Latency compensation in C7.5

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Ik ben op dit moment m'n cubase opnieuw aan het optuigen met de Innerclock SyncGen II Pro.
De syncgen werkt prima en alle extern sequende gear loopt snaarstrak op de grid.
Máár ik moet hiervoor 628 samples delay instellen in de plugin voor Cubase, anders komt alles 628 samples te laat.

Nu heeft cubase in de connections en external instrument settings ook delay compensation
Maar ik ben nu even kwijt wat deze ook al weer doet, vertraagd die audio (dan zou ik dat dus hier per bron kunnen instellen, door op te nemen en ms te meten) of doet die midi messages en vertraagd dus de midi note (wat alleen nut heeft, als ik vanuit Cubase zelf sequence)

Het kan ook nog eens zo zijn dat niet alle instrumenten dezelfde vertraging nodig hebben.
Het signaalpad van synth naar Cubase is natuurlijk wel gelijk, maar het kan best zijn dat de ene synth een iets grote latency heeft als de ander.
Dus, ga ik voor een global setting in de SyncGen, of pak ik het per synth aan in de external instrument settings.
Tevens heb ik nu in 7.52 het idee dat mijn sequencer beeld niet 100% sync loopt met wat ik hoor, weet niet hoe ik dit nu weer strak krijg.

Cubase 7 gurus brand maar los :okdan:
 
ik dacht dat het audio (en niet midi) betrof

Ik redeneer: je kan de compensatie immers ook instellen voor bv effecten (external fx), en die hebben geen midi. Lijkt me logisch dat die lijn wordt doorgetrokken.. maar ik cubase hier niet voor me
 
In Pro Tools doet de delay compensation alle audio vertragen zodat het sync loopt met de track met de meeste delay. Ik denk dat iedere daw met delay compensation het ongeveer zo doet?
 
Aangezien de SyncGen 2 audiosporen aanmaakt/nodig heeft om aangestuurd te worden, is mijn vermoeden dat de latency compensation die audio voor de SyncGen ook automatisch aanpast (later uitstuurt).

Is gemakkelijk genoeg te testen met een tweede programma om op te nemen:
Open Wavelab (bijvoorbeeld), en stuur een mono audiospoor vanuit Cubase via je interface uit en terug naar het linker opname kanaal in Wavelab. Waarschijnlijk het beste om een percussief geluid te gebruiken, een sidestick of een kick bijvoorbeeld.
Tegelijkertijd stuur je een van je midi apparaten vanuit de Cirklon aan, en stuur de audio van dat apparaat naar je rechter kanaal in Wavelab.
Als er geen latency compensatie in effect is, dan zouden L & R in Wavelab gelijk moeten lopen (al zal de track die aangestuurd is door de Cirklon natuurlijk wel iets minder strak zijn, een paar samples jitter kan je verwachten, maar gemiddeld gezien zou er geen verschil mogen zijn tussen beide kanalen).

Introduceer nu een plugin die latency compensatie nodig heeft op je eerste kanaal in Cubase (bijvoorbeeld de Cubase noise gate - plugin, niet die in het 'rack' - met de "Live" optie uit, dan introduceert ie op z'n minst wat lookahead tijd). Doe dezelfde opname in Wavelab, en vergelijk L & R. Als de latency compensatie goed werkt met Cubase, dan zouden beide kanalen nog gelijk moeten lopen.

Ben te lui om dat nu zelf te proberen, dus ik hoor het wel van je, ben wel benieuwd of m'n hypothese correct is :D

PS, de Syncgen VST is geen Extern instrument, dus behalve je 'vaste' latency in de plugin zou je verder niks meer in hoeven te stellen.

Mvg.

CoolRunning
 
In Pro Tools doet de delay compensation alle audio vertragen zodat het sync loopt met de track met de meeste delay. Ik denk dat iedere daw met delay compensation het ongeveer zo doet?

Correct.
 
Tevens heb ik nu in 7.52 het idee dat mijn sequencer beeld niet 100% sync loopt met wat ik hoor, weet niet hoe ik dit nu weer strak krijg.:

Klinkt mij een beetje zoals de WDM drivers zich zouden gedragen als je latency introduceert, maar met ASIO zou dat niet het geval moeten zijn?
Kijk even je ASIO settings na of de juiste driver is ingesteld - ik heb het wel eens gehad dat na een Cubase upgrade de WDM drivers waren geselecteerd...

Mvg.

CoolRunning
 
Heb cubase preference folder weggegooig
Nieuwe twmplate gemaakt, external instrument delay, sequenced via cubase is nu 3ms
Sequenced via cirklon is dat 9ms (dus in de syncgen pro 2 heb ik 88 samples ingegeven

Hie ik nu ook opneem alles komt op de sample nauwkeurig uitgelijnd uit in cubase.
En ja je vertraagd door middel van audio, maar de oorzaak kan zowel midi audio als signaalpad zijn.
Opgelost, mag slotje op.
 
Back
Top