Logic Pro X: midi input

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Hey,

Ik heb het volgende waar ik niet uitkom.. Ik stuur vanuit een externe hardware sequencer softsynths aan via midi. De verschillende midi channels wil ik ook terugzien in Logic Pro X. Ik meen nu te zien dat het niet uit maakt voor Logic welk channel je ook kiest, hij reageert op elke ervan. Ik lees her en der dat er in Logic standaard een MUX op de midi-in zit. Ook lees ik dat het met een midi-environment op te lossen is.. Maar ik snap er nog weinig van iig ;{ Maw, wie weet er ergens een environment voor me, met een standaard midi split (channel 1 naar kanaal 1 in Logic, channel 2 naar kanaal 2 in Logic.. enx)..

of denk ik weer te moeilijk en is er ergens een vinkje in de settings nodig....
 
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Logic neemt kanaal 1 op als kanaal 1, 2 als 2, etc., en speelt het zo ook af.

Er is wel een instelling op elke track die een vast midi-kanaal kan toewijzen aan alle midi-data op die track. Als je dus vanaf een track meerdere kanalen wilt aansturen, dan moet die op "MIDI Channel: All" staan.

Als je wilt opnemen op meerdere tracks tegelijk, dan moet ik je zeggen dat dat niet in 1 keer kan. Je kunt wel meer-kanaals MIDI opnemen en weer afspelen op een track, of na het opnemen een region splitsen per MIDI-kanaal. Dat is een beetje gedoe soms, maar wel, eh, logisch.
 
Hmm. het enige wat ik wil is via midi mn 1-16 channels gebruiken om live de softsynths te bespelen.. is dat zo lastig in Logic?
 
Ik heb een vermoeden waar je het over hebt. Wat je probleem waarschijnlijk is, is dat op het moment dat je in Logic een track omhoog of omlaag scrolt, en daarmee activeert, zeg maar, je sequencer zijn info meteen op dat betreffende kanaal afvuurt. Zelfs als je het niet wilt.
Mocht dit je probleem zijn, kan ik je misschien verder helpen. Anders weet ik ook niet wat je bedoelt.
 
Yup dat bedoel ik precies. De rode record button moet ook aan. Maar, die environments, daar heb ik echt geen kaas van gegeten, maar moet ik daarmee aan de haal dan?
 
Yep, environment wordt hem. Het komt er op neer dat je zelf in de environment een schakelaar aan moet maken. Op die manier kun je vrij gemakkelijk de sequencer bedienen. Let wel, ik ben er zelf wel een tijd zoet mee geweest om het uit te zoeken dus je doet het niet zo maar even. Uiteindelijk werkte het en toen ben ik overgestapt naar Ableton maar geen paniek, Logic staat boven nog op de computer en de schakelaar zit er ook nog in. Voor nu haak ik af maar als je wilt, pik ik morgenmiddag de draad weer op en haal ik het boven water.
 
Aha, dat dacht ik dus al.. Het schijnt een krachtige tool te zijn dus het kan geen kwaad om daar in te duiken. De layers in environment, daar snap ik niets van..
 
Eerst deze checken


en dan deze


Eigenlijk zijn de laatste vier minuten van het tweede filmpje het belangrijkst maar om het geheel te begrijpen, kan het geen kwaad beiden helemaal te kijken. Het enige wat jij anders zult moeten doen, is daar waar hij een software arpeggiator icoon ding gebruikt, jij een icoon ding voor een externe sequencer, welke ook in de lijst voorkomt, zult moeten implementeren. Mocht je er nog niet uitkomen, PB mij dan je emailadres door. Dan stuur ik je een (oud) Logic project van mij waar de schakelaar werkend inzit voor een MAQ16/3 en een SQ16.

Succes
 
Nou , zelfs na de filmpjes snap ik er nog geen kut van. Goddamn quatum mechanica is eenvoudiger.

Ik begin alweer spijt te krijgen van die hele software. Het slaat werkelijk nergens op dat ik de meeste tijd moet besteden aan die triviale ellende dan aan de daadwerkelijke muziekdrive.
 
Nee man, valt allemaal best wel mee. PB je mailadres door dan stuur ik je een Logic bestand met de schakelaar. Logic is geweldig (al werk ik nu met Ableton). Je moet je alleen wel realiseren dat een voordeel van beide programma's de oneindige hoeveelheid mogelijkheden is, welke je ook nog eens naar eigen inzicht kunt samenstellen. Andere optie zou zijn dat je een softwareprogramma bezit waar je helemaal geen keuzes hebt en je outdoor sequencer niet eens zou kunnen gebruiken. Als het eenmal goed ingesteld is, hoef je er niet meer naar om te kijken.
 
Nee man, valt allemaal best wel mee. PB je mailadres door dan stuur ik je een Logic bestand met de schakelaar. Logic is geweldig (al werk ik nu met Ableton). Je moet je alleen wel realiseren dat een voordeel van beide programma's de oneindige hoeveelheid mogelijkheden is, welke je ook nog eens naar eigen inzicht kunt samenstellen. Andere optie zou zijn dat je een softwareprogramma bezit waar je helemaal geen keuzes hebt en je outdoor sequencer niet eens zou kunnen gebruiken. Als het eenmal goed ingesteld is, hoef je er niet meer naar om te kijken.

Daar heb je uiteraard gelijk in, maar ik raak altijd beetje gefrustreerd als het niet lukken wil :D

Maar... ik heb net een template/proj gevonden die eigenlijk bedoelt is voor een MPC sequencer, en die werkt! Gelukkig kan ik nu weer verder..


dank voor het aanbod dod
 
Dat is mooi. Succes verder.

Toch is er iets vreemds aan de hand. Ik zie dat er inderdaad in de "click & ports" layer een "channel splitter" bij staat. Aan de uitgang ervan zijn alle 16 kabeltjes tot 1 verbonden, maar het gekke is dat het niet naar een ander icoontje loopt. En toch hoor ik dat de midi correct aankomt op de individuele kanalen in logic.. Mysterieus. Het wordt nog vreemder want als ik er 1 kabeltje van weghaal, krijg ik die nooit meer terug, wat ik ook probeer.. Bizar he?
Iets anders wat er nog bij komt is dat ik nu blijkbaar de midi info niet meer kan opmenen op de midi tracks? Als ik de tracks "R" arm, dan neemt ie nadan niets op.. Ook vreemd!
 
Ik stuur zo nu en dan logic aan met renoise, ook via de environment. Werkt echt super. Zo kan je ook van alles fouten.
 
Toch is er iets vreemds aan de hand. Ik zie dat er inderdaad in de "click & ports" layer een "channel splitter" bij staat. Aan de uitgang ervan zijn alle 16 kabeltjes tot 1 verbonden, maar het gekke is dat het niet naar een ander icoontje loopt. En toch hoor ik dat de midi correct aankomt op de individuele kanalen in logic.. Mysterieus. Het wordt nog vreemder want als ik er 1 kabeltje van weghaal, krijg ik die nooit meer terug, wat ik ook probeer.. Bizar he?
Iets anders wat er nog bij komt is dat ik nu blijkbaar de midi info niet meer kan opmenen op de midi tracks? Als ik de tracks "R" arm, dan neemt ie nadan niets op.. Ook vreemd!

met control/alt en een kabel-driehoek klikken en je kan zo door heel je enviroment heen routen, hoef je dus niet perse beide objecten in een layer te hebben. Dan krijg je namelijk een pulldown van al je layers en objecten en maakt als het ware een kabel die naar een alias toegaat
 
maar je wilt dus multritrack recorden over meerdere channels into logic?

zet demix by channel aan in je prefs
 
met control/alt en een kabel-driehoek klikken en je kan zo door heel je enviroment heen routen, hoef je dus niet perse beide objecten in een layer te hebben. Dan krijg je namelijk een pulldown van al je layers en objecten en maakt als het ware een kabel die naar een alias toegaat

Hmm, dus je zegt dat die 16 outputs van die "channel splitter" dus naar een andere layer gaan? Ik ben nog niet zo thuis in die environments...
Ik zal vanavond eens een screenshot maken van wat ik bedoel..

In any case, ik krijg dus zelf nog niet voor elkaar wat er in mn template wordt "voorgedaan"..
 
trouwens het enviroment in LogicX is zwaar bugged etc, ik zou er niet teveel in rommelen.

Spullen uit 9 laadt ie wel goed maar als je daarna zelf gaat zitten rommelen, :) , dan kan je wel eens rare dingen zien. In 10.02 en eerder verschoven hele objects keihard nar rechtsonder uit beeld als je hem maar 1 mm verschuiven wou.
 
trouwens het enviroment in LogicX is zwaar bugged etc, ik zou er niet teveel in rommelen.

Spullen uit 9 laadt ie wel goed maar als je daarna zelf gaat zitten rommelen, :) , dan kan je wel eens rare dingen zien. In 10.02 en eerder verschoven hele objects keihard nar rechtsonder uit beeld als je hem maar 1 mm verschuiven wou.

Oef.. hm die dingen ben ik dus inmiddels al tegengekomen ja... 8)

Ik ga vanavond weer even pielen, zit nu nog op werk..
 
Back
Top