The Hornet (synthi clone)

http://www.hornet-modular.de/

hornet_center_pic.jpg


What is the Hornet?
It's a handmade classical portable modular synthesizer with subtractive / FM analogue synthesis based on Derek Revell's phutney boards.
Made by Pin Electronics (GER) and Ramcur (CAN).


Features
■3x OCS's, switchable from hi to lo (OSC). OSC 2 with sync switch and depth pot.
■1x VCF (18/24 dB)
■1x Envelope Generator with inverter switch.
■Ghielmetti matrix: 20 x 20 signal distributor with black panel (Sealectro look) and 16 pins.
■Midi interface.
■CV / Gate interface: in and outputs.
■Sample & hold module
■Digital frequency meter: Range 20-20000Hz.
■Removable 12V BNC lamp.
■Symmetrical outputs.
■XY axis joystick.
■Noise generator.
■Spring reverb.
■Suitcase with metal chassis and removable lid.
■Additional modifications on request.
 
Hier; http://fx.sauder.ubc.ca/etc/GBPpages.pdf
zeggen ze in 1973 6,55 DMark, dus zo'n 1300 DMark voor de Synthi A.
Even aangenomen dat de dmark/gulden koers nooit heel verschillend is geweest was dat zo'n 1500 gulden.

Volgens weer een andere tabel was het gemiddelde netto maandinkomen in 1973 ongeveer 900 gulden. Dus zeg maar 1 2/3 maandinkomen. Ik denk niet dat dat voor veel mensen een "no-brainer" was, of is.

Doorrekenend (met diezelfde tabel die 1700 euro gemiddeld netto maandinkomen geeft voor 2012), komt dat koopkracht-technisch neer op ongeveer 2800 euro nieuw naar huidige maatstaven.
 
kijk, dat is duidelijk
dank dank :halleluja

zoiets als een moog voyager heden ten dagen nieuw kost dus.
( dan zal een minimoog in de prijsklasse voyager xl gezeten hebben gok ik zo ? )
toch een behoorlijk bedrag. als je het in eerste instantie leest realiseer je je dat niet.
fijn iemand die dat kan omzetten naar hedendaagse begrippen
waarvoor weerom dank.

tja en de huidige prijzen zijn natuurlijk ook zo verhoogd omdat ze een rijke gebruikershistorie hebben, vrij zeldzaam en ( vrijwel ) niet meer nieuw bij gemaakt worden en ze hot zijn
 
Voor een beroepsmuzikant zou 2800 euro voor goed gereedschap niet zo'n probleem moeten zijn. Voor een zolderkamerhobbyist is dat wel anders ja.
 
fijn iemand die dat kan omzetten naar hedendaagse begrippen
waarvoor weerom dank.

Wel even met een slag om de arm, want ik heb puur vergelen op gemiddeld maandinkomen en niet op echte koopkracht. Je kunt misschien beter kijken hoeveel brood je kon kopen voor 1 Syntho of zo. Ik weet natuurlijk niet wat de bestedingsruimte binnen dat inkomen toen was. Misschien hebben mensen nu meer geld over, of juist minder.

Maar dat is natuurlijk altijd het probleem met dat soort vergelijkingen. Je kunt je geen voorstelling maken hoe 1500 gulden aanvoelde in 1973. We leven nu natuurlijk in een tijd van relatief veel goedkope elektronica. Destijds was alle elektronica duur. Dus de normen veranderen ook.
 
Toen ik jong was kreeg ik een kwartje mee en daarvan deed ik boodschappen voor een week en kon ik nog een frietje halen op weg naar huis ook!
 
Jeutje, wat aten julie toen de hele week? Gort met reuzel?
Ach ja, toen ik geboren werd kochten mijn ouders hun huis voor omgerekend 10.000 euro. Hebben jaren wakker gelegen van de hypoteek.
 
Waarom worden zoveel Synthi discussies vlug geld discussies ? :?
Misschien omdat meerdere mensen erover niks anders kennen ? :stupid

omdat veel mensen er best wel een zouden willen maar hem niet kunnen betalen ?
tis een lekker synthje, kompakt, goede sound, uitgebreid
( alleen te duur om mee te nemen helaas :D )
 
Waarom worden zoveel Synthi discussies vlug geld discussies ? :?
Misschien omdat meerdere mensen erover niks anders kennen ? :stupid

Het lijkt hier de laatste tijd inderdaad meer om de euro's te gaan dan om synth's......
 
over schulze: geweldige laatste zin: i have this for 30 years now, but i can never create the same sound tomorrow as i have today.
tis duidelijk : je heb synth's die hetzelfde kunnen klinken en synth's die niet hetzelfde kunnen klinken
 
PAPZ en BRZ klagen maar dragen niets bij in de goede richting, dus dan maar weer over geld:
Een synthi-A (vooral een mk1) in goede staat moet minimaal 8000 euro kunnen
opleveren in Nederland.
Overzee mag je er minimaal 2000 euro bijtellen (!)
Dan is 'the Hornet' nieuw voor 5000 euro betaalbaar ! (als je bv. als bankmedewerker
een bonus hebt gehad ... 8o) )

GEDC3086.jpg GEDC3088.jpg PICT0088.jpg
 

Attachments

  • GEDC3086.jpg
    GEDC3086.jpg
    105 KB · Bekeken: 79
  • GEDC3088.jpg
    GEDC3088.jpg
    82 KB · Bekeken: 85
  • PICT0088.jpg
    PICT0088.jpg
    44,9 KB · Bekeken: 81
Mijn synthi klonk fantastisch, maar muzikaal kon ik geen kant op.

nou, daar heb ik niet zo'n last van.
goed gereviseerd, en ik speel er gewoon solo's op.
stemmen niet vaker dan een minimoog ( die goed is onderhouden ) of een gitaar ( daar draai ik ook tussen 2-3 nummers even aan )
weet natuurlijk niets verder van je muzikaliteit ;)
 
Back
Top