Inflatie rekenhulp Vintage gear

Ik denk dat de rekenhulp geen rekening gaat houden met de populariteit van een apparaat

Daar ben ik het roerend mee eens, voor de één is het geen drol waard terwijl de ander er wel diep voor in de buidel wil tasten.
Mensen die al maar klagen wat duur het is, hebben gewoon het geld niet en kraken uit hun frustratie omdat het onbereikbaar blijft prijzen die anderen ervoor vragen maar af.
Laat een ieder in zijn waarde, een Roland Juno-60 voor 1300 euro is ook van de zotte, maar er zijn gewoon mensen die dat ervoor willen betalen.
Dagwaarde is ook geen handels waarde.
Het hele VINTAGE gebeuren draait om VRAAG en AANBOD.
Voor iets dat gewild en zeldzaam is zullen altijd bepaalde mensen vechten (bieden) en wie het meeste geld heeft gaat er met de buit vandoor, zo zal het ook altijd blijven.
Dat wil niet zeggen dat apparaten die nu gewild zijn dat in de toekomst ook nog zijn :eureka:
 
Helemaal met je eens Analogica, Vraag en aanbod

Dat wil niet zeggen dat apparaten die nu gewild zijn dat in de toekomst ook nog zijn

Kijk maar naar hardware samplers, ooit waren ze King op de 2dehans markt.
 
:okdan:
altijd bijzonder om te zien hoe de liefhebbers nooit uitgepraat raken over de prijzen van spullen.

als alles over de bediening en het geluid is gezegd, als vco's vca's en envelopes uittentreure zijn besproken, is er gelukkig altijd nog de prijs.
 
Een goede wijn (goed jaar / merk / e.d.) wordt ook steeds prijziger naarmate die ouder en zeldzamer wordt, meer status geeft etc etc.. zegmaar alle subjectieve zaken -alles behalve de werkelijke smaak en kwaliteit vd wijn zelf- kunnen een wijn super duur maken. Mss wat kort door de bocht maar toch

Zelfde is nu aan de hand met de single malt Whiskeys, de chinezen zien het als status symbool een zeldzame, speciale, etc Whiskey te hebben en leggen daar massaal knaken voor neer... gevolg, wij betalen allen nu meer voor dezelfde lekkere whiskey die n.b. van over de plas komt, bijna onze buren :( Dusja hebzucht, sensatie, exclusiviteit.. ook hier dus subjectieve zaken die niks met de inhoud te maken hebben.. drijven de prijs op.

Jammer voor de synthfreak, jammer voor de wijnliefhebber, jammer voor de whiskeyliefhebber.. jammer voor alle liefhebbers van zo'n beetje alles om het maar nog verder op te rekken, zodra veel mensen iets liefhebben kunnen er knaken rollen.
Liefhebbers moeten het allemaal "ontgelden" voor mensen die veel geld neerleggen voor bovengenoemde subjectieve zaken waarbij ze wss nieteens liefhebbers zijn.. zo zal het imo altijd zo blijven dat de echte die-hard fans (met niet al teveel geld) nooit de beste plekken krijgen voor hun favo artiest. Het is dat artiesten soms zelf initiatief nemen ; zoals Hans Teeuwen die het niet meer goedkeurde dat de 1e rij voor rijke zakenlui werd gereserveerd. Had hij dat niet gedaan, dan was het nu nog zo.. vind ik het zelfde verhaal als met de zgn inflatie van vintage-gear. HEt krijgt steeds meer de aandacht van speculanten die geen liefhebber zijn (die zou je kunnen zien als onze vijanden wat mij betreft!! ze gaan tussen ons en de geliefde gear in staan.. ff vangen.. )

Aan de andere kant, een echte liefhebber die er veel voor neerlegt (mss wel na 4 jaar sparen en hard werken), wilt het dan wel echt héél erg graag. Daar is imo niks mis mee, als je in het leven echt iets wilt dan laat je je er toch niet van weerhouden en hoest je het bedrag op.. dan niet na 1 jaar, maar na 2 jaar desnoods 5 jaar. Je wilt het of niet.

Je zou maar viool spelen noem maar wat.. trek die knip maar!
 
Laatst gewijzigd:
Een echte liefhebber die er veel voor neerlegt wilt het dan wel echt héél erg graag, desnoods moet hij er 5 jaar voor sparen

Is daar iets mis mee dan :?
Ik wordt ziek van mensen die steeds kritiek uiten over de HOGE prijzen die mensen bereid zijn te betalen of wat mensen vragen voor hun vintage gear.
Ga nou eens bij jezelf ter rade waarom je die kritiek uit, zou het niet eens zo kunnen zijn dat dat uit frustratie gebeurd omdat jij die hoge prijzen niet kunt opbrengen en daarom steeds achter het net vist :eureka:
Ik ga zelf nog een stapje verder :engel:
Is het dan niet zo dat je misschien beter je best op school had moeten doen om zo later een goed betaalde baan te verkrijgen en wel alles had kunt kopen wat je hartje begeert.
Dus hou nou eens op met dat hypocriete gedrag en met kritiek te geven op de in JOUW ogen te hoge vraag prijzen van een ander :eureka:
Zolang het er voor betaald wordt heb jij gewoon domme pech :D
 
Laatst gewijzigd:
altijd bijzonder om te zien hoe de liefhebbers nooit uitgepraat raken over de prijzen van spullen.

als alles over de bediening en het geluid is gezegd, als vco's vca's en envelopes uittentreure zijn besproken, is er gelukkig altijd nog de prijs.

Dat is ook een belangrijk aspect van onze hobby hé. Zo niet één van de belangrijkste.

De prijs is toch altijd een factor in wat we aanschaffen. Het is dat ook heel interesant om te weten na x aantal jaar of iets meer of minder waard is geworden.

Ik vraag me af of mn Synthex nu meer of minder waard is dan de dag dat jij me er blij mee gemaakt hebt. Niet dat ie te koop is of zo, maar gewoon leuk om weten.

Volgens de Inflatie rekenhulp van TS is hij nu ongeveer €200 meer waard.
Wat zou een synthex vandaag bij jou moeten kosten Leo ?
 
Alle hobby's kosten geld. Voor een Koi-karper kan je ook gerust een paar duizend euro neertellen. Om maar niet te spreken over vintage gitaren, Steinway of een Stradivarius. Dan komen wij er als synth nerds nog relatief gezien goed mee weg :W
 
Ik vraag me af of m'n Synthex nu meer of minder waard is dan de dag dat jij me er blij mee gemaakt hebt.
Ik weet niet wat jij ervoor betaald hebt Vic, ik destijds fl 500,- :eureka:
Tegenwoordig zie ik ze langs komen voor 6000 euro en meer.
Dus reken je winst (of verlies) uit als je hem mocht gaan verkopen ;)
 
Dat is ook een belangrijk aspect van onze hobby hé. Zo niet één van de belangrijkste.

Ik vraag me af of mn Synthex nu meer of minder waard is dan de dag dat jij me er blij mee gemaakt hebt. Niet dat ie te koop is of zo, maar gewoon leuk om weten.

de persoonlijke afweging wat iets je waard is, dat is natuurlijk een belangrijk aspect voor elke hobbyist, maar het gezever erover - waarbij sommige mensen altijd in hun eigen zak praten, dat gaat hier wel erg ver. voor vele 'liefhebbers' is dat nu precies waar het om gaat.

de synthex die je van mij kocht was op dat moment al aanzienlijk meer waard dan wat jij er mij voor hebt betaald.

je hebt er dacht ik 4000 voor betaald en ik denk dat ik m toen, breed uitgevent, ook voor een kleine 5000 had kwijtgekund.
dat zou ik er vandaag (maar toen ook) makkelijk voor kunnen vragen, maar ik zou het er zelf nooit voor geven.
ondanks wat iedereen denkt, je kan goed geld verdienen aan synthhandel, als je hard werkt, zonder dat je altijd maar het onderste uit de kan haalt of met woekerprijzen moet aankomen.

ik vind de synthex ook niet zo, eerlijk gezegd. natuurlijk een synth die een enorme brute kracht combineert met een aantal extra's die m bijzonder maken, maar zo bijzonder toch ook niet.
 
Een aantal extra's die hem bijzonder maken, maar zo bijzonder toch ook niet!

Die extra's zijn vooral de routing mogelijkheden die je op de concurrentie van destijds (JP-8/OBXa/P-5/MemoryMoog) niet zaten, verder is de chorus ook heel goed.
Jammer dat ik een maandagmorgen monster had (anders had hij nu zeker nog gestaan in m'n studiotje) en hem na de zoveelste reparatie maar meteen heb verkocht voor fl 2500,- en dat was in 1998.
Waar blijft de tijd.
 
je hebt er dacht ik 4000 voor betaald en ik denk dat ik m toen, breed uitgevent, ook voor een kleine 5000 had kwijtgekund.
dat zou ik er vandaag (maar toen ook) makkelijk voor kunnen vragen, maar ik zou het er zelf nooit voor geven.

Klopt Leo, ik ben je nog stees dankbaar, ik heb al Bergen plezier beleeft aan deze bak en zou er zeker niet van scheiden voor 5 of 6000 Euro.

Maar on topic, inflatie is hier ook weer onder geschikt als ie in een paar jaar tijd 20 tot 30% meer waarde zou hebben.
Het is de enige Vitage bak die ik werkend en in goede staat kocht. al mijn andere spullen waren defect tijdens aankoop en bijgevolg veeel goedkoper. De analoge zijn wel veel meer in waarde gestegen dan inflatie zou voorspellen.

Defect en zelf herstellen, Dat was lang geleden een geode manier om aan de helft van de markwaarde prijs vintage gear te kunnen kopen, dat is nu ook over
 
Mint condition superdure vintage synths bestaan ook enkel omdat die bestemt zijn voor personen die in principe hetzelfde toestel dubbel moeten kopen,de super mooie zijn enkel bestemd om NIET aan te raken en moeten liefst ook afgeschermd worden van enig licht (en vooral pottekijkers die geilend in je studio staan),de eigenaars weten dat ze het toestel bezitten en dat IS wat telt ,het tweede toestel mag volgens de orde eventueel wel aangeraakt worden,maar enkel door de eigenaar zelf.

Voor elk mint vintage bekomen toestel dient er ook een offer gemaakt worden,maar meer kan ik daar niet over kwijt.

Verder mag deze zinloze draad snel dicht.
 
Is daar iets mis mee dan :?
Ik wordt ziek van mensen die steeds kritiek uiten over de HOGE prijzen die mensen bereid zijn te betalen of wat mensen vragen voor hun vintage gear.
Ga nou eens bij jezelf ter rade waarom je die kritiek uit, zou het niet eens zo kunnen zijn dat dat uit frustratie gebeurd omdat jij die hoge prijzen niet kunt opbrengen en daarom steeds achter het net vist :eureka:
Ik ga zelf nog een stapje verder :engel:
Is het dan niet zo dat je misschien beter je best op school had moeten doen om zo later een goed betaalde baan te verkrijgen en wel alles had kunt kopen wat je hartje begeert.
Dus hou nou eens op met dat hypocriete gedrag en met kritiek te geven op de in JOUW ogen te hoge vraag prijzen van een ander :eureka:
Zolang het er voor betaald wordt heb jij gewoon domme pech :D

Het zou zomaar kunnen zijn en er zijn nog tig andere redenen te bedenken.......dat jij jezelf daar ziek door laat worden is pas een teken van frustratie......

En dan je stapje verder verhaal, wat een banaan ben je dan als je wereld beeld gestoeld is op zulke gedachtes.....Wordt het geen tijd om een keer naar binnen te kijken en daar wat mee te doen?
 
Bericht door een moderator:
volgens mij wordt t ook tijd om te kijken wat deze draad verder nog bij kan dragen aan sf. Laten we de zoveelste discussie met de bekende kampen dit keer achterwege laten.
 
Beste Forumleden,

Altijd is er hier op het forum discussie over de prijzen van Vintage gear.
Er zijn allerlei argumenten aan te voeren waarom een Vintage bak kost wat ie nu kost -
ookal is men het er niet mee eens.
Een ding wordt vaak vergeten: de inflatie van onze munt.
Deze is vanaf het moment dat er synth's op de markt kwamen behoorlijk opgelopen.

Kijk nu zelf met welke inflatie je rekening moet houden bij een bepaalde synth als je de prijs weet van wat ie toen kostte.

De rekenhulp gaat uit van de CPI jaarinflatiecijfers. Dat is dus de inflatie over een bepaald pakket goederen die men zoal afneemt.
Bij mijn rekenvoorbeeld van een broodje Shoarma kan je zien dat daarvan de werkelijke inflatie veel hoger ligt dan het gemiddelde inflatiecijfer:(.

Hoe zit dat met een synth?

http://marcmarc.home.xs4all.nl/div/inflatie_nl.html

Met vriendelijke groet,

Marc Marc
in 3 dagen naar 4 bladen verder ...prijzen en synths zijn in trek;-] wordt aleen maar gekker zegkje ..koop new;-]
:doei:
 
Het zou zomaar kunnen zijn en er zijn nog tig andere redenen te bedenken.......dat jij jezelf daar ziek door laat worden is pas een teken van frustratie......

En dan je stapje verder verhaal, wat een banaan ben je dan als je wereld beeld gestoeld is op zulke gedachtes.....Wordt het geen tijd om een keer naar binnen te kijken en daar wat mee te doen?

proef de sfeer hahaha

men der zijn zoveel belachelijke prijzuh 808,z 2500 eu 303z net soow

dan koopje toch een goede clone voor 1/4 van t geld ,.. en die gene die betalen wat de gek vraagt ... tsja fill in
'-]
ben van vroegr / mij krijgje nie gek .. daarkregen we sp[r]uitjes tegen ;-]:D

nu weer normaal ..:Z
 
bruggen bouwen

bruggen bouwen

Beste allemaal,

En ik maar denken iets positiefs bij te dragen met mijn rekenhulp.
Ik vond het zelf wel relativerend om de tabel te gebruiken bij gewilde vintage apparatuur
en bracht er zelfs iemand mee aan het lachen - iets dat ik altijd fijn vind.
Maar ja, toch niet zo'n goede bruggebouwer als gehoopt. :(

Met vriendelijke groet,

Marc
 
Het hele VINTAGE gebeuren draait om VRAAG en AANBOD.

Je vergeet nog iets : MYTHE. De grote motor achter de VRAAG.
Vintage gear heeft maar 1 mogelijk te bepalen waarde : verzamelwaarde, afhankelijk van het aantal nog werkende exemplaren.


Er staat in de december uitgave van Interface iets geschreven door een van de grootmeesters (Dave Smith) en de man heeft groot gelijk :
Bezitters van 'antieke' synths weten dat hun apparaten een soort tijdbommen zijn, omdat bepaalde onderdelen niet meer worden gemaakt.
Dat is de reden waarom ik al mijn rommel die toch maar steeds stuk ging al 15 jaar geleden verkocht heb.
Ik zou die Minimoog foto mooi in de living zetten met een spotje er op.
Een nieuwe Waldorf Pulse 2 kopen, en eens lekker op reis gaan.:D
 
Back
Top