SEM clone diy?

de juiste zoekterm is center tap.
het zijn pots met 4 aansluitingen ipv 3
dwz op de koolstofbaan is in het midden ook een aftakking. deze is met de ground verbonden. links is de saw aan gesloten en rechts de square. het effect is dat je in het midden niets uit hebt hoe meer naar links des te luider de saw, naar rechts de square.
door de pot in het midden te zetten zet je de desbetreffende osc dus uit.
een centerdetent hebben ze ook wel, maar die center tap is absoluut noodzakelijk

ok,ik snap het,ik ga eens zoeken
 
ok dat is een goeie, nog even checken dat de hoogte met die alpha's overeenkomt
heb nog een winkelkarretje lopen bij mouser, kan erbij

@egres, thanks voor het snel helpen zoeken maar deze is beter
 
die bourns zal een wiebel pot zijn wel,dat moet je erbij nemen dan,en D-shaft nog meer knob wiebel

installeer hem omgekeerd op het board zodat je vijs van de knop (voor wie er zulke zal gebruiken) klemt op het ronde deel,anders moet je beginnen knoeien met shaft opvulling en een 6mm naar 6,3mm brass shaft adapter
 
bourns, geen ervaring mee en zeker geen fan van dshaft
bedankt voor de tips, je hebt zeker meer ervaring met pots dan ik

ik ga er toch enkele van bestellen en uitproberen om te zien wat het geeft want voor de rest zijn ze 100pc de specificatie van wat we nodig hebben:
50k lin centertap en certer detent
die 10k"s die je voorstelt gaan het signaal teveel verzwakken en belasten de uitgangen meer.
die 100 k van alps is misschien ook een goede. 100 k kan ook nog in deze schakeling. signaal gaat dan iets sterker doorkomen op het maximum en misschien beetje oversturen maar dat kan ik dan weer passief verzwakken tenzij die oversturing een welkome extra is.
heeft wel geen center detent maar dat is geen must dacht ik.
ga er daarvan ook enkele bestellen.
 
Een andere optie is een makkelijk verkrijgbare alpha 16mm met switch,je moet dan langere headers wel gebruiken tussen pot en main board,geen center click of tap ,dan kan je wel ook mixen tussen de twee waveforms als het signaal uit moet trek je gewoon aan de pot.

maar indien je die bourn pot gebruik denk eraan de pot zo te monteren dat de ronding van de shaft aan ongeveer 2uur staat als de pot helemaal dicht naar links dus is,is waar meestal de vijs zit van een knob voor wie geen collet knobs zal gebruiken indien je er een productie serie van maakt.

het zorgt voor een hoop zorgen minder
 
stand van zaken:

die bourns pots met centertap en center detent binnen, vallen wel mee qua wiebeligheid, enfin als ze nieuw zijn toch.
probleempje is wel dat die 6 mm as zijn , de andere alpha's zijn 6.35. maar verschillende knoppen zijn in de twee maten verkrijgbaar dus dat zal nog wel meevallen. anders moet je maar andere pots gebruiken, voor mij kan het zo.

een moeilijke was ook de slider switches. ik heb geen geschikte gevonden met though hole aansluiting en bovendien is de hoogte te groot tegenover de pots of zijn ze te klein van model.
ik heb 6 verschillende modellen gekocht en heb de volgende gekozen:

http://www.mouser.be/ProductDetail/...rFgYT4KUZCY2LfLkDWiRPKh/Sw7Cru8XuEPB7xMveJQ==

zijn van die klassieke oer degelijke. bestaan ook in DP2T

ik heb dit opgelost door gaten te voorzien in de print. de switches kunnen er met afstandsbusjes of rondellen op gevezen worden op de juiste hoogte en moeten dan met draadjes aan de nabije pads worden gesoldeerd.
misschien volstaat het zelfs de aansluitpunten gewoon om te plooien en rechtstreeks vast te solderen, maar dat moet de praktijk uitwijzen.

de pot met switch is vervangen door een gewone pot en een slider switch eronder, was plaats voor.

de lay-out van het potboard is bijna af.

nog te doen:
de freq regeling van de vco's krijgt nog een fijnregeling
en de led met de led driver moeten er nog op
 

Attachments

  • potboard.jpg
    potboard.jpg
    96,6 KB · Bekeken: 90
stand van zaken:

probleempje is wel dat die 6 mm as zijn ,

geen probleem,los je op met shaft adapters als je toch 6,3mm knoppen wil gebruiken en geen wiebel (knob niet gecentreerd op as van pot) wil hebben:

http://www.specialtyguitars.com/p/05-03008.html

ik koop ze ergens anders goedkoper (per honderden al gekocht ) maar kan link niet vinden.

Als je collet 6,3 bore (knopgat) knobs gebruikt zoal op de vintage SEM dan kan het wel zijn dat dit geen probleem is ( voor 6,3 of 6mm as) (te testen) omgekeerd gaat onmogelijk.
 
Ziet er al goed uit. Is er eigenlijk al iets beslist inzake front panel? Of wordt dit ieder doet zijn ding?
 
ik dacht er een aantal te laten lasersnijden omdat er ook slide switches op zittten wat niet zo gemakkelijk zelf te doen is.
ze worden ook gespoten in de juiste kleur en gezeefdrukt.
zoveel mogelijk volgens het origioneel, behalve de vermelding oberheim en het logo.

ondertussen heb ik een nieuwe batch van 5 basisboards binnen met de connectoren op de juiste plaats. fouten uit vorige run gecorrigeerd. hopelijk is die nu helemaal juist
deze boards hebben nu wel soldermask en componentenopdruk.
voor ik ze officieel aanbied had ik er wel nog graag een gebouwd om 100pc zeker te zijn dat die foutloos is.

nu ik zeker ben dat de connectoren juist zitten kan ik ook het potboard verder afwerken
 

Attachments

  • se, back.jpg
    se, back.jpg
    72 KB · Bekeken: 93
  • sem versie 2.jpg
    sem versie 2.jpg
    110,7 KB · Bekeken: 95
Heel mooi hoe dicht bij de originele layout de pcb zit. En net nu m'n Jasper bijna af is. :okdan:

Moest je hulp nodig hebben bij het uittekenen van het frontpaneel, laat maar weten.
 
eigenlijk wel.
de lasersnijder heeft een dwg bestand nodig. dat is autocad of aanverwante en ik heb geen cad programma.
dus moest je me daarmee kunnen helpen.
 
Wat een leuke thread om te lezen. Ik bouw wel eens een kit maar ik weet erg weinig van electronica, het is heel interessant om de discussie te zien, wat er mis gaat en wat er bij komt kijken, ipv dat er een voltooide PCB uit het hoofd van Zeus kruipt.

Een tikkeltje off-topic: ik zit te wachten op een setje CrowBX-boards en ik ben er nog niet uit hoe/waar ik die in ga bouwen. Die unit is ook 5U en vergelijkbaar in breedte met de SEM, denk ik. Alleen wel een stuk dieper (ruim 20cm). Voor een 19" rack heb ik niet echt ruimte in huis. Kan het ook met hout proberen; daar ben ik zelf geen held in maar ik kan misschien wel iemand in mijn omgeving vinden die het leuk vindt.

Qua voeding wil ik dit gebruiken: http://www.oakleysound.com/rpsu.htm Dat is een +/-15V voeding ontworpen om aan een standaard Yamaha mixer-voeding te hangen, en je schijnt hem bij te kunnen regelen tot +/- 19V. (Sommige crowbx bouwers gebruiken dit bordje.) Voor mij wel fijn omdat ik als het even kan geen netspanning-dingen wil gaan bouwen. Zou ook bruikbaar kunnen zijn voor SEM-bouwers.

Maar goed, een behuizing. Lijkt me iets dat moet bestaan voor industriële toepassingen, maar waar vind je dat?
 
Jvq, met behuizingen vinden heb ik ook altijd gehannes..! Mijn SEM ligt om deze rede oom nog in de la.
Er zijn tegenwoordig meerdere bedrijven die panels kunnen maken naar je eigen ontwerp, zoals Schaeffer en panelpool.

Voor de voeding van de CrOwBX (awesome project!) raad OldCrow zelf de Power One aan met een simpele modificatie.
http://www.cs80.com/crowbx/psmod.html

Hier draaid mijn SEM op als een zonnetje!


P.S. Mods, mag dat vraagteken uit de topic titel? Lijkt me dat ie niet meer van toepassing is..! :)
 
Back
Top