Inflatie rekenhulp Vintage gear

Mijn oldtimer kostte in 1982 40430 DM. Dat is vandaag 36800€ waard. Ja daar kan ik wel van dromen, maar dat mag ik toch door 6 delen. :)

Oud spul onderhouden kost geld dat niet 1 op 1 in de waarde blijft hangen, en vraag en aanbod maakt alle inflatieberekeningen overbodig. Zelfs spul dat nieuw heel duur was kan nu niks waard zijn en andersom, het enige wat daarin enige invloed heeft is het aantal geproduceerde exemplaren (wat bij nieuw heel duur spul vaak lager ligt)
 
Mijn oldtimer kostte in 1982 40430 DM. Dat is vandaag 36800€ waard.

Nee. Je vergelijkt nu de DM van 1982 via een wisselkoers van 2001 met de euro van nu. Dat loopt op allerlei manieren spaak en vertegenwoordigt zeker niet dezelfde waarde (als in koopkracht).

Wat je zou moeten doen is die 40.430 DM met inflatie omrekenen naar 31 december 2000, dan omrekenen naar euro's, en dan nog 13 jaar inflatie op de euro meerekenen. Dan pas kun je wat zeggen over de waarde van 40.430 DM omgerekend naar vandaag.
 
Nee. Je vergelijkt nu de DM van 1982 via een wisselkoers van 2001 met de euro van nu.

Ik heb niet de hier gelinkte tabel gebruikt, maar een tool die specifiek dient om de inflatie van DM te berekenen. Ik mag dan wel hopen dat die de juiste methode berekent. Niet dat ik de source heb gecheckt ofzo.

edit: handmatig nagerekend en hij gebruikt inderdaad de Duitse inflatie met omzetting naar Euro in 2001, correct dus.
 
Volgens mij heeft Vic gelijk en heeft inflatie niks met 2de hands spullen te maken, maar duidt alleen maar aan wat je met je geld van nu aan nieuwe spullen van nu kan kopen. Dus kostte een 909 toe 'weet ik hoeveel', dan kan ik die nu nieuw in de winkel kopen voor: ??? (Ow, die kan ik niet meer nieuw in de winkel kopen...)
 
off topic

off topic

Ik heb zelden een topic meegemaakt dat door de topic starter zelf zo off-topic wordt gemaakt.

Of iets Off-Topic is wordt bepaald hoe je er naar kijkt. Ik deel zeker je mening over marktwerking maar, dat maakt het inflatiegebeuren niet meteen irrelevant. Het helpt relativeren.
 
tweede kolom

tweede kolom

De inflatie in % tov het vorige jaar.

Inderdaad. De tweede kolom bevat het getal dat de inflatie voortstelt eind december t.o.v. van het voorgaande jaar eind december. Dus het eerste getal van 2,25 in kolom B is de inflatie t.o.v. 1958.

Waarom 1959 en 1961 in roze gemarkeerd?
Deze cijfers kon ik niet vinden en zijn t.o.v. 1960 geschaald.
Ook 1960 kon ik vinden voor NL maar wel voor BE.

Waarom dan vanaf 1958?
Omdat dat mijn geboortjejaar was - vond ik gewoon leuk.
 
het is simpel,sommige vintage synths die nu voor dik geld gaan zou je vandaag zelfs niet meer kunnen maken voor die prijs

een jupiter8 bvb of memorymoog,onmogelijk die te maken zoals die is voor een winkelprijs van 6000 euro

deze synths zijn nu dus nog steeds goedkoop!
 
het is simpel,sommige vintage synths die nu voor dik geld gaan zou je vandaag zelfs niet meer kunnen maken voor die prijs

een jupiter8 bvb of memorymoog,onmogelijk die te maken zoals die is voor een winkelprijs van 6000 euro

deze synths zijn nu dus nog steeds goedkoop!

was dit niet precies hetzelfde verhaal als met de Korg mini. Je vertelt nu iets dat je niet kan weten.

je kunt ze kopen voor de helft.

als ik dat betrek op een jupiter 8 zou die dus 2500 euro kosten.
 
hoezo,niet kan weten?,ik begrijp niet wat je bedoelt hoor

korg mini? welke is dat?
 
was dit niet precies hetzelfde verhaal als met de Korg mini. Je vertelt nu iets dat je niet kan weten.

je kunt ze kopen voor de helft.

als ik dat betrek op een jupiter 8 zou die dus 2500 euro kosten.

De MS20Mini heeft niet bepaald de bouwkwaliteit van het origineel, maar ik ben het wel eens met de strekking dat productie tegenwoordig goedkoper kan dan vroeger. In hoeverre dat ook voor thru-hole PCB's geldt weet ik niet. Het lijkt me wel mogelijk om tegenwoordig voor 5000€ nieuwe Jupiter 8's van de band te laten rollen die op hetzelfde niveau staan als het origineel (voor 2500 maak je er misschien een gammel ruisend doorslagje van, maar wie wil daar zo veel geld aan geven...). Of er voldoende markt voor is is een tweede, het blijft een bom geld en voor de puristen gaat het toch altijd anders (slechter) dan de echte zijn. Dat laatste merk je nu al met de MS20Mini die toch een mooi prijsvoordeel heeft tov het origineel.
 
Wat erg is, dan geef je 2500 euro aan een 909. En dan is ie ineens dood, valt niet meer te repareren. Ik geef die dingen nog 15 jaar voordat ze allemaal rot zijn. Tegen dan is iedereen die sounds toch kotsbeu. 3 Decennia aan dezelfde drumsounds. Pots pats, chikke cha cha. En weer opnieuw. Alsook 3 decennia aan belabberde stroom door het hele ding. Dan betaal je 4000 euro voor een tijdbom. Mooi ding, maar ik heb het er helemaal mee gehad.
 
ow de MS20mini!, maar een originele MS20 aan 1200e dat is niet veel geld,i spreek van synths met hoge bedragen

je kan onmogelijk een jupiter 8 maken voor 5000e winkelprijs idem zoals die origineel is laat staan een memorymoog
 
Wat erg is, dan geef je 2500 euro aan een 909. En dan is ie ineens dood, valt niet meer te repareren. Ik geef die dingen nog 15 jaar voordat ze allemaal rot zijn. Tegen dan is iedereen die sounds toch kotsbeu. 3 Decennia aan dezelfde drumsounds. Pots pats, chikke cha cha. En weer opnieuw. Dan betaal je 4000 euro voor een tijdbom.

binnen 15 jaar heb je dan custom microprocessors of dan is die zo gewild dat mensen een tweede kopen aan 4000e voor reservestukken.

Diegenen zullen dan niet op start drukken om er een houseplaat mee te maken maar om te ervaren hoe 'echte' housemusic klonk,het is nu al zo kijk naar al die 'acid' 707/303 vids op YT...
 
binnen 15 jaar heb je dan custom microprocessors of dan is die zo gewild dat mensen een tweede kopen aan 4000e voor reservestukken.

Diegenen zullen dan niet op start drukken om er een houseplaat mee te maken maar om te ervaren hoe 'echte' housemusic klonk,het is nu al zo kijk naar al die 'acid' 707/303 vids op YT...

't Is echt een hype geworden. Waarschijnlijk de romantiek met die oude techno sound.. (die ik toch stiekem wel beter vind klinken dan nu).. En mensen zien dat in, dus hop iedereen op de wagen, 909 aanschaffen, 707 erbij, TB-303, SH101 en gaan met die banaan. KNAL over 5 maanden 3000 euro voor een 909. En iedereen erop als een bende idioten die willen grijpen naar een deurklink.

Ik geef toe, ik zat zelf even op de wagen.. Maar nu wil ik weer iets anders.. en goedkopers :P
 
@DRe: ik kan het ook anders vertalen: Heb jij er 2500 euro voor over om het 909-klankje net iets beter te laten klinken dan uit een plugin, of een andere emulatie? Zo ja: prima. Zo nee: ook prima.

beetje OT inmiddels geloof ik, maar ik kan nooit zo goed begrijpen dat een muzikant gewoon over het gegeven heen walst dat het fysiek voor je neus hebben van een instrument, en dat bespelen en/of programmeren, van ontzettend veel invloed is op de ervaring die je beleeft.
Hoe vet en veelzijdig een plug in ook kan zijn, je zult nooit lekker met je vinger een beetje wiebelen kunnen aan dat ene knopje dat zo lekker random knispert als je hem wat zijdelings wegduwt etc. Dat soort dingen inspireert. En dat mis je absoluut met software.

En daar heb ik best geld voor over.
 
Wat erg is, dan geef je 2500 euro aan een 909. En dan is ie ineens dood, valt niet meer te repareren. Ik geef die dingen nog 15 jaar voordat ze allemaal rot zijn. Tegen dan is iedereen die sounds toch kotsbeu. 3 Decennia aan dezelfde drumsounds. Pots pats, chikke cha cha. En weer opnieuw. Alsook 3 decennia aan belabberde stroom door het hele ding. Dan betaal je 4000 euro voor een tijdbom. Mooi ding, maar ik heb het er helemaal mee gehad.


Jij houdt zeker ook niet van piano's, gitaren en andere instrumenten die maar 1 klank voortbrengen ? :D
 
Kunnen jullie even uitrekenen dan of de ms20 mini momenteel goedkoper is dan in 78?
Goedkoper. Waarom? Het maken van een printplaat en alles er op solderen is geen handwerk meer (tenzij er met dikke letters "through hole, handmade" bij staat - er hoeft niet handmatig gerouteerd te worden (behoorlijk veel werk), robots kunnen een hoop en het versturen van spulletjes is veel goedkoper geworden. We denken er niet meer over na om wat boekjes van Amazon naar NL te laten vliegen.

Last but not least: als hobbyist ging je vroeger niet gauw een MS20 halen. Met alleen een MS20 had je nog niks; bandrecordertje vereist, en als het even kan, wellicht wat effecten.

En de prijs vd minibrute? Waarmee vergelijk je die in de 80s?
SH-101. Als Korg ooit een concurrent had gemaakt die SH101-achtig was had 't gerust een Minibrute kunnen zijn.
Ik vrees dat je al snel rare dingen gaat zien met die gedachte.
In plaats van te vergelijken met geld kun je ook kijken naar "hoe lang moet ik vakken vullen/prei poten/krantenwijk doen om dit bij elkaar te sparen". Ongeschoolde handarbeid is in de tussentijd niet radicaal veranderd.

binnen 15 jaar heb je dan custom microprocessors of dan is die zo gewild dat mensen een tweede kopen aan 4000e voor reservestukken.

Diegenen zullen dan niet op start drukken om er een houseplaat mee te maken maar om te ervaren hoe 'echte' housemusic klonk,het is nu al zo kijk naar al die 'acid' 707/303 vids op YT...

De sequencer van de 909 is niets bijzonders; die kun je in feite bit-for-bit perfect emuleren (en dan gelijk de klok minder laten zwabberen). Uitbreiden is ook geen probleem. Wat nog niemand heeft gedaan is dit in een doosje stoppen dat er ook uit ziet als een 909, en het combineren met de analoge drumsynths die op de 909 zelf zitten.

De kick was al nagemaakt. De rommetjes met de samples zijn ook niet zo'n punt. De enige knauw zit 'm nog in alles in 1 doosje te verpakken dat er net zoals het origineel uitziet.

Tussen 909s zelf heb je ook verschillen. Als een klooncircuit net zo goed klinkt (of in een blinde test niet te onderscheiden van het origineel) denk ik niet dat nabouwen een radicaal probleem is. Of je goedkoper uitbent dan die 4000 piek over 20 jaar - tja, da's de echte vraag.
 
Back
Top