Inflatie rekenhulp Vintage gear

Ik geloof nooit dat die dingen nu al 2500 kosten. maar goed genoeg over "DAS DING"
 
Ik begrijp je wel. Jij hebt wel 2500 euro over voor een stukje inspirerende hardware, waar ik dat niet te spenderen heb.

Nee, ik zou nu geen €2500,- voor een 909 betalen. Dan zou ik iets anders kopen. Maar ik zou er over niet zeiken :D .

BTW ik heb die van mij ± 16 jaar geleden gekocht voor f1000,- gulden. Kun je mooi uitrekenen met je inflatie-tabel ;)
 
Even serieus

Even serieus

:dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:,

ik ben wel eens onzinnige dingen tegengekomen, maar deze slaat toch alles...

je kan best uitrekenen wat je vintagesynth tegenwoordig zou kosten, alleen moet je dan nuturluk wel de sterk verbeterde productiekosten meenemen.
( een synth zou dan waarschijnlijk de helft kosten van het bedrag toen)

:mega:

Beste jeroen,

Mijn dank voor jouw compliment blijft staan als een huis maar, nu even serieus:geslaagd::

De kwestie is niet wat allerlei geweldige synth-gear tegenwoording aan mogelijkheden heeft voor relatief weinig geld dankzij allerlei moderne ontwerp- en productie-technieken. De kwestie is dat Vintage gear, welke in een ver verleden is gekocht voor een bepaald bedrag, inmiddels door geldontwaarding in een ander licht komt te staan. Dit ter aanvulling op de vele andere redenen waarom VINTAGE gear vandaag de dag behoorlijk in de prijzen aan het lopen is als het gewild is. En: vooral als het door competente mensen zoals jij (8Deven slijmen) weer in goede doen is gebracht.

Je snapt natuurlijk dat jij enkel gebruik mag maken van mijn rekenhulp als je nogmaals een veer aanreikt;).

Met vriendelijke groet,

Marc :mega:
 
context

context

En wat heeft inflatie te maken met vintage gear? Verkeerde forum denk ik.

In de juiste context gezien: heel veel dus.
Het draait in deze dan om gewilde apparatuur.
 
ach ja; vroeger...

ach ja; vroeger...

Dat iets oud is, wil niet meteen zeggen dat het een klassieker is.
Tegenwoordig worden er torenhoge vintage-prijzen gevraagd voor synths die vroeger tweedehands niet meer dan 50 euro kostten (lees: Kawai K-1, Kawai Spectra, Roland D-5, Yamaha SY-22).

Erg gewild dus. De tijden veranderen en dan wordt de context van de inflatie een aanvullend argument.
 
Voor 2500 euro weet ik wel iets zinnigers te koop dan een 909. En dan weet ik de 909-sound nog steeds tevoorschijn te toveren, zonder iets anders aan te schaffen....

Ik ben oprecht blij voor je :)
 
in de gaten hebben

in de gaten hebben

Vast...maar een kwalitatief goed en inspirerend muziekinstrument kost nu eenmaal geld. Zeker als ze erg gewild zijn en niet meer gemaakt worden.

Fourier had ook bepaalde dingen in de gaten die anderen nog niet hadden begrepen ;)
 
Ik denk dat dit ook niet echt gaat bijdragen.

We leven in het hier en nu en hoe je het went of keert....als je nu vandaag een Roland TR909 wilt aanschaffen moet je gewoon €2500,- gaan neertellen. Ongeacht hoeveel die heeft gekost in het verleden.

Klopt helemaal! Maar....hierbij kan de inflatie rekenhulp wel iets van de scherpe kantje af halen als deze mee gewogen worden.
 
niet begrepen

niet begrepen

zo'n topic is altijd goed voor een ban of 2. bedenk ff voor je iets zegt, voor er weer bij iemand stoom uit zijn oren komt. 8)

Voor wie is jouw comment bedoeld???????
 
Ik begrijp je wel. Jij hebt wel 2500 euro over voor een stukje inspirerende hardware, waar ik dat niet te spenderen heb.

:geslaagd:Ahh, dit is een ander kwestie.
Ik hoop voor je dat dit op een gegeven moment anders zal worden :)
of anders voor diegene die het wel heeft blij bent.
 
wat je wat (een deel van) het probleem is volgens mij? Bijna iedereen rekent reparaties mee in de verkoop prijs "want ik wil er niks op verliezen". Maar een vintage synth is eigenlijk net als een classic car... je hebt altijd kosten om ze op de weg te houden maar dat maakt ze in principe niks meer waard. Beschouw het onderhoud als huur voor de periode dat je er gebruik van gemaakt hebt.
 
allemaal

allemaal

wat je wat (een deel van) het probleem is volgens mij? Bijna iedereen rekent reparaties mee in de verkoop prijs "want ik wil er niks op verliezen". Maar een vintage synth is eigenlijk net als een classic car... je hebt altijd kosten om ze op de weg te houden maar dat maakt ze in principe niks meer waard. Beschouw het onderhoud als huur voor de periode dat je er gebruik van gemaakt hebt.

Ik word blij van allerlei reacties - vooral de zinnige. Mijn dank aan jullie allemaal. Bovenstaande bijdrage had ik op dit forum nog niet gehoord in deze duidelikke vergelijkende vorm. Cheers:mega:

Wie heeft er een SNOEK die rijdend wordt gehouden?
 
Juice

Juice

Q:over een ban --->Q: Is in het algemeen bedoeld.

Beste Dre - och toch.

Ik ken jou in betere doen - echt!
Ik begrijp niet wat jou er toe gebracht heeft om over dit item zo zuur te zijn.
Ik geloof er ook niets van maar wel mijn dank voor je uitgebreide uitleg.

Marc
 
Kunnen jullie even uitrekenen dan of de ms20 mini momenteel goedkoper is dan in 78?
En de prijs vd minibrute? Waarmee vergelijk je die in de 80s?
Ik vrees dat je al snel rare dingen gaat zien met die gedachte.
 
Ik heb zelden een topic meegemaakt dat door de topic starter zelf zo off-topic wordt gemaakt.

Volgens mij is alles wel gezegd hierover. Die inflatietabel kan handig zijn en prijzen van oude meuk/vintage enigszins relativeren. Maar inflatie of niet, ik denk dat fourier het beste punt had: de markt doet hier zijn werk. Als bepaalde machines gewild zijn wordt er goed voor betaald. De machines die minder interessant zijn verliezen hun waarde (een oude 486 bijvoorbeeld). Ik denk dus niet dat we het hier hoeven hebben over inflatie maar om het oudste economische principe: de markt bepaalt de waarde van een (vintage) instrument.

Ik heb helaas geen snoek.......ook geen TR-909 trouwens.
 
Inflatie klopt wel een beetje als ik de winkel binnenstap en bv een nieuwe workstation koop.

In de jaren 80 moest ik 50 to 80 duizend Belgische frank neerleggen voor een Yamaha Korg of Roland top of the line 61 keys. zeg maar 1500 Euro ongeveer.

Als je nu bv een nieuwe kronos koopt praat je 2500 tot 3000 Euro, tja inflatie.


Inflatie heft blijkbaar geen enkel verband als het om 2de hand gear prijzen gaat. was dat maar zo.

Ik heb mn jaren 70,80,90 spullen nog, slechts enkele hebben hun waarde behouden en dat ligt aan vraag en aanbod op de 2dehand markt. Als ik mijn spullen (+- 100stuks gear) de verhouding bekijk tussen wat het me gekost heeft in een bepaald jaar en wat ik er nu woor kan krijgen is er geen enkel verband met inflatie. het meeste is minder waard, sommige spullen zijn evenveel of meer waard, enkel afhankelijk van de vraag op de 2dehands markt.


De realiteit is dat een hobby geld kost. wie ieder jaar een paar duizend eury uitgeeft zal na een paar decennia een leuke setup verzameld hebben. Wie alles wil voor een paar euro's zal zich blijven fustreren over vintage prijzen. Er gaat niets veranderen hoor. wil je een tr909 dan betaal je de prijs die vraag en aanbod bepaald. 5jaar terug koste die 1000, nu 2500 (niet door inflatie dus) Je kan gefustreerd blijven of werken en sparen tot je er bent. Of je maakt je drums met een ander toestel die ook prima klinkt, er is zat te krijgen waar geen hoge vraag naar is en prima klinkt.

:biertje:
 
Ik heb een Ford Bronco uit '79 op LPG. Die heb ik naar aanleiding van de huidige wetgeving mbt oldtimers maar geschorst. Als de prijzen dan niet teveel meer stijgen, kan ik elk komende jaar een 909 kopen van het geld wat ik uitspaar op de wegenbelasting. Booyah!
 
Inflatie.. Ouderdombelasting.. Waardevermeerdering door het rijpen van het product, het gebruik door een celebrity.. De reden maakt niks uit..

Er is vraag en aanbodod en dat maakt de prijs..
Dus gewoon onderhandelen over de prijs als dat kan.. en anders kopen of niet kopen.. Simpel :)
 
Back
Top