Advies studio - de allom irritant 100-200hz range

ik heb die staande golven uiteraard ook, maar zolang je in de sweet spot zit van je nearfields dan heb je daar toch helemaal niet veel last van tijdens het afmixen?

of zie ik dat compleet verkeerd?

Nee, ik werk ook zo. Ik zit altijd op dezelfde plek, op dezelfde afstand van de speakers en de speakers hebben een vaste plek in mijn kamer.
 
Ik heb niet eens echte monitoren, maar gewone huiskamer speakers. Als je weet hoe de kleuring van je speakers is zit je al best goed. In mijn geval zit ik op een zolder onder een schuin dak. En daar zit ik dan symetrisch onder, volkomen ruk. Als je dat weet hou je daar rekening mee..

Maar de goedkoopste oplossing is een EQ tussen je monitoren hangen en dat zo recht mogelijk zetten met roze ruis.
 
En natuurlijk, misschien ben ik spuit elf, overal waar je maar kan je mix beluisteren. Het duurt wel een tijdje maar op een gegeven moment herken je dan dingen vanaf je sweet spot tijdens het afmixen.
 
wat dacht je van je ruimte akoestisch behandelen? bass traps en difussie zijn de enige manier om tot een lineair metende ruimte te komen. Room EQ Wizard (al veel over geschreven hier op het forum) kan je daar bij helpen.

Eerst meten waar de problemen zitten en dan aanpakken met rockwool

Ik ben het helemaal eens met Raphie.
REW samen met een, gecalibreerde met meetdata, Behringer mic bij Cross-Spectrum besteld, lijkt mij een goed begin (Zo'n gecalibreerde Behringer kost, incl. verzendin uit de VS, niet duurder dan in de reguliere muziekwinkel).

Om te kunnen spreken van akoestische behandeling, gaat het wel om meer dan de 4 panelen waar de OP het over heeft, wilt men een beetje resultaat behalen.
Industriele steen- of glasswol is zeer effectief en zijnde DIY ook erg voordelig (afwerking afhankelijk van eigen smaak en handigheid).
Naast weten waar de panelen te plaatsen, is ook uitzoeken van de best mogelijke monitor-luisterpositie plaatsing van belang.

Zo van een afstand denk ik dat jouw luisterpositie zich in een piek van een staande golf bevindt; jouw opstelling iets naar voren of naar achteren verplaatsen kan dit probleem verzachten (al dan niet gepaard gaand met een verslechtering op een andere frequentie :?).

Het is dus zaak om te experimenteren met monitor-LP plaatsing om de minst problematische frequentie respons te vinden en hierna met basstraps de akoestiek verder zo linear mogelijk te proberen te krijgen.


Succes :okdan:.
 
Nee, ik werk ook zo. Ik zit altijd op dezelfde plek, op dezelfde afstand van de speakers en de speakers hebben een vaste plek in mijn kamer.

Akoestiekproblemen zijn afhankelijk van ruimte en speakerplaatsing.
Het kan dus goed zijn dat jouw 'sweetspot' / luisterpositie niet de meest optimale plaats is, maar hopelijk wel de minst slechte :).
Akoestische behandeling is het antwoord!

Over dat verhaal van die Behringermeetmics 'naast elkaar': als hij ze echt 'naast elkaar gebruikt' heeft, is het logisch dat de resultaten verschillen.
Sommige sweetspots zijn zo klein dat als je 1 cm met je hoofd beweegt heel het spectrum om zeep is.

Eerlijk: laat het meten gewoon achterwege.
Loop in je kamer rond en luister waar de frequenties optreden die je storend vindt.
Op die plaatsen zet je een breedbandabsorber van enkele Rockwoolpanelen.
Plaatsen waar muren bij elkaar komen (hoeken dus) zijn de pijnpunten voor de range tussen 100 Hz - 200 Hz.
Verder is alles van hout wat mee resoneert ook een versterkende factor.
 
....ik zie hier het woord Behringer echt te vaak voorbij komen............
 
....ik zie hier het woord Behringer echt te vaak voorbij komen............

Een gecalibreerde meetmicrofoon van Behringer, da's er zo eentje die roze ruis produceert :eureka:.
Ideaal dus voor kamerakoestische metingen.
 
Het grootste pijnpunt van vcovca is het woord behringer.
 
Neem eens contact op met Micha Jacobi. (Mischa op het forum en anders even googlen)
Die kan feilloos aangeven wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen.
 
ik heb die staande golven uiteraard ook, maar zolang je in de sweet spot zit van je nearfields dan heb je daar toch helemaal niet veel last van tijdens het afmixen?

of zie ik dat compleet verkeerd?

Je bedoelt, denk ik, de geadviseerde luisterafstand van een bepaalde monitor of de gelijkbenige luisterdriehoek? Dat is niet per definitie de sweet spot.
Sweet spot betekent niet meer dan dat het de positie betreft waar, na de juiste monitor plaatsing, incl. de bekende gelijkbenige luisterdriehoek, en akoestische behandeling, het geluid "het best" klinkt en de stereo en diepte informatie het meest gedetailleerd.

Het beste geluid betekent blijkbaar voor iedereen iets anders, maar voor mixing en mastering betekent het beste geluid, het minst gekleurde en meest lineaire geluid.
Zelfs wanneer je je monitors niet hebt uitgekozen op basis van deze criteria, wil je exact kunnen horen wat uit die luidsprekers komen en niet ook nog door jouw akoestiek in de maling worden genomen.

Overigens, met nearfields proberen wij de invoed van de ruimte zo veel mogelijk te beperken maar, mede door de combinatie van de omvang van de monitors en van de ruimte, is dit in de realiteit bijna nooit te bereiken.

Als je dus in een ruimte met slechte akoestiek jouw monitors op een verkeerde plek neerzet in een mooie gelijkbenige driehoek configuratie in de veronderstelling dat je hier in een sweetspot zit, kan het zijn dat juist hier je in een "bermuda triangle" van staande golven zit.

Groetjes:)
 
Ik ben het helemaal eens met Raphie.
REW samen met een, gecalibreerde met meetdata, Behringer mic bij Cross-Spectrum besteld, lijkt mij een goed begin (Zo'n gecalibreerde Behringer kost, incl. verzendin uit de VS, niet duurder dan in de reguliere muziekwinkel).

Om te kunnen spreken van akoestische behandeling, gaat het wel om meer dan de 4 panelen waar de OP het over heeft, wilt men een beetje resultaat behalen.
Industriele steen- of glasswol is zeer effectief en zijnde DIY ook erg voordelig (afwerking afhankelijk van eigen smaak en handigheid).
Naast weten waar de panelen te plaatsen, is ook uitzoeken van de best mogelijke monitor-luisterpositie plaatsing van belang.

Zo van een afstand denk ik dat jouw luisterpositie zich in een piek van een staande golf bevindt; jouw opstelling iets naar voren of naar achteren verplaatsen kan dit probleem verzachten (al dan niet gepaard gaand met een verslechtering op een andere frequentie :?).

Het is dus zaak om te experimenteren met monitor-LP plaatsing om de minst problematische frequentie respons te vinden en hierna met basstraps de akoestiek verder zo linear mogelijk te proberen te krijgen.


Succes :okdan:.

Iedereen bedankt voor de vele reacties, erg fijn! Dit helpt me zeker.

Ik heb meer dan 4 panelen overigens hoor, veel meer. 4 Basstraps, 20 kleine 30 bij 30 panelen en 2 Auralex panelen van 60x60 volgens mij. Die laatste 2 hangen achter mn bureau. Hoog, midhoog en subbas is eigenlijk al heel behoorlijk hierdoor, maar de specifieke range waar ik het over heb, is helaas nog steeds vreselijk.

Ik ga contact opnemen met Micha van het forum. Klinkt als een goed idee :).

Ik heb helaas geen ruimte voor hele grote DIY panelen in de hoeken van m'n kamer, dus dat wordt 'm niet. Het is sowieso geen ideale ruimte voor een studio, maar ik heb geen andere mogelijkheid in mijn huis. Zolang ik het maar enigszins goed kan krijgen, ben ik al blij. De gewenning aan hoe iets klinkt in een ruimte, ben ik allang bekend mee aangezien ik n de meest slechte ruimtes wel eens geproduceerd hebt. Dit maakt het echter niet minder frustrerend. Je wordt steeds beter in het horen van foutieve dingen in een mix, en ik loop nu dus echt tegen dit probleem aan wat me er van weerhoudt weer een stap verder te komen in het perfect afmixen.

Ik zal updatejes blijven plaatsen in dit topic voor de mensen die het interessant vinden.Als ik een goede oplossing heb gevonden, dan zet ik dat ookhier neer.

Nogmaals erg bedankt allemaal voor de reacties :)
 
Je bedoelt, denk ik, de geadviseerde luisterafstand van een bepaalde monitor of de gelijkbenige luisterdriehoek? Dat is niet per definitie de sweet spot.
Sweet spot betekent niet meer dan dat het de positie betreft waar, na de juiste monitor plaatsing, incl. de bekende gelijkbenige luisterdriehoek, en akoestische behandeling, het geluid "het best" klinkt en de stereo en diepte informatie het meest gedetailleerd.

Het beste geluid betekent blijkbaar voor iedereen iets anders, maar voor mixing en mastering betekent het beste geluid, het minst gekleurde en meest lineaire geluid.
Zelfs wanneer je je monitors niet hebt uitgekozen op basis van deze criteria, wil je exact kunnen horen wat uit die luidsprekers komen en niet ook nog door jouw akoestiek in de maling worden genomen.

Overigens, met nearfields proberen wij de invoed van de ruimte zo veel mogelijk te beperken maar, mede door de combinatie van de omvang van de monitors en van de ruimte, is dit in de realiteit bijna nooit te bereiken.

Als je dus in een ruimte met slechte akoestiek jouw monitors op een verkeerde plek neerzet in een mooie gelijkbenige driehoek configuratie in de veronderstelling dat je hier in een sweetspot zit, kan het zijn dat juist hier je in een "bermuda triangle" van staande golven zit.

ik bedoelde inderdaad de gelijkbenige luisterdriehoek, ik dacht altijd dat dat de sweetspot genoemd werd van je monitor setup.

maar je uitleg is helemaal duidelijk, thanks

:okdan:
 
als ik zo naar je metertje kijk zie ik geen uitschieter op 100 150 maar vele dipjes in je room! bijvoorbeeld in 200 en 315 tot 350
 
To be clear: Dat is niet mijn metertje, noch een meting van mijn kamer ;). Volgens mij was dat gewoon een voorbeeld die iemand postte.

gelukkig
 
tja
denk dat je soms gewoon niet aan externe mastering ontkomt
ieder z'n vak/ z'n room zogezegd

tussenoplossing zou misschien een dode ruimte/ overdreven demping overal, of het eq'n van je opname bij beluisteren in een pro ruimte en die eq instelling/ inverted als preset altijd over je masteruitgang laten meelopen ?
 
Ja ikke was da :)
 
tja
denk dat je soms gewoon niet aan externe mastering ontkomt
ieder z'n vak/ z'n room zogezegd

tussenoplossing zou misschien een dode ruimte/ overdreven demping overal, of het eq'n van je opname bij beluisteren in een pro ruimte en die eq instelling/ inverted als preset altijd over je masteruitgang laten meelopen ?

Dat laatste heb ik ook aan zitten denken. Of naja, gewoon een linear EQ op de master die het dipje compenseert. Lijkt me nog beter dan een DEQ oplossing aangezien je dan niet het nadeel van kleuring hebt. Maar het blijft riskant. Je beïnvloedt het geluid.

Ik ga ook nog eens proberen de mid EQ van mn monitoren op - te zetten. Al denk ik dat het teveel van andere frequenties weghaalt.
 
als je al corrigeert me een eq tussen je speakers en desk (maar liever niet doen-) enkel cutten en niet boosten. (zo'n scherpe boosts, daar heb je om diverse redenen geen zin in :) )

maar best problemen gewoon fundamenteel aanpakken, paar weken grondig mee bezig houden en dan staat je studio gewoon op hoger niveau dan ervoor......
 
Back
Top