Set-up veranderen (Acid)

Geloof wel dat de NI maschine een geweldige 'hands-on" ervaring kan geven, maar zie het computer gebruik totaal niet zitten, heb een computer voor documenten op te maken en een oude windows xp computer voor samples te bewerken, die keer op keer vast loopt. Heb geen zin om dan een mac te kopen om dan toch weer met chrashes te zitten.
 
Ivm Maschine: Ik héb er een en voor 200 denk ik mijn broer er een kado te doen. Mij moet ik niet overtuigen. Ik prefereer maschine boven ableton.
Met ableton heb ik véél minder gemaakt dan maschine. En ik heb een week les gehad voor ableton in 't depot te leuven.
Waarom 200 euro? Tja, let op, over 3 jaar koop je de ms20 mini, minibrute, … ook voor 250 euro of minder. Wat zegt dat in hemelsnaam…
Maar goed, jij moet 'm duidelijk niet, maschine :-D

Ik ga hier niet pleiten om een computer te kopen als je al ervan uitgaat dat je een mac moet kopen en dan nog met crashes te zitten, dat hou ik mijn mond.
Ik heb apple sinds 2002. Dikke vriendjes met maschine, zelfs op mijn witte macbook van 2008.
 
Als ik acid maak, wil ik zo min mogelijk met mijn computer te maken hebben persoonlijk.
alles lekker minimaal houden en niet gecompliceerd en dan gewoon jammen en opnemen.
Ik gebruik overigens wel renoise als mijn midi clock voor alles, maar k treed dan ook niet op.
Maarja belangrijkste is dat je met de gear die je hebt lekker kan werken zonder geziek en gezeik.
Als je dat eenmaal hebt zul je steeds meer met je apparaten kunnen bereiken.
Overigens als ik je huidige set up zie, zou ik persoonlijk kijken naar een leuke poly synth waar je warme chords en pads enzo mee kan maken, kan heel erg de achtergrond/samenhang van het geheel zijn en alles een beetje bij elkaar brengen, terwijl je met de rest lekker zit te freaken.
 
EMX de deur uit, vervangen door bv. een Yamaha RS7000.
Die kan je als sequencer & master clock gebruiken (polyphone tracks), er zit een sampler in, en een stuk meer & betere sounds dan in de EMX, met meer en betere bewerkingsmogelijkheden en meer effecten..

Hardfloor gebruikt de RS7000 als sequencer :


Om even een voorbeeldje te geven van wat chillout Acid met ENKEL een RS7000 :

 
Mijn set-up is ook al redelijk veranderd in vergelijking met de start van deze topic.

De korg emx is inmiddels de deur uit, een heb een nord rack 2x, en ben er zeer tevreden over :). Ik me erg vinden met de synth voor grimmige sfeertjes door met lange attack te werken. Echter vind ik het jammer om hem niet poly te kunnen aansturen omdat de korg esx nu alles sequenced. En dat de esx ook maar 2 key parts heeft is ook een kleine tegenvaller maar daar kan ik mee leven.

Heb dus ook nog een mbase erbij, waar ik een ds-1 pedaal na plaats maar dan heb ik last van een vervelende ruis, maar daar heb ik al een topic over gestart https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=172807 .

Dus klein overzicht, voorlopig :)
- sampler, sequencer: korg esx
- acidlines: future revolution
- kick: mbase
- synth en pads: nord rack 2x
- mixer: mackie 1402-vlz3
- drums en percs: samples van de korg esx

Dus waar zit ik aan te denken, de korg esx vervangen door een yamaha rs7000, al is dit mee ook al afgeraden gewist omwille van een trage workflow. Dezelfde persoon rade me dan een mpc 1000 en meer aan, vind ik zelf ook wel interssant.

En denk ook nog dat ik uiteindelijk de mbase zal vervangen door een airbase. Vind dit zelf wat jammer aangezien ik hem nog maar enkele weke terug gekocht heb in nieuwstaat en dat er nu natuurlijk enorm veel aangeboden worden. De reden hiervoor is omdat hij geen midi thru heeft, en de nord rack 2x ook niet dus moet ik met die x-trig werken. En ook om live te spelen zou het fijn zijn gewoon een kleine rack en dan nog de revolution en sequeren mee te nemen.
 
Mijn huidige project lijkt denk ik redelijk op wat jij wilt doen.
Ik wou even weg van de PC - ik wil knoppen draaien, ik wil een hw mixer, en een beperkt aantal bakken om uiteindelijk 'rauwe' acid te maken.
Ik heb nu de RS7000 als basis - de RS7000 is de main sequencer, en geeft me alle geluiden die niet door separate hardware gedaan wordt.
Dan heb ik 2 x0xb0xen, voor de 303 sound.
1 cheap ass Roland MDC1, voor de oldskool sounds.
1 Roland R70 voor de drums / percussie.
Ik heb een Ikea Rast nachtkastje gekocht, en daar 2 8U rackrails ingeschroefd, zodat ik een lowcost 19" rack heb.
Daar zitten wat low-budget compressors in, 2 fx units (1 lexicon, 1 Behringer V-Verb), en een TC Electronics Triple C.
Daarnaast een Midisport 4x4 midi interface naar m'n pc.

Hoe ik nu werk :
ik maak de rauwe song in Ableton - dwz ik maak de basis midi tracks in ableton, daarmee stuur ik de R70, MDC1 en m'n x0xb0xen aan. Ik gebruik Ableton dus alleen als user-interface om midi-data (note data) te maken / loops te maken.
Individuele secties van een song (Intro, first loop, bass drop loop, etc.) worden dus sections op de RS7000.
Als ik zo'n rauwe song klaar heb kan ik de individuele tracks naar midi saven, en inladen op de RS7000.
Vanaf daar is het dus materiaal om "live" mee te werken - de midi-tracks liggen klaar, ik kan er vervolgens alle midi-fx etc overheen halen die de rs7000 biedt zonder dat ik een laptop of wat dan ook nodig heb.
Ik ben trouwens bezig om een blog te maken over hoe ik mijn "acid-in-a-box" systeem in elkaar zet...zodra het ergens op begint te lijken post ik 'm wel even ! :)

Ik verander elke week weer van mening over hoe ik 't het best aan kan pakken, dus neem dit allemaal wel met een paar korrels zout.

Edit:
Ik ben trouwens een enorme fan van de Korg EMX, ik heb 'm inmiddels 3x gekocht, na anderhalf jaar weer verkocht, en weer opnieuw gekocht omdat ik 'm niet kon missen... :)
Het is een superfijn apparaat, maar voor mijn "Acid-in-a-box" idee is ie inderdaad gewoon te gelimiteerd.
Desalniettemin is het wel een apparaat dat telkens weer terugkomt in m'n kleine kamertje :)
Mocht je op een van de "Welcome to the future" feesten geweest zijn de afgelopen paar jaar zul je misschien gezien hebben dat Gert van Veen (Quazar) de EMX altijd prominent op het podium heeft staan omdat 't een fijn basisstation is om de beats mee te doen terwijl hij (en de rest van de crew) bezig is om de volgende iveset klaar te zetten zonder de muziek te stoppen :)
 
Laatst gewijzigd:
Hoi,

Iemand soms ervaring met een tempest in dit genre als sequencer. Heb er wat demo's van gezien en vind dat het schermpje voor zoveel overzicht zorgt, bij een liveset.
Weet er iemand waarom je deze niet veel ziet, of heeft er ervaring mee, is natuurlijk wel een duur ding.
Ik hoor het graag!

Alvast bedankt,
Robbert
 
Weet er iemand waarom je deze niet veel ziet, of heeft er ervaring mee, is natuurlijk wel een duur ding.
Robbert

mss omdat hij bagger klinkt? Ik heb amper dikke drums uit dat ding gehoord.. klonkt vrij droog en dozerig..
 
Mijn set-up is ook al redelijk veranderd in vergelijking met de start van deze topic.

De korg emx is inmiddels de deur uit, een heb een nord rack 2x, en ben er zeer tevreden over :). Ik me erg vinden met de synth voor grimmige sfeertjes door met lange attack te werken. Echter vind ik het jammer om hem niet poly te kunnen aansturen omdat de korg esx nu alles sequenced. En dat de esx ook maar 2 key parts heeft is ook een kleine tegenvaller maar daar kan ik mee leven.

Heb dus ook nog een mbase erbij, waar ik een ds-1 pedaal na plaats maar dan heb ik last van een vervelende ruis, maar daar heb ik al een topic over gestart https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=172807 .

Dus klein overzicht, voorlopig :)
- sampler, sequencer: korg esx
- acidlines: future revolution
- kick: mbase
- synth en pads: nord rack 2x
- mixer: mackie 1402-vlz3
- drums en percs: samples van de korg esx

Dus waar zit ik aan te denken, de korg esx vervangen door een yamaha rs7000, al is dit mee ook al afgeraden gewist omwille van een trage workflow. Dezelfde persoon rade me dan een mpc 1000 en meer aan, vind ik zelf ook wel interssant.

En denk ook nog dat ik uiteindelijk de mbase zal vervangen door een airbase. Vind dit zelf wat jammer aangezien ik hem nog maar enkele weke terug gekocht heb in nieuwstaat en dat er nu natuurlijk enorm veel aangeboden worden. De reden hiervoor is omdat hij geen midi thru heeft, en de nord rack 2x ook niet dus moet ik met die x-trig werken. En ook om live te spelen zou het fijn zijn gewoon een kleine rack en dan nog de revolution en sequeren mee te nemen.

ESX houden, nordrack en mbase verkopen, analog four 1.1 erbij en je bent klaar.

heb je 3 apparaten met ongekende mogelijkheden, allemaal gesynced aan elkaar.
 
ESX houden, nordrack en mbase verkopen, analog four 1.1 erbij en je bent klaar.

heb je 3 apparaten met ongekende mogelijkheden, allemaal gesynced aan elkaar.

Inderdaad die ananlog four zit er wel zeer interssant uit, niet te groot, goed overzicht en de demo's zijn ook niet mis, een feit dat hij een eigen sequencer heeft vind ik ook een grote plus. Bedankt!
 
Hoi,

Iemand soms ervaring met een tempest in dit genre als sequencer. Heb er wat demo's van gezien en vind dat het schermpje voor zoveel overzicht zorgt, bij een liveset.
Weet er iemand waarom je deze niet veel ziet, of heeft er ervaring mee, is natuurlijk wel een duur ding.
Ik hoor het graag!

Alvast bedankt,
Robbert

Tempest is een leuke bak, alleen niet zo geschikt voor acid. Ten eerste omdat de glides niet fijn werken voor je acid sounds en ten tweede omdat een 909 open hihat ontbreekt en ook niet te maken is. Hij wordt meer gebruikt voor wat alternatievere muziek. Kijk maar eens naar de Karenn set van boilerroom bijvoorbeeld.

Vind vooral de synthsounds koel. Het is een volwaardige 6 stemmige poly synth, 6 mono synths of alles daartussenin.
Percussie maken op het ding is eigenlijk hetzelfde als percussie op een analoge synth maken. enige verschil is dat je pads hebt en een sequencer. Er zitten ook drum samples in die je kan layeren met je analoge geluiden.
De tempest klinkt droog omdat hij geen FX heeft. Hang de individuele outputs aan een mixer met FX, EQ en compressie, dan klinkt het al een stuk beter.

Een killer combo voor acid is een octatrack en analog four. Zeker na de 1.1 update met nieuwe filtermode van de analog four is hij zeer goed te gebruiken voor acid sounds. Lekker compacte setup waar je volledige livesets mee kan doen van een paar uur.
 
Heeft nog niemand hier de TT303/Bass-bot genoemd, of lees ik verkeerd? ;) Wat een top kloon zeg, en ik heb ze echt allemaal gehad. x0xbox was het in mijn ogen, eh, oren, net niet. Wel een dikke acidsound hoor, maar ik miste toch het 303 randje.
 
Heeft nog niemand hier de TT303/Bass-bot genoemd, of lees ik verkeerd? ;) Wat een top kloon zeg, en ik heb ze echt allemaal gehad. x0xbox was het in mijn ogen, eh, oren, net niet. Wel een dikke acidsound hoor, maar ik miste toch het 303 randje.

bij de TT303 is het vooral het visueel-psychologische aspect, in de nieuwste firmware ervan is zelfs de noot lengte verkeerd (66% ipv 50%).. los van andere bugs/afwijkingen tov het origineel, ranges en zelfs het verloop van de draaiknoppen ligt ook al niet gelijk met het origineel
de x0x is maar zo goed als hij gemaakt is.. het analoog gedeelte is 1:1 hetzelfde aan een 303 (op papier), dus de sound ligt vnl aan componenten keuze (en ouderdom), kalibratie en de sequencer.
het enige die afwijkt is de voeding, waar de TT303 wel een stapje voor heeft.

zelfde heb ik gemerkt als ik n0nx0x installeer bij mensen.. door het 303 uiterlijk vindt iedereen opeens dat hij meer als een 303 klinkt als voorheen, terwijl een A/B test direct het tegendeel zal bewijzen.

in mijn eerlijke mening is een goed gemaakte x0xb0x met n0nx0x en x0xlarge cpu het beste dat je kan hebben
nou ja, buiten het origineel, alhoewel ik toch soms wel een beetje twijfel ;)
 
Misschien als sequencer toch voor een rs7000 gaan, ik ben ook bezig met tekno/acid en ik heb op dit moment zelf een rs7000 en de onderdelen voor een x0x liggen, die ik na men examens ga solderen. Ik ben wel echt nog beginner dus ik kan je de voordelen tegenover andere sequencers moeilijk geven maar ik heb wel vrienden met een esx en die zijn toch echt wel beperkter.

Ik zou er wel een 128 mb kaartje bijkopen en een usb kaartlezer om samples op het kaartje te laden.
 
Laatst gewijzigd:
Joo, heb net een paar dagen geleden een analog four binnen gekregen :).
Daarnaast heb ik nog de airbase, revolution en esx over.

Vind de analog four zeer leuk door dat hij weer een eigen sequencer heeft en ik niet steeds weer met de midi van de esx moet klungelen. Nu mis ik wel met het vertrek van een EMX zo die choir sounds die je veel in mental hoort.
Vroeger deed ik die gewoon met de PCM geluiden van de EMX.
Weet iemand hoe ik deze maak met een analog four?

Groeten
 
Probeer je niet teveel te focussen op wat je hoort......maak gewoon muziek die van binnen zit en niet omgekeerd...
 
Back
Top