Welke talkbox icm welke synthesizer?

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Hey,

Ik wil al jaren een talkbox, maar ben er nooit aan toegekomen. Welnu is de tijd aangebroken om er een aan te schaffen en er goed voor te gaan zitten. Echter heb ik me er nooit in verdiept en ik zou graag willen weten, voordat ik spullen aanschaf, of er belangrijke zaken zijn waar ik op moet letten. Op het moment gebruik ik qua toetsen een midi-controller en werk ik softwarematig. Ik ben me ervan bewust dat je bijvoorbeeld met NI Massive een talkbox kunt gebruiken. Echter wil ik dit liever hardwarematisch doen. Ik twijfel enorm tussen de Microkorg XL en de Mininova. Beide lijken de klus aan te kunnen, mooie sounds on-board en hebben beide een vocoder optie (wat een zeer mooie plus is). Ik moet wel zeggen dat ik meer geneigd ben naar de Mininova, aangezien deze sounds bevat die mij enorm aanspreekt. De vraag is alleen ; is een Mininova beter geschikt voor talkbox doeleinden dan een Microkorg? Of zijn ze beide prima voor de klus? Op thomann kom ik de volgende talkboxen tegen :

http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=talkbox&x=0&y=0&gk=&bn=

Ik heb uiteraard vele filmpjes op youtube bekeken. Wat mij enorm opvalt is dat van de 10 filmpjes, in 8 filmpjes mensen een Microkorg gebruiken ipv een Mininova. Zal dit een kwalitatieve/praktische reden hebben?

Het is iets nieuws voor mij en ben nog een totale leek op het gebied van talkboxen, dus ik heb nog vele vragen. Echter lijkt bovenstaande vraag mij een goed begin :)
Ik ben enorm benieuwd naar jullie ervaringen, adviezen en welke talkbox jullie prefereren :)

P.s. Ik gebruik een RME Babyface als interface
 
Wat handig is om te weten:

Een talkbox is van origine niet meer dan een speakerdriver met een slang eraan.
Sommige Talkboxen zijn dit nog steeds (Dunlop, Heilsound).
Dit betekent dat je een power amp moet hebben naast je synth en talkbox.
Dit is denk ik onhandig voor je.

Dus let op dat je een Talkbox koopt met ingebouwde versterker (in je Thomann Zoekopdracht de eerste twee hits).
 
Zover ik weet, is een talkbox anders dan een vocoder..

Vocoders mengen input met een carrier met een hoop gedoe (denk aan daftpunk)

een talkbox is meer een buis in je mond waar geluid uit komt.. en je mond als klankkast gebruikt
(als in bon jovi living on a prayer)

Daarom verwacht ik dat zowel de microkorg als de mini-nova niet precies doen wat je wil.
wel redelijk in de buurt.. maar niet helemaal want het zijn vocoders..
 
@MatthewLeBlom : ik ga die eerste 2 eens onderzoeken. Benieuwd wat gebruikers ervan vinden.
@Dreammer : bedankt voor je antwoord. Ik ben me zeker bewust van het verschil tussen een vocoder en een talkbox. De reden dat ik er een synth bij wil, is omdat ik het geluid van de talkbox dan kan aansturen. Als ik een Microkorg XL of een Mininova koop, heb ik er ook nog eens een vocoder bij ;)

Ik ben alleen erg benieuwd of het nog uitmaakt welke synth ik haal..
 
Ik zou ook een goedkoop distortion pedaaltje kopen.
Het werkt met talkboxing namelijk fijn als je een overstuurd geluid (lees: rijk aan harmonischen) gebruikt.
Een distortion pedaaltje hoeft tweedehands niet meer dan 35 euro te kosten.
 
Hmm ja it makes sense. Ik vind het vaak wel heerlijk om sounds een tikkeltje distortion/helderheid mee te geven. Bedankt voor de tip. Ik heb nooit een apart distortion pedaaltje gekocht (jeetje, voel me echt een noob ineens haha). Als het een belangrijk onderdeel is, wil ik er best wat meer voor neerleggen. Ik kwam deze op Thomann tegen die me wel interessant lijken.

http://www.thomann.de/nl/vox_satchurator.htm
http://www.thomann.de/nl/artec_blues_overdrive_sebod.htm
http://www.thomann.de/nl/boss_sd1_super_overdrive.htm

Ik neem aan dat dit tussen de talkbox en de synth geplaatst moet worden?
 
Ja tussen de synth en de talkbox.
Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden om oversturing te bereiken, maar zo'n distortion kastje is handig en werkt meteen zonder gedoe.
Sommige synths kunnen van zichzelf al oversturen (JP8000 bijvoorbeeld)
Misschien kan 1 van de synths die jij overweegt te kopen dat ook wel.
 
Zal er een groot verschil zijn tussen de MXR en Banshee talkbox? Kan dat niet echt opmaken uit Youtube filmpjes.
 
Of is er bij talkboxen totaal geen sprake van kwaliteitsverschil maar enkel van karakterverschil?
 
Denk ook na over de toepassing. Op een podium wil je een talkbox die wat luider kan, terwijl het in de studio juist niet hoeft. Een Banshee is in de studio praktischer omdat daar de versterker al in zit. Ik heb zelf een Dunlop HEIL, daar moet een (gitaar) versterker voor, omdat het een passief ding is. Ik heb het zelf opgelost met een pedaal amp van electro harmonix, een magnum uit mijn hoofd. Die combo geeft je meer speelruimte m.b.t. de luidheid. Ik vind zelf dat het klinkt als een klok.

Kwa input signaal. Tsja, synths hebben natuurlijk ook weer hun eigen karakter. De oude Troutman sound wat geloof ik een FM synth van yamaha, de dx100 denk ik.

In principe klinken veel moderne synth gewoon prima als het aankomt op een kale zaagtand golfvorm, die zul je namelijk het meest gebruiken in een talkbox setup. Voor expressie heb je het dan over een pitchbend en pitch modulation, voor de vibrato. Een microkorg en mininova zullen in deze niet voor elkaar onder doen.
 
Back
Top