Delay feedback loop in Cubase maken

JohnDoe10

Gedeactiveerd account
Lid sinds
31 augustus 2013
Berichten
426
Hallo SF'ers,

Ik probeer een beetje dub te maken en het lukt me maar niet om een feedback loop te maken.
Mijn setup is de volgende:

Een audiotrack
Een delay FX channel die gaat naar 1 van de inserts van mijn audiotrack

Vervolgens zou ik het audiospoor waar nu de FX op hoorbaar is, willen terugsturen naar de input van mijn audiotrack.

Weet iemand hoe ik dit kan doen?
Ik heb ook met een groupchannel geprobeerd zoals hier beschreven:

I think what you need to do is set up a Group Channel with the desired Delay insert (its output should just go to the regular Stereo Out and its input can be disabled). Create a Audio Channel and select the Group Channel as its input and disable its output. Then activate one of the Audio Channel's sends back into the Group Channel. The Send Level will control the intensity of the feedback loop. If you want to record your "performance" then simply arm and record the Audio Channel.

Any other regular audio channel can be routed to this Group Channel to be included in the feedback mess.

Maar wanneer ik 1 van de sends van het audiokanaal naar de groupchannel wil sturen is deze optie grijs en niet kiesbaar in Cubase...

Alle hulp welkom!

Groeten,

Knob
 
Of is er een veel makkelijkere oplossing en moet er een nieuwe bus worden aangemaakt?
Pffff...Ik krijg er grijze haren van...
Het feit dat de optie grijs is in Cubase zou een veiligheid zijn omdat je in normale omstandigheden je output niet terug in je input route,
maar daarmee zijn we dus geen stap verder...

delayFeedbackloop_zpscc858508.png
 
Laatst gewijzigd:
Merci daarvoor!
Ik besefte niet dat het zo simpel kon zijn...heb zelf nooit met analoge mixer gewerkt en dat is misschien wel handig als je wat wil dubben.
Maare het is dus gelukt nu!


Is er nu ook nog een mogelijkheid om te bepalen hoeveel van het audiosignaal dat ik wil terugsturen naar de delay? (dry/wet)
En kan dit met een groupchannel gerealiseerd worden?

Alvast bedankt
 
Laatst gewijzigd:
Het klinkt zo:

http://soundcloud.com/knob-twiddler/04-feedbackloop
 
Een andere mogelijkheid om het itb te doen is een controller op de feedback knop vd de delay te zetten en te automatiseren. Maar dan mis je nu juist de essentie van Dub. Dub is berust op toevalligheden en niet op voorgeprogrammeerde effecten.
 
of koop een plugin met interne feedback die je kan automaten zoals Valhalla
 
Ik snap het niet helemaal....sorry
Dus als ik mijn feedback knop van mijn H-delay toewijs aan een knop op mijn BCR2000 en deze bedien tijdens het afspelen is er eigenlijk al sprake van een feedbackloop?

Om wat bij te leren over dub heb ik namelijk een samplepack gekocht: DUB_REGGAE_KIT_1266a
Er zat ook een pdf bij met tips, en 1 ervan was de volgende:

Reverb effect with a feedback loop (use on a rimshot or a snare, even
on a chord): Send the output of the reverb back to the input (turn up the
reverb knob in the fx return track , but not to much). Boost the medium
frequencies and change the frequence boosted, choose your favorite one.
This is a little bit hard to control at the beginning, but it sounds great.

Dit wou ik testen maar als ik jullie goed begrijp is deze techniek gewoon ingebouwd in de delay als ik hem als send gebruik en is er geen verdere routing nodig? En is deze tip dus uitsluitend voor analoge gear bedoeld?

Als je me een betaalbare analoge oplossing kan aanraden hoor ik het graag dubcreator, maar ik vermoed dat mijn externe soundkaart Roland Quad-capture daar niet genoeg uitgangen voor heeft en dat ik dan ook een mixer zal moeten kopen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
 
Idd gewoon controller toewijzen aan de feedback knop van de H-Delay.

Maar idd dub technieken gaan tegen alle normale technieken in en is daarom itb meestal niet mogelijk of zeer omslachtig en niet intuitief en moet je met hardware gaan werken. Mengtafel met voldoende aux sends, interface met voldoende outputs naar de mengtafel en externe FX. Die quad capture heeft alleen L en R out en ook geen ADAT. Dus daar ga je idd niet ver mee komen. Ik gebruik 24 outputs naar een 40 kanalen mengtafel. Waarop de gewone kanalen 3 delays en 3 reverbs terug komen.

Maar een reverb feedbackloop is meestal niet mooi. Bij sommige springreverbs kan het wel maar lastig te controleren. Met een digitale reverb is het niet om aan te horen. ITB al helemaal niet mogelijk omdat een plugin reverb geen feedback knop zal hebben.
 
Heel inspirende filmpjes dubcreator.
Ik vermoed dat jij ook DE Dubcreator bent die ik ken van dubfilmpjes op Youtube?
Nooit gedacht dat je belg of nederlander zou zijn.
Voorlopig moet ik het doen met een itb setup.
Het geld voor een mixer en een analoge reverb en delay zijn er wel maar niet de plaats en vooral de muzikale kennis ontbreekt nog, ik ben daar echt nog een beginner op vele vlakken.

Maar als je goed zoekt op internet wordt er reeds zoveel aangeboden.
Hieronder een paar handige links voor mensen die het ook eens willen proberen:

Voor de beats zijn er gratis samplepacks op: http://studio.dubroom.org/downloads.htm
Maar eveneens hopen samples met andere instrumenten die je in dub kan gebruiken.

Zelf had ik veel problemen om de beats te bouwen in de sequencer als midinoten omdat ze toch nogal verschillen van 4 to the floor beats. Maar oo hiervoor zijn er heel leuke links met midifiles om na te bouwen of inspiratie op te doen:

http://midi.dubroom.org/ en http://baroquedub.co.uk/audio_riddims.php

Kijk bij de laatste link zeker ook eens onder samples.

Een dubmanual kreeg ik bij het samplepack dat ik kocht maar het zit zelf ook vol midi's en samples.
Vooral de basslines vond ik hier heel interresant want als je zelf geen basspeler bent en niet teveel van noten kent is het moeilijk om deze te maken. Ze hebben nu éénmaal die dubgroove nodig en die is itb heel moeilijk te realiseren (voor mij toch).
Je moet ook nooit op zoek gaan naar synthpresets hiervoor want die ga je zelden tot nooit vinden, maar als je een beetje oefent zit een dubbass qua programmeren in een synth, vrij simpel in elkaar.
Tenzij je natuurlijk kiest voor samples van een echte bass.
Link naar de pack, deze is wel betalend maar helemaal zijn geld waard: http://www.musiciansmedia.net/dub-reggae-kit.asp

De tips hiervoor heb ik allemaal van: http://www.interruptor.ch/
Dit is eigenlijk gewoon dubheaven :engel: maar nogmaals indien je itb werkt moet je al die info wel proberen om te zetten naar software en nooit hetzelfde resultaat verwachten.


Die is inderdaad ook heel leuk, maar ik begrijp nu eindelijk dat het principe van feedback in deze plugins is geprogrammeerd, vandaar mijn verwarring. Maar blijkbaar is dit niet bij elke plugin zo en bij een reverb veel moeilijker te vinden.

Designer Er zit altijd een blocksize in cubase, het schijnt dat als je de blocksize op 1 zet, de boel onstabiel word.
Gewoon proberen als het kan.

Zou je dit ietswat kunnen uitleggen? Ik snap er niks van, zelfs met de hulp van google.
 
In dit filmpje doe ik een paar keer feedback op een spring reverb.
https://www.facebook.com/pages/Dubc...1453135713746&set=vb.798353745&type=3&theater

ik dacht dat je helemaal digitaal was gegaan? Toch weer een analoge desk?

@knob twiddler; Het klinkt erg cliche, maar ik word echt niet blij van plug-in delays. echo kunnen ze wel, maar extreme feedback gaat tot nu toe erg onaangenaam klinken. Geldt ook voor veel digitale hardware delays. Live gebruik ik wel plug-ins; convolution spring reverb en een aangepaste max4live delay die input/output filters heeft en een overdrive/saturation in de feedbackloop. Niet zo mooi als echte tape, maar goed controleerbaar en minder onderhoudsgevoelig. De saturation in de feedbackloop is imo erg belangrijk en wat vaak erg goed gaat in analoge tape/bbd delays.
 
@knob twiddler; Het klinkt erg cliche, maar ik word echt niet blij van plug-in delays. echo kunnen ze wel, maar extreme feedback gaat tot nu toe erg onaangenaam klinken. Geldt ook voor veel digitale hardware delays.

Ken je toevallig een digitale hardware delay waar je wel positief verbaasd was van de extreme feedback?
Of is het verschil in sound te klein met die uit software zoals bv. H-delay ?
 
Ken je toevallig een digitale hardware delay waar je wel positief verbaasd was van de extreme feedback?
Of is het verschil in sound te klein met die uit software zoals bv. H-delay ?

De vraag wordt niet aan mij gesteld, maar toch geef ik graag anwoord door o.a. de de Lexicon Prime Time te noemen.
Een digitale delay die naar mijn smaak erg fijn klinkt met veel feedback.
De Eventide H949 kan er overigens ook wat van, maar die heeft geen traploze delaytijd mogelijkheid.
Als laatste in het rijtje is de Ursa Major Space Station SST282 nog de moeite van vermelden waard.
 
Back
Top