Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ik heb die staande golven uiteraard ook, maar zolang je in de sweet spot zit van je nearfields dan heb je daar toch helemaal niet veel last van tijdens het afmixen?
of zie ik dat compleet verkeerd?
wat dacht je van je ruimte akoestisch behandelen? bass traps en difussie zijn de enige manier om tot een lineair metende ruimte te komen. Room EQ Wizard (al veel over geschreven hier op het forum) kan je daar bij helpen.
Eerst meten waar de problemen zitten en dan aanpakken met rockwool
Nee, ik werk ook zo. Ik zit altijd op dezelfde plek, op dezelfde afstand van de speakers en de speakers hebben een vaste plek in mijn kamer.
....ik zie hier het woord Behringer echt te vaak voorbij komen............
ik heb die staande golven uiteraard ook, maar zolang je in de sweet spot zit van je nearfields dan heb je daar toch helemaal niet veel last van tijdens het afmixen?
of zie ik dat compleet verkeerd?
Ik ben het helemaal eens met Raphie.
REW samen met een, gecalibreerde met meetdata, Behringer mic bij Cross-Spectrum besteld, lijkt mij een goed begin (Zo'n gecalibreerde Behringer kost, incl. verzendin uit de VS, niet duurder dan in de reguliere muziekwinkel).
Om te kunnen spreken van akoestische behandeling, gaat het wel om meer dan de 4 panelen waar de OP het over heeft, wilt men een beetje resultaat behalen.
Industriele steen- of glasswol is zeer effectief en zijnde DIY ook erg voordelig (afwerking afhankelijk van eigen smaak en handigheid).
Naast weten waar de panelen te plaatsen, is ook uitzoeken van de best mogelijke monitor-luisterpositie plaatsing van belang.
Zo van een afstand denk ik dat jouw luisterpositie zich in een piek van een staande golf bevindt; jouw opstelling iets naar voren of naar achteren verplaatsen kan dit probleem verzachten (al dan niet gepaard gaand met een verslechtering op een andere frequentie ).
Het is dus zaak om te experimenteren met monitor-LP plaatsing om de minst problematische frequentie respons te vinden en hierna met basstraps de akoestiek verder zo linear mogelijk te proberen te krijgen.
Succes .
Je bedoelt, denk ik, de geadviseerde luisterafstand van een bepaalde monitor of de gelijkbenige luisterdriehoek? Dat is niet per definitie de sweet spot.
Sweet spot betekent niet meer dan dat het de positie betreft waar, na de juiste monitor plaatsing, incl. de bekende gelijkbenige luisterdriehoek, en akoestische behandeling, het geluid "het best" klinkt en de stereo en diepte informatie het meest gedetailleerd.
Het beste geluid betekent blijkbaar voor iedereen iets anders, maar voor mixing en mastering betekent het beste geluid, het minst gekleurde en meest lineaire geluid.
Zelfs wanneer je je monitors niet hebt uitgekozen op basis van deze criteria, wil je exact kunnen horen wat uit die luidsprekers komen en niet ook nog door jouw akoestiek in de maling worden genomen.
Overigens, met nearfields proberen wij de invoed van de ruimte zo veel mogelijk te beperken maar, mede door de combinatie van de omvang van de monitors en van de ruimte, is dit in de realiteit bijna nooit te bereiken.
Als je dus in een ruimte met slechte akoestiek jouw monitors op een verkeerde plek neerzet in een mooie gelijkbenige driehoek configuratie in de veronderstelling dat je hier in een sweetspot zit, kan het zijn dat juist hier je in een "bermuda triangle" van staande golven zit.
To be clear: Dat is niet mijn metertje, noch een meting van mijn kamer . Volgens mij was dat gewoon een voorbeeld die iemand postte.
tja
denk dat je soms gewoon niet aan externe mastering ontkomt
ieder z'n vak/ z'n room zogezegd
tussenoplossing zou misschien een dode ruimte/ overdreven demping overal, of het eq'n van je opname bij beluisteren in een pro ruimte en die eq instelling/ inverted als preset altijd over je masteruitgang laten meelopen ?