S3000xl opslagmogelijkheden en backuppen

Bathmutz

Ouwe rot
Lid sinds
20 april 2005
Berichten
772
Locatie
Middelburg
Hallo allemaal,

Ik ben van een plan een S3000xl te kopen en daarmee lekker te samplen, editten, loopen etc. en te sequencen met de MPC1000.

Nou ben ik online een zoektocht begonnen naar de opslagmogelijkheden. Er is best veel over te lezen, maar veel is verouderde informatie en lees tegenstrijdige berichten.
Op zich denk ik dat de ZIP drive prima zal zijn voor het saven van de programs/samples. Al lees ik ook best veel dat het niet helemaal betrouwbaar is (click of death en lees- schrijfproblemen). Daarom zal ik regelmatig een back up willen maken. Kan ik de zips met een USB ZIP aansluiten op een Win7 64bits PC? Zo ja, met welk programma?

Stel dat ik de CF cardreader route zal gaan, is de CF card dan in zowel de S3000XL te lezen als in de PC?

Dit heb ik niet nodig voor samples van pc naar S3000 over te plaatsen, dat kan ook wel via de audio inputs. Maar backups maken van de samples/programs lijkt me noodzakelijk.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt.
 
Het backupen van Akai S1000 serie samplers (daar valt de S3000xl ook onder) is een beetje lastig.
Dit niet alleen omdat de S3000xl via SCSI opslaat, maar ook omdat het filesysteem dat Akai hanteerde niet door een PC kan worden ingelezen.
Als je dit toch wil doen moet je met emulatie- en/of omzet-software werken.

Het is lang geleden dat ik ermee gewerkt heb, maar ik weet nog wel dat ik via SCSI moest werken (dus zowel mijn sampler als PC hadden SCSI en waren met elkaar verbonden). In de SCSI keten had ik een HD en een CD-rom.
S1000 serie samplers kunnen geen HD's groter dan 512MB lezen.
Je kan dan een compleet image maken van zo'n HD en die op CD branden.
Zo maakte ik mijn backups.
Het programma wat ik daarvoor gebruikte was volgens mij Disk2File

http://www.zicweb.com/disk2file/

* Er bestaan meer programma's die dit soort dingen kunnen.
 
Dat click of death probleem kwam voornamelijk voor bij de eerste generatie zip disken.
Zelf heb ik altijd genoeg gehad aan de interne hd. Later had ik er een CF cardreader in zitten. Backups maak je dan door alle data op verschillende cf kaarten te zetten.

Mijn 3000xl (zonder cf reader) is nog steeds te koop. Alleen de backlight is er mee opgehouden
 
Ik heb een zip disk met SCSI op mijn AKAI CD3000XL, en een USB zip drive voor windows XP. Ik heb een multi boot PC, voor alles wat ik zo een beetje doe Windows 7, en voor de samplers en synth edit tooltjes nog XP. Ik heb ook nog een oude laptop met XP liggen voor dit doel.

Uit mijn hoofd:

Met Chickensys Translator, of Extreme Sample Convertor kan je samples van een Akai CD rom halen en op een Akai geformateerde zip disk zetten. Ik moet even checken welke het is. En ik dacht dat je ook wave files op zip disk kan zetten op deze manier (Akai heeft eigen file system, wave wordt omgezet naar iets anders). Op de sampler moet je dan van zo een sample een programma (patch) maken.

En met het programma Awave Studio kan je van losse samples die je zelf hebt op je computer Akai programma's maken en loop points instellen.

Als je een SCSI CD-rom hebt (of ingebouwd zoals bij de CD3000XL) kan je via de sampler zelf de programma's en samples die je wilt gebruiken op zip disk zetten.
 
Nog bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ga gewoon met zip disks werken. Het backuppen doe ik dan voorlopig even niet. Wel zodra iets af is losse sporen in daw opnemen.

Ik heb de S3000xl inmiddels in huis. Er staat OS versie 1.02 op. Ik krijg het met mijn win7 pc niet voor elkaar een OS 2.0 bootdisk te maken.

Is er hier iemand die zijn bootdisk wilt kopiëren voor mij? Zou erg tof zijn.
 
Daar is volgens mij geen mogelijkheid voor. Ik zou wel mogelijk een kopie van die rom kunnen maken, zolang ie nog niet verkocht is.
 
Misschien op Ebay een eprom zoeken met nieuwste OS? Een eprom is een chip, deze moet je branden met speciale apparatuur.

Overigens kan het best zo zijn dat er voor basis bediening van de Akai er geen verschil is tussen OS 1.02 en 2.0.

Veel tooltjes voor samplers en synths werken met WinXP of nog ouder, misschien kan je een oude laptop scoren voor dit soort acties, b.v bij de kringloopwinkel.

Volgens mij kan iemand met een S3000XL met OS 2.0 (via eprom of booten met een floppy) een floppy formatteren en hier OS 2.0 op zetten.
 
Beste tip die ik kan geven is iemand zoeken met een pc met windows XP incl. interne floppy drive, dus geen USB floppy drive. Of b.v. op je werk, of in de bibliotheek, computerclub e.d.

Ik heb een bootdisk met OS 2.0 voor de CD3000XL op een pc op mijn werk gemaakt, oude bak stond nog ergens in een hoekje. En daana heb ik een interne floppy drive gekocht voor 5 euro op marktplaats voor dit soort unieke acties.

Wat je ook nog kan doen is booten van floppy met een DOS disk, dan heb je niks met Windows 7 te maken:

http://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?f=18&t=67885

Moet je wel in staat zijn vanuit Windows 7 een DOS bootdisk op floppy te kunnen maken.
 
In principe kan ik eproms kopieren maar ik zie dat de verkrijgbaarheid van de benodigde eprom wat problematisch is.
De S3000xl van mij staat al een tijdje niet meer aangesloten en ligt nu toevallig open om het FX board eruit te halen zodat deze naar zijn nieuwe thuis kan gaan.
 
*uche

voorzichtig aan heh 8)



Maar BathMutz waarom een s3000 gebruiken? de MPC1000 met een harddisk erin en 128MB is al een behoorlijk sampler toch?
 
@Cult45: no problem, ben ervaren electronicus. Voorzichtig aan de randjes beetgepakt. En direct in die antistatic bag gedaan.
 
Back
Top