Hoe een 808 bass kick synthezisen ?

JohnDoe10

Gedeactiveerd account
Lid sinds
31 augustus 2013
Berichten
426
Hallo,

Ik vond dit filmpje op Youtube over het maken van een 808 bass kick met een reason synth:



Is er op het forum nog info te vinden over het maken van bass kicks zoals bv. de 808 ?
Via de zoekfunctie vond ik zo meteen niks.
Wel heb ik verzocht om de bovenstaande tutorial te volgen met men eigen drumsynth
en ookal kwamen de functies niet helemaal overéén, toch weer wat bijgeleerd.
Vooral dan het gebruik van een compressor achter je geluid.:D
Waar ik wel problemen mee had was die staart dus er moet toch nog ergens een fout zitten in die pitchmodulatie. Misschien lag het ook aan de ene voice...die de staart afbreekt omdat de volgende kick eraan komt.
Ofwel moet ik het verzoeken met een gewone synth ipv. een drumsynth.

Weet er iemand misschien een paar tutorials?
Hoeven geen filmpjes te zijn..
Of zou je me aanraden om gewoon te blijven verder prullen aan die knoppen omdat je het ook zo geleerd hebt?
 
Laatst gewijzigd:
OSC1, Mono Sinewave. Speel een G1 voor +/- 50hz
MOD Envelope instellen op OSC1 met als trigger PITCH.
Karakter van je kick instellen met de MOD Envelope. geen Attack. tikje Decay. geen Sustain.
AMP Envelope altijd een tikje release geven en decay gebruiken voor de lengte.

ABC 808-ish kick zonder poespas.

Welke synhth gebruik je?
Welke genre maak je?

Tkan dan misschien heel gericht..
 
OSC1, Mono Sinewave. Speel een G1 voor +/- 50hz
MOD Envelope instellen op OSC1 met als trigger PITCH.
Karakter van je kick instellen met de MOD Envelope. geen Attack. tikje Decay. geen Sustain.
AMP Envelope altijd een tikje release geven en decay gebruiken voor de lengte.

ABC 808-ish kick zonder poespas.

Welke synhth gebruik je?
Welke genre maak je?

Tkan dan misschien heel gericht..

Ik kan de Waldorf Attack of FXpansion Tremor gebruiken als drumsynth.
Als gewone synth heb ik bv. Vanguard, Predator of de Korg MS2000b.

Genre: Dub of idm

Maar het gaat me vooral om het maken van de sound op zich, het moet geen 808 kick zijn.
Ik kan vanavond wel een kick uploaden van mijn Machinedrum die ik heel graag zou willen nabouwen.
Alvast bedankt voor de tips.
 
Het moeilijkste bij een 808 Bd is de attack juist krijgen. Je moet maar eens inzoomen op een 808 Bd sample (ééntje met tone knop dicht bv. en éentje met tone knop open). Je ziet hier een soort van discontinuïteit veroorzaakt door de trigger pulse die gedifferentieerd wordt (highpass filter) veronderstel ik. Gecombineerd met een sinus krijgt je dan eigenlijk een sinus die begint als een blokgolf! En dat geeft de attack van de 808 ...

Naar het schijnt gebeurt er ook iets met de frequentie van de eerste periode van die T oscillator onder invloed van accent level ... maar dat is me nooit héél erg duidelijk geworden bij het inzoomen en meten van de periodes van de 808 Bd.

Neem een 50hz sinus sample en knip 1/4 perioide weg in het begin, dit geeft ook die click. De pitch drift kan je met een simpele envelope benaderen.

Als je in Fxpansion Tremor bv. een blokgolf neemt waarbij je héél snel een lowpass filter dichtdraait krijg je ook zo'n soort van attack. Blokgolven kunnen in het algemeen erg mooie distorted bassdrums opleveren zonder zogenaamd distortion te gebruiken :D
 
Sinus beginnen met blokgolf is vrij simpel, gewoon de amplitude van het begin flink hoog houden en oversturen tot blokgolf.
Korte amp decay, zodat alleen het tikje hoog is, de rest onder distortion threshold houden voor cleanere sound.
 
Die click kan je gewoon bij-layeren.. Gewoon 2 keer zware compressie op een 808 kick en spelen met de attack van de compressor en de click komt vanzelf..
 
Marvin vst's tromine GT is een goeie gratis 808 clone, en heeft zelfs schema's online staan:

http://marvinpavilion.ojaru.jp/en/sound/vst.html

https://picasaweb.google.com/marvin.runa/MARVINVSTDiagrams?authuser=0&feat=directlink

attachment.php
 

Attachments

  • gt808.jpg
    gt808.jpg
    68,6 KB · Bekeken: 81
Puur uit interesse, hoe zou je de functie omschrijven van die Rectifier & Clipper ? Ik heb deze elementen namelijk niet in mijn modular zitten (denk ik)
rectifier maakt de boel uni polair, de clipper zorgt er gewoon voor dat de optelling van beide VCA's nooit boven een bepaald niveau uitstijgt...
of bedoel je iets anders?
 
Back
Top