Midi input in Logic

dextah

Ouwe rot
Lid sinds
22 juli 2002
Berichten
3.338
Locatie
The Triple Galaxy Collision
Ik heb twee stepsequencers en wat controllers ed met midi.
Nu wil ik in Logic bv een softsynth aansturen met een midistepsequencer.
Zeg maar track 1 midichannel 2 naar midipoort 1 ofzo.
Nu luistert logic naar ieder midi signaal wat binnenkomt en kan je geen midi input per kanaal kiezen.

Nu is mijn vraag.. kan ik wel via het enviroment zoiets voorelkaar krijgen?
Dus dat midi track alleen luistert naar de door mij gekozen midi-input?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik vraag.. zwaar weekendje achterde rug :mega:
 
Ik ben inderdaad bang dat je in de Midi Environment moet knutselen als je de channels van een port wil selecteren.
Is niet zo heel lastig hoor.
 
Ok, weet jij mischien voorbeeldje ergens dat ik kan bekijken?

Ik heb hier een midi setup in Environments om de midi instruments van een bepaald midichannel te kunnen splitsen voor in Logic.
Het kostte mij ook wat moeite om te volgen hoe het werkt..
Die "layers" is de key. En dan in dit geval de "connectie" layer.

Dit komt uit een template die eigenlijk bedoeld was voor de mpc.
 

Attachments

  • midi.jpg
    midi.jpg
    33 KB · Bekeken: 109
Laatst gewijzigd:
Als ik alles zo lees op t net schijnt het toch niet mogelijk te zijn.
Gisteren had ik het even in ableton 8 geprobeerd.
Mijn stepsequencer track 1 midichnnl1 track 2 cnl 2 via een een usb midipoort.
Miditrack 1 selecteer ik usbpoort midichannel 1 en miditrack 2 channel 2 en klaar.

Ik snap niet dat zoiets simpel niet meer kan in Logic.
Als ik zo op de apple discussions site kijk ben ik niet de enige die dit vindt.

Begin toch steeds vaker te denken om weer terug te gaan naar cubase.



En als ik zo op
Het kan veel simpeler: maak een nieuwe track aan, kies voor instrument, extern via midi en dan vraagt Logic zelf welk kanaal.
 
Kan wel hoor, met een cableswitch object in je environment, zet deze op 2 en alle noten worden omgezet naar kanaal 2, ook als je ze bijv instuurt met kanaal 1 of 3 ofzo.

Zit speciaal al een macro in de objecten ervoor.
Deze moet je dan plakken met een kabel aan de midipoort op je physical midiinputs, dat grote blok met sum erop zeg maar, Click and ports layer
 
Ik heb dus een stepsequencer.. Ik stuur vanuit track 1 naar midichannel 1.Track twee vanaf de midiseq stuur ik naar midichannel 2.
Deze gaan naar een usb midi poort. Ik wil vanuit logic bv een drumsampler op track 1 aansturen. Deze wil ik dan aansturen met de stepsequencer track 1 midi channel.
Track twee in logic bv extern midi naar een synth met stepsequencer track 2 channel 2.
Ook al kies ik dan in logic bij de tracks een nummer hij reageert alleen op de track die je selecteert en op alle midi die binnenkomt. Ik kan niet gewoon naast de track een midipoort kiezen. Dit zou dus via het enviroment moeten.
In ableton koos ik gewoon midisport a in chn 1 enzovoort.
Klaar... in tien of minder seconden.
Vind dat hele gedoe met enviroment erg omslachtig.

En voordat er weer komt dan ga je toch verder met ableton.. Ik kan er niet mee omgaan dan live blokkes aantikken en ik was niet van plan om ableton mijn main daw te maken.

Cubase heb ik jaren mee gewerkt dus daar zou ik wel weer naar terug kunnen.
Ik loop tegen meer dingen aan in logic die me niet bevallen..

Vandaar :)

Wat is nu eigenlijk het grote probleem.
 
Last edited by a moderator:
dextah,

Dan zit er niets anders op dan de Environment in Logic onder de knie te krijgen. Zoals in mijn plaatje hiervoor, je moet zo een MUX of DEMUX blokje ertussen douwen en dan splitst Logic de inkomende midi naar de individuele tracks/channels.

Ik ben het wel met je eens dat het een wat crappy manier van werken is, maja we zullen het ermee moeten doen denk ik. De "logica" zal wel liggen in het feit dat heel krachtig is meer "onderwater" zit.
 
Ik zat nog even te kijken en in Mainstage kan het wel..
Zal wel bewust zijn van apple.

Ik ga naar het enviroment kijken.. Moet er toch een x aan geloven :)


dextah,

Dan zit er niets anders op dan de Environment in Logic onder de knie te krijgen. Zoals in mijn plaatje hiervoor, je moet zo een MUX of DEMUX blokje ertussen douwen en dan splitst Logic de inkomende midi naar de individuele tracks/channels.

Ik ben het wel met je eens dat het een wat crappy manier van werken is, maja we zullen het ermee moeten doen denk ik. De "logica" zal wel liggen in het feit dat heel krachtig is meer "onderwater" zit.
 
Heb al die tuts bekeken en ik snap er nog steeds geen hol van :)


:D

Maar lukt nog niet om die kanalen te splitsen?
Anders moet je deze template/file eens proberen, die vond ik een keer op internet.
Het is bedoelt als demux van midi channels van een MPC, maar het lijkt me universeel.
Bij mij werkte het in ieder geval.

Succes.
 

Attachments

  • MPC500 and MPK mini Template.zip
    293,8 KB · Bekeken: 105
Ok thnx!

Die ga ik morgen even proberen.
Moet idd toch wel hetzelfde werken lijkt me.

Zware dagen gehad dus zat ook met halve oogjes naar mn scherm te turen..

:D

Maar lukt nog niet om die kanalen te splitsen?
Anders moet je deze template/file eens proberen, die vond ik een keer op internet.
Het is bedoelt als demux van midi channels van een MPC, maar het lijkt me universeel.
Bij mij werkte het in ieder geval.

Succes.
 
Back
Top