RM1x tips, the sequel

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik zat net ff door de manual heen te bladeren, en toen kwam ik een aantal erg handige sneltoetsen tegen.

shift+play in songmode: loop-playback

Hey..werkt dit idd? Nooit geweten.. dat was echt dat ik miste nl.. in song mode een opgegeven maten laten loopen... Ik zit nu op mn werk, vanavond gelijk even checken!

Origineel geplaatst door ZERO1985
Hij wordt door sommigen als 'speelgoed' afgedaan en over één kam geschoren met de mc303 (wat ik ook echt geen speelgoed vind). Da's toch onterecht?

Speelgoed? dat is onterecht.. Hij is zeker niet te vergelijken met de MC-303, dat was de 1e groovebox van Roland die een all in one apparaatje moest voorstellen...

De RM1x is een goede sequencer...
Je krijgt er ook interne synth bij maar die is niet indrukwekkend, die heb je erbij als bonus zeg maar. op dat vlak word hij misschien vergeleken met de MC-303...
 
Maar hij 'loopt' zeker maar 1 maat zeker?
 
Werken jullie eigenlijk met midi-files die jullie eerst via pc in elkaar steken en later op de rm1x zetten, of spelen jullie alles rechtstreeks in? Ik heb mijn rm1x nog maar pas en heb eigenlijk nog geen manier gevonden om alles echt strak te spelen. Ik krijg ook al geen metronoom bij het recorden, waardoor ik een beetje op goed geluk moet zitten spelen en op die manier krijg je natuurlijk geen goed resultaat. Is er ook geen mogelijkheid om te quantisen?

Ik heb wel wat gevoel voor ritme, want ik heb een klassieke muziekopleiding achter de rug, maar blijkbaar wil dat hier niet echt helpen. Een bijkomend probleem waar ik mee te kampen heb, is het feit dat ik, wanneer ik op spoor 2 aan het opnemen ben, hij nog steeds de klanken afspeelt van spoor 1. De opname is daarentegen dan weer wél juist. Erg vreemd, allemaal.
 
Origineel geplaatst door druid
Dat is iets wat ik ook wel eerder had willen weten, heb het niet gezien toen ik het manual las.

Druid

Beuh.. die loop functie daar heb je niks aan.. Die loopt alleen hele song...
Waarom kan je niet gewoon een aantal maten loopen tijdens opnemen in song mode?
 
Origineel geplaatst door MicroFi
Werken jullie eigenlijk met midi-files die jullie eerst via pc in elkaar steken en later op de rm1x zetten, of spelen jullie alles rechtstreeks in? Ik heb mijn rm1x nog maar pas en heb eigenlijk nog geen manier gevonden om alles echt strak te spelen. Ik krijg ook al geen metronoom bij het recorden, waardoor ik een beetje op goed geluk moet zitten spelen en op die manier krijg je natuurlijk geen goed resultaat. Is er ook geen mogelijkheid om te quantisen?

Ik heb wel wat gevoel voor ritme, want ik heb een klassieke muziekopleiding achter de rug, maar blijkbaar wil dat hier niet echt helpen. Een bijkomend probleem waar ik mee te kampen heb, is het feit dat ik, wanneer ik op spoor 2 aan het opnemen ben, hij nog steeds de klanken afspeelt van spoor 1. De opname is daarentegen dan weer wél juist. Erg vreemd, allemaal.

De metronoom kan je gewoon aanzetten hoor..
En naderhand quantitizen kan ook.. zit in je 'job' menu..
En je moet gewoon een nieuwe voice (geluid) selecteren voor track 2...
 
Die "nieuwe voice kiezen" wil niet werken, hoor. Ik heb duidelijk een nieuwe voice gekozen, maar toch speelt nog altijd de voice van track 1, als ik met midi inspeel. Zoals ik al eerder had gezegd, speelt hij in de opname wél de voice van track 2 af.

Erg bedankt voor de hulp, trouwens.
Ik ga meteen alles eens uitproberen!

(ondertussen even die quantitize-functie bekeken, werkt perfect!)
 
Laatst gewijzigd:
wat ik zelf altijd tof vind is drumtracks te arrangeren met pattern patch dan stukjes in te spelen met de micro keyboard toetsen op het ding zelf en als ik er iets naast zat te editten

dan kan je nog met groove uitproberen om stukjes tot in 1/16 noot met note op te hogen of lager te zetten bijvoorbeeld op elke beat dus knop 1 5 9 en 13 of het eerste rijtje en het derde rijtje van vier 1/16 noten

dan ben je heel snel klaar alleen kan je daarna beter wel de groove weer terugzetten en het onthouden hoeveel halve nootafstand, (want anders gaan je andere phrases op dezelfde track in de andere patterns ook mee in het "noot grooven")

dan ff editten en klaar is je bassline of piepjes sequence

zo werk ik graag dan maak je loopjes - patterns

ik hou niet zo van hele songs schrijven ik speel ze liever naderhand in pattern mode en neem het geheel op op de harddisk van m'n pc of in een lege sample pad van m'n sampler

maar, de RM1x is zo veelzijdig je hebt veel manieren om een song te maken het is een toffe machine

;)
 
Origineel geplaatst door MicroFi
Die "nieuwe voice kiezen" wil niet werken, hoor. Ik heb duidelijk een nieuwe voice gekozen, maar toch speelt nog altijd de voice van track 1, als ik met midi inspeel.

Probeer dit eens:

setup> zet de echo back setting op RecM...

Hij wijst dan al je midi data doro naar de track waarop je rm1x is geselcteerd..

Het lijkt er nu op alsofof je rm1x maar op 1 kanaal data binnen krijgt..
 
microfi schreef:
Werken jullie eigenlijk met midi-files die jullie eerst via pc in elkaar steken en later op de rm1x zetten, of spelen jullie alles rechtstreeks in? Ik heb mijn rm1x nog maar pas en heb eigenlijk nog geen manier gevonden om alles echt strak te spelen. Ik krijg ook al geen metronoom bij het recorden, waardoor ik een beetje op goed geluk moet zitten spelen en op die manier krijg je natuurlijk geen goed resultaat. Is er ook geen mogelijkheid om te quantisen?

Ik heb wel wat gevoel voor ritme, want ik heb een klassieke muziekopleiding achter de rug, maar blijkbaar wil dat hier niet echt helpen. Een bijkomend probleem waar ik mee te kampen heb, is het feit dat ik, wanneer ik op spoor 2 aan het opnemen ben, hij nog steeds de klanken afspeelt van spoor 1. De opname is daarentegen dan weer wél juist. Erg vreemd, allemaal.

metronoom kun je instellen. quantisen kun je sowieso na het recorden, en misschien zelfs bij input quantiseren.
je kunt natuurlijk altijd spoor 1 muten als je 2 aan het opnemen bent.

ik weet het allemaal niet uit mijn hoofd maar de manual is heel erg duidelijk.

edit: ik was al veeeel te laat zie ik:)
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt jongens!
Binnen enkele dagen ben ik ook een rm1x-meester en kan ik gezellig mee tips uitwisselen met jullie 8)
 
als je iets programmeerd in de sequencer dan zijn alle tracks gemute met uitzondering van deze waar je in werkt...
track= instrument, dus een ander midichannel?
is er al een oplossing voor dit probleem?
 
Origineel geplaatst door Sir Ravel
als je iets programmeerd in de sequencer dan zijn alle tracks gemute met uitzondering van deze waar je in werkt...
track= instrument, dus een ander midichannel?
is er al een oplossing voor dit probleem?
In de record grid modus hoor je idd alleen de geselecteerde track. Daar is helaas geen oplossing voor. In Step, Overdub en Replace Record hoor je de overige kanalen wel.
 
de pc bug zit er sowieso in tot aan os 1.11 (die heb ik nu)
wel kun je die pc's wegfilteren als je er wat software op loslaat of een beetje programmeerbare patchbay :)

toch heb ik maar eens een rommetje v1.13(laatste) besteld :D door een forumlid gesloopte cutoffknop wordt dan ook meteen vervangen, en dan heb ik weer een spik en span rm1x.

de grootste tip die ik hier graag zou zien, is de snelste workaround voor het kunnen switchen tussen rec en play mode 'while sequencer is running'. zou dit met wat truukjes nog te omzeilen zijn ? (ik ben bang dat het diep in het OS zit begraven).
 
Weet iemand hoe je het beste je rm1x tracks kunt opnemen op de computer?
Via een cheap programma en de rm1x op een mengpaneel (numark fx5000) aangesloten, die weer op de computer, werkte het voor geen meter..
Superdoffe, storende en zachte opnames ... zelfs na heel wat afstelwerk op mengpaneel + op de computer wilde het niet vlotten.
Ligt het aan de geluidskaart?

Iemand een idee ?? :eureka:
 
Origineel geplaatst door Roel
ik heb nog een goede tip : verkoop nooit je rm1x!8o)

Die zal ik ook nooit verkopen omdat dit mijn eerste synthesizer is die van me zak centen gekocht heb.
Kort om ik heb er hard voor moeten werken want als 16 jarige jongen verdiende ik toen niet zo veel.
 
Origineel geplaatst door Lytheon
Weet iemand hoe je het beste je rm1x tracks kunt opnemen op de computer?
Via een cheap programma en de rm1x op een mengpaneel (numark fx5000) aangesloten, die weer op de computer, werkte het voor geen meter..
Superdoffe, storende en zachte opnames ... zelfs na heel wat afstelwerk op mengpaneel + op de computer wilde het niet vlotten.
Ligt het aan de geluidskaart?

Iemand een idee ?? :eureka:
Wordt alleen geluid van de RM1x slecht opgenomen, of al het geluid dat je opneemt?
 
Origineel geplaatst door Sir Ravel
als je iets programmeerd in de sequencer dan zijn alle tracks gemute met uitzondering van deze waar je in werkt...
track= instrument, dus een ander midichannel?
is er al een oplossing voor dit probleem?
Voor drums gebruik ik een truuk die al eerder hier op het forum verteld is, in deze draad zelfs dacht ik: Neem drums op 1 kanaal en splits drums over kanalen na afloop(job 31 Divide drum track).
Voor andere type tracks werkt dat niet helaas.

:mega:
Yoonchi
 
Re: RM1x tips, the sequel

Origineel geplaatst door olafmol
nog meer RM1x/RS7000 tips!

* als je externe midi modules niet helemaal strak lopen doordat ze wat ouder/trager zijn ofzo kan je in de groovegrid alle 16 steps selecteren en vervolgens vooruit of achteruit in de tijd bewegen...works like a charm.....shift-groovegrid reset alles weer.....record-replace om alles definitief op te nemen...

* dit kan je ook gebruiken als je geslicede/recyclede loops vanuit je rm1x triggert om aparte slices wat strakker te trekken..

* als je snel je loops in je sampler goed wilt zetten in het tempo gebruik dan de pitchbend knop op de rm1x......hier kan je superprecies de pitch aanpassen..

Olaf


Daar kun je ook mtc start offset voor gebruiken volgens mij bij midi.
Hoef je het maar 1 x in te stellen.
 
Back
Top