom aanvaard hij enkel dwg

dus erg opleten en zeker een test panel laten maken eerst
 
nu ik vooral lees dat ELSmurf ook in AI werk..

Bij de omzetting loopt het prettig kut heb ik gelezen van een kerel die CNC diensten levert en daarom aanvaard hij enkel dwg

dus erg opleten en zeker een test panel laten maken eerst


It's not my first rodeo, zoals dat heet. Mits goede communicatie wordt het snel duidelijk of er fouten zijn opgetreden bij de conversie. En ik maak sowieso een print vanuit AI om te kijken of het basis ontwerp wel juist zit. Daarmee kunnen de mensen van de lasersnijderij direct zelf checken of er iets mis is of niet. :okdan:
 
Klinkt goed, wil toch wel erg graag een (of twee) Sems terug ;)

Ben je van plan de prints aan te bieden?
 
hallo Jop en alle geïnteresseerden
Ja er worden zeker pcb's van het voiceboard, het potboard en frontjes aangeboden als alles perfect en zonder fouten is
van het voiceboard zijn we aan een tweede proto run en het potboard is ook getekend. een proto run daarvan is in bestelling.
ondertussen heeft forumlid ElSmurf de lay-out van het frontje klaar zodat we daar ook een prototype van kunnen laten maken.

OK ik weet het ik werk niet erg snel, maar ben dan ook aan zoveel projecten tegelijk bezig. ondertussen moet je ook nog kunnen leven (werken) en muziek spelen (daar doen we het toch voor he)
dus ik hou jullie op de hoogte.
als we een foutloos product hebben laat ik het weten.
 
De huidige versie van het frontpaneel design, gebaseerd op ambi-j's potboard.

SEM Clone Small.jpg
 
Cool hoor... Heel blij dat ik dit draadje ooit geopend heb :)
 
bedankt elsmurf voor het mooie werk dat je gedaan hebt aan het front. binnenkort een prototype.
ondertussen is het potboard binnen

bemerk de uitsparingen voor de slide switches. past mooi. zo kan je ze met afstandsbusje mooi op dezelfde hoogte brengen als de pots.

dit weekend ineensteken
 

Attachments

  • sempotboard back.jpg
    sempotboard back.jpg
    56,3 KB · Bekeken: 107
  • sempotboardfront.jpg
    sempotboardfront.jpg
    71,6 KB · Bekeken: 104
hallo Jop en alle geïnteresseerden
Ja er worden zeker pcb's van het voiceboard, het potboard en frontjes aangeboden als alles perfect en zonder fouten is
van het voiceboard zijn we aan een tweede proto run en het potboard is ook getekend. een proto run daarvan is in bestelling.
ondertussen heeft forumlid ElSmurf de lay-out van het frontje klaar zodat we daar ook een prototype van kunnen laten maken.

OK ik weet het ik werk niet erg snel, maar ben dan ook aan zoveel projecten tegelijk bezig. ondertussen moet je ook nog kunnen leven (werken) en muziek spelen (daar doen we het toch voor he)
dus ik hou jullie op de hoogte.
als we een foutloos product hebben laat ik het weten.
Liever dat het (wat) langer duurt en dat alles dan perfect en zonder fouten is, dan producten waar een berg problemen mee zijn. :)
En muziek spelen moet je er niet voor opzij zetten! :dj:

Ik heb misschien wel interesse. Is het al bij benadering bekend wat één complete SEM ongeveer gaat kosten (incl. pcb's, frontje, behuizing en alle elektronica componenten / onderdelen)?
 
Ik neem de vrijheid even te antwoorden - project zit zeker niet vast, verwacht als het wat kouder wordt buiten terug beweging hier. Ik ga de komende maand mijn exemplaar volzetten, heb zowel de main als de knoppen PCB liggen hier. Dan gaan we waarschijnlijk samen het frontje verder uitwerken en eens uitkijken naar productie mogelijkheden.

Zeer breed geschat, en zonder de prijs van de knoppen, zou dat op 400-500€ per exemplaar komen. But don't quote me on that, ik moet zelf nog mijn componentjes bestellen. Ik weet wel al dat ik enkel met de pots en de PCB connectoren al bijna aan 100€ zit.
 
bij mij heeft dit project een tijd stil gelegen.
vooral omdat ik het laatste half jaar intens heb meegewerkt aan het xbay project van anatal. dat is nu bijna rond en klaar voor kickstarter. als we genoeg budget binnenhalen kunnen we daarmee in productie gaan.

door mijn werk heb ik ook in de zomer weinig tijd voor elektronica.
nu de lange donkere avonden eraan komen terug iets meer tijd.

om het potboard goed ineen te steken had ik liefst ook eerst een frontplaat.
probleem is dat ik met 4 verschillende hoogtes zit van potmeters en slideswitches.

dus heb ik het outline bestand dat forumlid elsmurf aangemaakt heeft (waarvoor dank) eens uitgefreesd op m'n cnc.
de definitieve frontjes gaan gelasercut worden: is netter en gaat sneller. voor een proto was zelf doen de beste optie.
 

Attachments

  • semfront.jpg
    semfront.jpg
    44,9 KB · Bekeken: 110
Hoe staat het er mee met dit project?
Ik heb nog steeds interesse.
 
OMG een kloon van de vetste analoge synth ooit gemaakt! Super Vet hoor gasten. Snap niet hoe ik dit heb kunen missen.
Ik heb ook zeer veel interesse in 2 sets voor een 2 voice. Maar heb zeker lang geduld. Moet nog een midibox, clouds, rings en quantizer afbouwen :)
 
Back
Top