Hulp bij het maken van een krachtige baslijn

xpressurself

Stamgast
Lid sinds
6 Maart 2009
Berichten
128
Hallo allen!

Ik ben de laatste tijd bezig met het werken aan wat tracks die de wat stevigere techno kant op gaan en loop steeds tegen een probleem aan met de baslijnen.
Een artiest waar ik erg tegen op kijk -zeker qua productie- is The Advent en dat is vooral
door de 'power' die in zijn producties in de low-end zitten.

Nu is mijn vraag dus of mensen hier tips hebben hoe je je bassline/kick zo strak krijgt en met de nodige kracht erachter. Zelf loop ik vaak tegen het probleem dat je of weggeblazen wordt door het overvloed aan frequenties onder 100 hz of dat er geen kracht meer inzit door gebrek aan. Of dat als je gebonden noten voor je baslijn gebruikt (wel ge-sidechained) dat het alsnog een rommelige bende wordt.

Is het misschien dat het gewoon heel veel post-productie is? Alle tips en tricks zijn welkom!

Bijgevoegd een voorbeeld van twee van mijn projecten en linkjes naar tracks van the advent.

Bedankt!

Voorbeeldjes:





 

Attachments

  • boet_Throb_demo.mp3
    2 MB · Bekeken: 120
  • boet_dislocation_demo.mp3
    6,8 MB · Bekeken: 107
Die kracht van Techno zit hem ook vnl. in de sub bass. Wil je dat bereiken? Kick en sub bass goed eq'en en sub bass side chainen op een ghost track met een sequence van elke kwart noot. Sidechainen op een kick kan soms echt leiden tot problemen. En voor de rest goed compressor kunnen afstellen (attack en release)..Sub bass kun je al makkelijk maken uit een sine wave.. Je kan bvb ook een LFO toevoegen dat maakt je bass ook vaak veel interessanter.

Of bedoelde je de hogere basslijn :D?
 
Ik heb er zelf weinig ervaring mee maar wat ik heb gezien bij anderen wat vaak in met name minimal gedaan wordt:
Subbass compressie met kick als sidechain signaal (kick drukt sub weg)
Beide kanalen ook naar een send/aux kanaal met compressie hierop.

Dus met sidechain zorg je ervoor dat op het moment dat de kick klinkt je sub wat zachter klinkt en niet modderig wordt en deze twee signalen weer compressen. EQ gebruik je om conflicterende frequenties aan te passen.
 
Ik gebruik soms reverb op de kick via een send kanaal die ik dan sidechain zodanig dat m'n kick erdoor blijft knallen. Op die send reverb voeg ik dan eq en of filter om enkel de lage frequenties door te laten.
 
Bedankt voor de reacties.

Bedankt voor de tip van het beide channels naar een aux sturen Monotron, heb het zojuist uitgeprobeerd en
het klinkt al wat strakker. Het side chainen was ik al mee bezig zoals ook min of meer in me post stond, welliswaar met een ghost channel is misschien wat efficienter, zeker tijdens breaks etc.

@Natanvance: Wat bedoel je precies met het side chainen van die reverb send? Dat de reverb alleen door komt als de kick weg is?

Misschien hebben jullie nog specifieke tips voor de tracks die ik geupload heb?
 
@Natanvance: Wat bedoel je precies met het side chainen van die reverb send? Dat de reverb alleen door komt als de kick weg is?

Misschien hebben jullie nog specifieke tips voor de tracks die ik geupload heb?
Idd, elke keer de kick inslaat word de reverb onderdrukt zodanig dat de kick "plaats "heeft en dan tussen de kicks door komt de reverb.

Je tracks klinken goed, experimenteer nog wat op je subs met compressie en eq om ze wat dieper te laten klinken.
Ook nooit je subs (althans bijna nooit tenzij het werkt natuurlijk) boosten met eq, meestal haal je diepere bassen door wat eq op die frequencies af te nemen.
 
Nooit reverb op je kick doen natuurlijk..

Ik produceer zelf ook Techno, met sidechain op de sub en paralel compressie kom je echt een heel eind.
Gebruik je ableton? Die bassen die jij graag wilt creƫren worden veelal met ableton's operator gemaakt. Die op 1 voice staat en heel veel glide heeft.

Oldschool Techno held John Selway; heeft recentelijk op dubspot daar een mooie tutorial over gemaakt. Die kan je hier vinden http://blog.dubspot.com/techno-fundamentals-4/
 
Nooit reverb op je kick doen natuurlijk..

Ik produceer zelf ook Techno, met sidechain op de sub en paralel compressie kom je echt een heel eind.
Gebruik je ableton? Die bassen die jij graag wilt creƫren worden veelal met ableton's operator gemaakt. Die op 1 voice staat en heel veel glide heeft.

Oldschool Techno held John Selway; heeft recentelijk op dubspot daar een mooie tutorial over gemaakt. Die kan je hier vinden http://blog.dubspot.com/techno-fundamentals-4/

Operator werkt erg goed idd, inplaats van een side chain kan je ook manual een volume daling intekenen in de clip in ableton. Dit werkt strakker als een side chain effect en heb je meer controle. Je kan de volume daling net voor de kick intekenen zodat je nog meer ruimte krijgt.

wat ook leuk is dan om meteen met de pitch te werken. Bv bij de laaste noot de pitch omhoog laten gaan. Dat geeft meer beweging in de sub bass.
 
om de sub wat dikker te krijgen kun je wat extra harmonischen toevoegen. stell de sub is 60 hz dan kun je op halve sterkte ,120 hz etc etc. je kan ook de sub het laagst laten . zoals in dnb bv word gedaan. vergeet niet dat naast de kick en sub alle andere kanalen vaak ook sub bevatten en als je dat wegfiltert levert dat nog meer lowend op. :mega:
 
Ik heb het nog niet uit kunnen proberen maar ik denk dat het truukje met harmonischen erbij eq-en een goede oplossing kan zijn om een vollere bas te krijgen. Merk dat vaak bij the advent zn subbass inderdaad vaak een resonerende feel heeft.

Een reverb op je kick kan goed werken maar dat is meer bij de wat duistere genres van techno denk ik persoonlijk, op een goede zondagochtend in de berghain of tresor bijvoorbeeld ;).

Op school in de studios maar eens kijken hoe mijn bas klinkt na deze tips, iets grotere monitors dan bij mij thuis en een geisoleerde ruimte kan ook wonderen doen.
 
om de sub wat dikker te krijgen kun je wat extra harmonischen toevoegen. stell de sub is 60 hz dan kun je op halve sterkte ,120 hz etc etc. je kan ook de sub het laagst laten . zoals in dnb bv word gedaan. vergeet niet dat naast de kick en sub alle andere kanalen vaak ook sub bevatten en als je dat wegfiltert levert dat nog meer lowend op. :mega:

Kan makkelijk met de DBX 120-XP!

Cheers,
Exo. :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Haha. Ja is misschien ook wat overdreven :p. Ik ga eerst maar eens het een en ander resoneren met Pro-Q van fabfilter of maxbass van waves.
 
Back
Top