Vraag over pedaal / adapter Negative Ground / Negative Centre

grandaddy

Modulator
Lid sinds
18 april 2005
Berichten
1.088
Locatie
Waar ik ben
Ik heb even een leuk (verwacht ik tenminste) effect pedaaltje te leen. Daar blijkt geen batterij in te kunnen, hij werkt alleen op netstroom.

In de pedaal handleiding staat: Use a 9V DC Negative Ground power supply that can deliver a minimum of 70mA.

Nu heb ik deze adapter bij de hand:

Thomann NT AC/PSA - power supply (SMPS) 9volt DC/500mA. Polarity: negative centre.

Ik vermoed dat ik deze adapter kan gaan gebruiken, maar voor alle zekerheid: wordt met Negative Ground hetzelfde bedoeld als met Negative Centre ?

:okdan:
 
Ik heb even een leuk (verwacht ik tenminste) effect pedaaltje te leen. Daar blijkt geen batterij in te kunnen, hij werkt alleen op netstroom.

In de pedaal handleiding staat: Use a 9V DC Negative Ground power supply that can deliver a minimum of 70mA.

Nu heb ik deze adapter bij de hand:

Thomann NT AC/PSA - power supply (SMPS) 9volt DC/500mA. Polarity: negative centre.

Ik vermoed dat ik deze adapter kan gaan gebruiken, maar voor alle zekerheid: wordt met Negative Ground hetzelfde bedoeld als met Negative Centre ?

:okdan:
Ik verwacht van niet. Over welk pedaal gaat het?
 
Als hij niet werkt gewoon even polariteit omdraaien. Ik vremoed dat de min aan de buitenkant moet zitten voor dat pedaal en die Thomann heeft het aan de binnenkant maar is waarschijnlijk met een switch op de adapter om te draaien of de plug omdraaien.
 
Bij negative ground is de negatieve kant van de power supply (cfr. negatieve kant van een batterij) verbonden met de aarding. Ongeveer alle pedalen werken met negative ground (behalve bv. bepaalde germanium of octavia circuits). Je kan de voeding voor negative ground pedalen niet daisy-chainen met een positive ground pedaal, of je krijgt kortsluiting. In dat geval heb je 2 power supplies nodig (die identiek mogen zijn) of een power supply met geïsoleerde power outputs (bv. Pedal Power 2 Plus).

Dit heeft echter niets te maken met de polariteit van de plug, m.a.w. center/tip negative of positive. Als er verder niets bijstaat zal het waarschijnlijk een center negative zijn, aangezien dat toch de standaard is.

Over welke pedaal gaat het?
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor de reacties zover.

Misschien maakt de bijgevoegde foto het duidelijker.

Daarop zijn de sticker op adapter en printje op pedaal (Catalinbread Echorec) te zien. Die zijn dus hetzelfde.
 

Attachments

  • Adapter en pedaal.jpg
    Adapter en pedaal.jpg
    24 KB · Bekeken: 75
^^wat biam zegt

Het printje toont dat de binnenkant negatief is en de buitenkant positief
meer zelfs, hetzelfde prentje staat ook op de thoman psu.. dus inpluggen!


edit: zo'n switching power supply (meestal kenmerkend door zijn kleine vorm en lichtgewicht, goedkopere prijs) produceert wel geen te schone stroom.. als je last hebt van meer ruis of slechtere klank weet je meteen waarom ;)
 
!eippoT

In geval van ruis en slechtere klank koop ik een originele Boss o.i.d., maar voor nu hang ik'm erin ;)
 

Attachments

  • Toppie.jpg
    Toppie.jpg
    3,7 KB · Bekeken: 66
Back
Top