ideeen voor mono insert fx?

SB-SIX

Ouwe rot
Lid sinds
3 januari 2013
Berichten
4.163
Hi,

Ik heb een mixertje waar wat synths en drums doorheen lopen. Als aux fx heb ik een prachtig delay pedaal (timeline) en multi-fx op de andere aux. Mn synths leven daar echt van op.
Nu vroeg ik me af wat mensen op hun inserts hebben. Deze zijn alleen mono bij mijn mixer, dus stereo fx hebben niet zo'n zin. Wie heeft er goede ervaringen met insert fx?
 
Auxen gebruik je inderdaad voor FX.

Inserts worden gewoonlijk gebruikt om compressors, EQ's, gates etc. aan te hangen.
 
Ik heb multi FX-en die alleen bij bepaalde effecten stereo zijn (ingewikkelde reverb, ping-pong delay's, stereo chorus, etc). Deze bakken kan ik als mono insert gebruiken, of als mono aux -> stereo return.

Ik heb Boss SX700, Digitech Quad V2, Zoom 1204

Gitaarpedaaltjes zijn vaak mono, input level kan een probleempje zijn via een insert?

Ik dacht dat een vuistregel was dat filter, phaser, modulatie, flanger, distortion e.d. goed als insert zijn te gebruiken, en time based effecten zoals reverb en delay beter in een EFX loop (send-return). Maar alles kan natuurlijk.
 
Inserts gebruik ik niet, alles loopt via een patchbay met mono-jack's die ik met een patch op m'n tafel binnenhaal. Middels een aux kan ik het instrument pre- of postfader naar de aux sturen. Het effect haal ik op een return of op een gewoon kanaal weer binnen. Da's leuk om dan de aux van het kanaal met het effect naar zichzelf weer open te zetten. In goede afstelling kan dat een heerlijke drone-achtige laag in je sound opleveren. Op die wijze kan je effect meerdere instrumenten aan mits dat gewenst is. Ook kan je je instrument direct naar de input van het effect steken als dat noodzakelijk is. Mijns inziens gebruik je een insert alleen bij live inzingen of live spelen van bijvoorbeeld drums voor gates en compressors zoals eerder aangegeven.

Succes!
Jeroen
 
ehhm, volgens mij kan je ieder apparaat wat een wettdry heeft prima op een insert inzetten, naast compressors, pedaaltjes etc. er zijn geen "regels" wat wel mag/kan/hoort o.i.d.
sommige FX presteren beter op insert anderen op send/return
 
Back
Top