Zoektocht naar nieuwe (PCIe?) geluidskaart

N-Tics

Professional Idiot
Lid sinds
30 mei 2014
Berichten
5
Locatie
Hilversum
Mijn verstand wat betreft studio hardware is nog vrij beperkt, dus vandaar dat ik hier maar de hulptroepen inschakel. Heb meerdere webwinkels afgestruind en rondgegoogled, maar veel van de jargon die ik er tegenkom is Chinees voor mij.

Ik heb momenteel een USB audio interface (Komplete Audio 6), maar na drie jaar gebruik in een onmogelijk stoffige ruimte zorgt die nu voor regelmatig gehaper/geskip in het geluid, met soms enige irritante peaks of gewoon volledige crashes. De driver van het apparaat zelf geeft echter aan dat er geen I/O errors plaatsvinden tijdens dat geskip, en ook geen buffer underruns. En het gebeurt al als ik gewoon een mp3tje afspeel, of een youtube video kijk. Heb alles al geprobeerd wat troubleshooting betreft, en op zowel desktop als laptop doet hij hetzelfde, dus ik denk dat het veilig is om aan te nemen dat het apparaat zelf gewoon niet meer in orde is.

Verder vind ik hem qua mogelijkheden (in/outputs) vrij beperkt. Tot nu toe heb ik alleen wat DJ gear, studio monitors, headphones, een mic en een midi keyboard wat erop is aangesloten, en dat gaat nét. Maar als ik hem nu vervang, wil ik wel graag iets hebben wat ik nog voor lange tijd kan gebruiken, ook als ik dalijk wat meer meuk in m'n studio heb.

Verder is een USB kaart wel leuk en lekker portable, maar aangezien de PC in m'n toekomstige studio toch nergens heen gaat wil ik nu gewoon een PCIe kaart. Ik vertrouw USB kaarten niet meer.

Ik heb hier ongeveer tot 500 a 600 euro voor over. Of dit genoeg is voor wat ik zoek, heb ik echt geen idee over. Ik ben zelf van het functionele, allerlei onnodige toeters en bellen hoeven van mij niet, het hoeft bijv. ook niet gelijk een video interface te zijn.

Alle tips en suggesties zijn welkom! Bij voorbaat dank. :)

EDIT: Tweedehands vind ik ook prima.
 
Laatst gewijzigd:
USB kabeltje al eens vervangen? Apparaat al eens bij heel iemand anders aan de PC gehangen en geprobeerd of ie daar ook issues geeft?
 
Heb vergelijkbare USB kabels van andere apparaten geprobeerd, en dat mocht niet baten. Heb hem afgelopen week ook geprobeerd op een oude PC van me, maar daar kreeg ik op een gegeven moment ook dezelfde problemen. Een computer van een ander persoon heb ik dan weer niet geprobeerd.

Maar goed, het troubleshooten voor dit geval ben ik wel een beetje klaar mee. Ik zoek nu gewoon een geschikte vervanger.
 
Wel bedacht dat je - als je voor veel inputs en outputs gaat - je waarschijnlijk toch wel met een externe unit als break-out zit?

Dan is het misschien toch handiger een externe interface te gebruiken. Kan je ook nog eens naar een laptop overprikken als je toch op pad wil en heeft de geluidskaart minder last van alle reguliere storingsgenerator in je pc. (afhankelijk van je genre kan dat natuurlijk ook een voordeel zijn, maargoed).
Dat je interface stuk is zegt niet dat alle USB interfaces crap zijn. Je kan natuurlijk ook voor firewire gaan ;)
 
FW zou ik nou net niet doen, iedereen is of gaat over op Thunderbolt, FW is dood platform
 
Firewire ligt er aan, heb een motu pci424 met 4 firewire poorten om 4 motu kaarten er aan te hangen
 
ja het werkt ook prima, maar als je over een jaar een nieuwe PC wilt kopen zit de poort nergens meer op. op een desktop kan je dan nog met een PCIe kaartje aan de slag, maar op een moderne laptop ben je de Sjaak
 
Thunderbolt, dat is voor een Apple toch?

Nope, Thunderbolt is van Intel. Alleen was Apple een van de eerste die het gebruikte, en de grootste promoter. Maar Asus heeft ook al moederborden met Thunderbolt, om maar wat te noemen.
 
en heeft de geluidskaart minder last van alle reguliere storingsgenerator in je pc. (afhankelijk van je genre kan dat natuurlijk ook een voordeel zijn, maargoed).
Dat je interface stuk is zegt niet dat alle USB interfaces crap zijn. Je kan natuurlijk ook voor firewire gaan ;)
Had sinds 2011 een NI Komplete Audio 6 kaart, was een externe USB kaart (degene die nu dus raar doet) maar daar heb ik ook altijd nog wel redelijk wat interference van gehad van de computer zelf.

Ik heb toch niet zo graag USB om eerlijk te zijn. Ik ga even kijken of mijn mobo thuis iets voor Thunderbolt heeft, anders zou ik als SilverBullet76 ook graag willen weten of daar wat voor is (zoals bijv. een dergelijke PCI-e insteekkaart)
 
Ik heb de scarlet 6i6 staan, werkt met usb en is echt een supervette interface. Ook heb ik e-mu 1212m en nog een pc met een 0404, en die werkenal jaren probleemloos.

Maar die scarlet is echt helemaal te gek. Niks mis met usb interfaces.
 
Heb op aanraden van mr. Thera een Steinberg kaart gekocht en die werkt prima dus hier kan wat mij betreft een slotje op. :)
 
Back
Top