Synth en PC opstelling

B_R

Nieuwkomer
Lid sinds
24 april 2014
Berichten
14
Hallo,

Ik heb een Yamaha MX49 die ik zo ideaal / flexibel mogelijk zou willen gebruiken in combinatie met pc, headphone en gedeelde monitors.
De MX is verbonden met de pc via usb.
Ik zou me een paar nieuwe monitors (M-Audio BX5) willen kopen ipv mijn huidige kleine pc speakers. Maar ze gedeeld laten gebruiken door de pc en de synth. Ik wil geen twee paar boxen. Mijn geluidskaart is on board.
Af en toe wil ik ook puur met headphone kunnen werken.
Welke opstelling(en) raden jullie aan (tegen een goeie prijs)?

Ik dacht zelf aan iets als een klein mengpaneel met eventueel ingebouwde versterker. Maar de meeste kleine modellen zijn al behoorlijk groot en duur.

Bedankt voor de tips!
 
Laatst gewijzigd:
Koop een deugdelijke interface, plug daar je synth in. Ik heb zelf een Roland Quad-capture - die zou ook goed voor jou werken. Laat de goedkopere mixers met USB maar links liggen, de latency is drie keer niks en je krijgt alleen stereo in en uit. Been there, done that.

Alleen - zet je budget even als getal neer. "Duur" betekent voor jou hoogstwaarschijnlijk iets anders dan voor andere leden.

Bekijk het wel zo: een goede interface gaat echt wel een tijdje mee.
 
Interessant bakje!
Momenteel communiceert de Yamaha met de pc via usb.
In deze opstelling gaat pc en synth audio eerst naar de Quad en zo via usb naar de pc? (Waarop ik Cubase draai)
Dan verlies ik denk ik wel de tools die Yahama heeft om via de pc naar de synth te gaan.
 
Ik dacht als volgt:
Monitors als out aan een bakje
1e in: via pc geluidskaart naar dat bakje
2e in: de audio van de Yamaha naar bakje.
Geen usb van bakje naar pc
Yahama met eigen usb aansluiting (en driver) naar pc.
Headphone op bakje.
 
Het is simpel:
Die MX heeft een ingebouwde geluidskaart (met ASIO drivers, neem ik aan?).
Dus: Yamaha via USB op PC aansluiten, monitors op audio output van Yamaha, en onboard soundchip van PC niet gebruiken.
 
Interessant bakje!
Momenteel communiceert de Yamaha met de pc via usb.
In deze opstelling gaat pc en synth audio eerst naar de Quad en zo via usb naar de pc? (Waarop ik Cubase draai)
Dan verlies ik denk ik wel de tools die Yahama heeft om via de pc naar de synth te gaan.
Dat bakje is enkel echt nodig als je nog synths gaat aanschaffen.
Al die tools zullen dan nog wel werken, zolang je de Yamaha via USB aansluit én via audio outputs (op de quad). Als ASIO driver zal je dan de Quad kiezen ipv de Yamaha.

Interessant bakje!
In deze opstelling gaat pc en synth audio eerst naar de Quad en zo via usb naar de pc?
pc gaat naar de quad en dan via usb naar de pc?? Dat is onzin natuurlijk. PC audio gaat altijd rechtstreeks (via usb in dit geval) naar de audio interface.
 
Het is simpel:
Die MX heeft een ingebouwde geluidskaart (met ASIO drivers, neem ik aan?).
Dus: Yamaha via USB op PC aansluiten, monitors op audio output van Yamaha, en onboard soundchip van PC niet gebruiken.
't is inderdaad de ASIO (via een bijgeleverde installer van Yahama/Steinberg).

Dit is inderdaad een optie.
Maar dan moet de Yamaha wel telkens opstaan als ik andere audio wil beluisteren op de pc.
 
't is inderdaad de ASIO (via een bijgeleverde installer van Yahama/Steinberg).

Dit is inderdaad een optie.
Maar dan moet de Yamaha wel telkens opstaan als ik andere audio wil beluisteren op de pc.
Ja.
Wil je audio beluisteren (niet Cubase gebruiken dus) zonder de Yamaha aan te zetten, heb je dit nodig:
- Een klein analoog mixertje, zoiets ofzo: http://www.thomann.de/be/behringer_xenyx_q502_usb.htm (USB niet gebruiken, tenzij je dat als vervanging wil van je onboard audio)
- Mini jack -> 2x 1/4" TS Y-kabel = van onboard audio output naar input klein analoog mixertje.
- 2x 1/4" kabels = van Yamaha audio outputs naar input klein analoog mixertje.
- 2x 1/4" kabels = van klein analoog mixertje audio outputs naar monitors.
 
Ja.
Wil je audio beluisteren (niet Cubase gebruiken dus) zonder de Yamaha aan te zetten, heb je dit nodig:
- Een klein analoog mixertje, zoiets ofzo: http://www.thomann.de/be/behringer_xenyx_q502_usb.htm (USB niet gebruiken, tenzij je dat als vervanging wil van je onboard audio)
- Mini jack -> 2x 1/4" TS Y-kabel = van onboard audio output naar input klein analoog mixertje.
- 2x 1/4" kabels = van Yamaha audio outputs naar input klein analoog mixertje.
- 2x 1/4" kabels = van klein analoog mixertje audio outputs naar monitors.
Awel ja, dat lijkt me een goeie oplossing. En in beide situaties (pc sound of yamaha), kan ik ook de headphone gebruiken.
En het kost me een kwart van de Quad :mega:
 
En het kost me een kwart van de Quad :mega:
Als je echt geen nieuwe synths meer bijkoopt, dan lijkt me dit de goedkoopste oplossing. ;) (of je zou 2de hands naar zo'n kleine Behringer gaan zoeken, dan kan dat nog een stuk minder dan 55 euro kosten)
edit: ik zie dat je de USB-loze voorloper al gezien had. :)
 
Back
Top