Overlappende samples, wie kan mij helpen?

Nope ook niet, het gebeurt werkelijk met alle samples. Zelfs in de voorbeeld projecten die bij FL zitten gebeurt het. Misch ligt het aan mijn laptop of de instellingen ervan.
 
Zat ik eerst ook aan te denken, maar ben eigenlijk overgestapt naar een laptop omdat me desktop niet veel meer doet=(
 
Ik heb ook even mijn hoofd erop zitten breken en kan niet anders concluderen dan dat er iets is verandert tussen versie 9 en 11. Ik vermoedt dat windows xp naar windows 8 er weinig mee te maken heeft en het ook niet uitmaakt wat voor geluidskaart je gebruikt.

Ik denk dat je contact moet opnemen met de FL helpdesk/forum, want dit lijkt bijna op een bug.

Ik ben zo nieuwsgierig dat ik FL studio 11 demo ga installen :D
http://www.image-line.com/downloads/flstudiodownload.html

Edit: windows 7 64 bit fl studio 11 demo, zodra ik "cut by itself" heb geklikt gaat die vanzelf op 1 en 1 (zoals in bovenstaande screenshot al te zien was).
Dit lost in ieder geval een grote piek op. Nu kijken of er nog steeds verschil zit.

Als ik hem op monophonic zet hoor ik niks meer ... ???
Oplossing daarvoor is op poly laten staan en de stem op 1, dat werkt hetzelfde als cut by itself.
 
Laatst gewijzigd:
Ok, hier een patterntje 4todafloor 909 kickje met een 1 seconde staart waarbij ik op de 4e tel 4 16en heb gezet, die heb ik even gescreenshotted.
Te zien is dat bij 16en vanaf de 2e kick er geboost wordt, vaag ....

Ik zou bijna denken dat het een trucje is om de boel wat dynamischer te houden.
Maar dan moet er ook ergens een keuze zijn om het niet zo te doen.

attachment.php
 

Attachments

  • flvaag01.jpg
    flvaag01.jpg
    35,7 KB · Bekeken: 122
  • fltest01.mp3
    69,5 KB · Bekeken: 97
Of iets anders dynamisch inderdaad.

Zie hier ingezoomd op de attacks van de losse kick en de 2e 16en kick.
Er gebeurt duidelijk iets. De lange haal van onderen na het zwart, voor de 2e kick, is restje staart van de eerste kick.
Gezien de verloop lijkt het idd dat er onderhuids de extrapolatie van die staart de punch omhoog duwt, mede omdat het middelpunt van de golfvorm verplaatst van onder de 0 naar boven de 0 lijn.

attachment.php
 

Attachments

  • flvaag02.jpg
    flvaag02.jpg
    24,5 KB · Bekeken: 100
Ok. vaaaaaaaag. Cut by it self werkt gewoon niet voor deze kick. Alleen poly op 1 zetten werkt. mono hoor ik niks meer. Echter lost dit niet het probleem op.
Als ik langere samples pak zoals rides heeft het op gehoor wel effect, maar dat is niet waar we nu naar kijken.

Schoon empty project gestart, 1 sampler staat dan al klaar, qua processors niks op de masterchannel, niks op de sampler channel.
909 bd erin laden, pattern inklikken.

Tinus89> als je die rooie knoppen van de enveloppes uitzet (ins vol time), weet je iig zeker dat die geen invloed hebben.
 
Laatst gewijzigd:
@ Niel Ha, goed te zien dat het niet alleen bij mij gebeurt!

Wat ik dan wel apart vind is dat ik nergens op internet een andere fl gebruiker kan vinden met het zelfde probleem... En 11 is toch al langere tijd uit.

@ Silverbullet Actieve Limiter? Als in een limiter die niet op me master staat?
 
Ja die staat er al op sinds versie 6, ik gebruik een eigen template zonder de limiter. Snap ook niet waarom er een template is met een limiter op de master.
 
Tinus ik ben niet heel erg bekend met FL Studio, maar ik meen me te herinneren dat er in de laatste versies altijd een soort van limiter op de masterbus zou zitten, standaard. Geloof dat die in het standaard (lege) template zit ingesloten.

Zie bijvoorbeeld hier:

http://www.djforums.com/forums/archive/index.php/t-25450.html

Als je een nieuw project start kan je kiezen of je wel of niet een limiter gebruikt.
Ik heb een empty project gestart en zie niks op de master zitten.

attachment.php
 

Attachments

  • fl_limiter.jpg
    fl_limiter.jpg
    64,5 KB · Bekeken: 106
:D Hhaha, ik ben eruit denk ik. Geen goed nieuws, maar ik blijf nog even onderzoeken.
Reason NNXT sampler doet precies hetzelfde !! (monophonic)

attachment.php


Ik vermoed dat dit te maken heeft met iets waar ik eeuwen geleden ook al tegenaan liep met fastracker 2.06 naar 2.08. FT 2.08 kon waves lezen en 2.06 alleen IFF files. Samples in 2.06 konken veel punchier en strakker, exact hetzelfde als in soundforge. Bij 2.08 leek het als de begin er een beetje ingefade werd, voor de veiligheid. Ik vermoed dat we nu met hetzelfde verhaal maar dan aan de staart te makne hebben.

Mijn vermoeden is dat om te voorkomen dat er harde golfvorm cuts (en dus tikken) plaatsvinden bij noot loslaten zal hij nooit direct helemaal stoppen en zal er een piepkleine fadeout release plaatsvinden. Die van FL sampler is iets van 3 tot 5 msec. Met de meeste muziek merk je daar niks van maar als je wat vollere bassen gebruikt wel.

Oplossing is om met audio te werken ipv samples of idd met je enveloppes gaan spelen. Omdat ik dat standaard al doe om sweetspots te zoeken heb ik nooit bij dit fenomeen stilgestaan eerlijk gezegd.
Omdat je te maken hebt met langere golfvormen (bassen) die naar 0 moeten om geen tik te laten klinken maakt het niet uit wat voor sampler te gebruikt omdat de link tussen uitsterftijd en frequentie gelijk blijft om geen hoorbare tikken te creeren.

De enveloppe releases in Reason samplers kunnen om die reden niet lager dan 1 msec. Nog lager krijg je tikken.
 

Attachments

  • reasonvaag01.jpg
    reasonvaag01.jpg
    43,4 KB · Bekeken: 105
Laatst gewijzigd:
Ok, nu de finale uitleg met audio ....

Toevallig valt de kick die ik heb als audio precies op de 0 op 120 bpm als de nieuwe kick komt, dus geen tik.
Zet je hem op 124 bpm, dan hoor je direct dat hij niet een vloeiende overgang maakt als de nieuwe kick komt.
De oplossing is om op audio niveau zelf een fade out te tekenen, vlak voor de nieuwe kick.

Dat laatste, 124bpm fade out, probeert je sampler dus uit zichzelf te doen. Omdat dat realtime gebeurt heeft dat vertraging, vandaar de overlap.

attachment.php
 

Attachments

  • 120bpm_audio.mp3
    88,8 KB · Bekeken: 103
  • 124bpm_audio.mp3
    78,6 KB · Bekeken: 102
  • 124bpm_audio_fadeout.mp3
    78,6 KB · Bekeken: 104
  • reasonaudiobd.jpg
    reasonaudiobd.jpg
    48,8 KB · Bekeken: 100
Laatst gewijzigd:
Bedankt Niel:okdan:

Je eerdere uitleg van de fade out van 3 tot 5msec. klinkt logisch. Misch heb ik ik het mezelf dan ooit verkeerd aangeleerd.
 
Back
Top