RM1x tips, the sequel

De RS7000 rules nog steeds. Verslaat de MPCXXX(X) nog op de meeste vlakken.. Het is me een raadsel waarom Yamaha niet met een nieuwe versie komt. Blijkbaar zijn de interne opinies binnen Akai en Yammie wel erg verschillend aangezien Akai om het half jaar met een nieuwe MPC aankomt zetten (die vervolgens niets nieuws brengt..)

Mijn idee is dat als Yamaha de RS7000 in een gerestylede metalen behuizing bouwt, er heel wat mensen tot aanschaf gaan.

R
 
Persoonlijk was ik best blij met de plastic behuizing van de rs7000 aangezien mijn rm1x nogal was gaan roesten.
Kleine beschadigingen aan de lak door vervoer die meteen zichzelf uitbreiden door verder te roesten.
Lag waarschijnlijk ook aan mijn oude huis, maar wat mij betreft, plastic forever :)
 
Origineel geplaatst door Arv
De RS7000 rules nog steeds. Verslaat de MPCXXX(X) nog op de meeste vlakken.. Het is me een raadsel waarom Yamaha niet met een nieuwe versie komt. Blijkbaar zijn de interne opinies binnen Akai en Yammie wel erg verschillend aangezien Akai om het half jaar met een nieuwe MPC aankomt zetten (die vervolgens niets nieuws brengt..)

Mijn idee is dat als Yamaha de RS7000 in een gerestylede metalen behuizing bouwt, er heel wat mensen tot aanschaf gaan.

R
ja inderdaad. Geweldige sequencer, maar ik zou nog wel wat verbeterpuntjes kunnen verzinnen. Ik zou ook niet weten waarom Yamaha geen opvolger uitbrengt. Die zou goed kunnen gaan lopen volgens mij.
 
Je kan als je de witte shift toets ingedrukt houd de pots draaien zonder dat 'ze al werken'. Dus je kan hem een stukje opdraaien met shift, en op het juiste moment net even goed zetten door te draaien zonder shift...

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Het had relaxed geweest als de knop als het ware in sprongen zou gaan, op de maat, dan zou het wél makkelijk werken. Nu loopt het vloeiend.. f*ck hoe leg ik het uit..lastig.. In principe is het dus wel mogelijk om een kort stukje van het knop gedraai op te nemen, en daarna in de editor (hoe heet ie ook al weer? die soort "tracker" achtige view) exacte waardes er in te zetten, op de maat. Dan klopt het wel.

Eerlijk gezegd vond ik dat altijd te veel werk dus gebruik ik het maar niet.
 
is de rs7000 met kunststof behuizing ( is dat echt szo??) net zo stevig als de rm1x?

Nee de kunstof behuizing van de RS700 is zeker anders dan die van de RM1x, de RS is een beetje lomp en voelt hol aan. De RM1x voelt zwaar en solide aan

De boven kant van de RS is gemaakt van lichtgrijs plastic met grijze verf die er af kan slijten, de onderkant is wel van metaal.

Druid

PS: Ik snap ook niet waarom Yamaha gestopt is met deze producten, erg zonde. Ik kreeg deze reactie toen ik Yamaha mailde met mijn vraag.

Geachte heer, de A5000 wordt al sinds vier jaren niet meer verkocht, de RS7000 vindt u nu in de MotifES. Voor de RM1X bestaat er geen opvolger (dat is op het ogenblijk ook onwaarschijnlijk) Waarschijnlijk zijn er toekomstig eerder synth-workstations die de functiesvan de bovengenoemde instrumenten hebben. Met vriendelijke groet, Meilleures salutations.
 
Laatst gewijzigd:
mijn voorkeur gaat naar plastic,

mijn rm1x is gaan roesten vooral op plekken waar een klein krasje zat maar ook op andere plekken.

De rs7000 heeft daar natuurlijk geen last van met ze'n plastic.
 
Origineel geplaatst door druid

PS: Ik snap ook niet waarom Yamaha gestopt is met deze producten, erg zonde. Ik kreeg deze reactie toen ik Yamaha mailde met mijn vraag.

Geachte heer, de A5000 wordt al sinds vier jaren niet meer verkocht, de RS7000 vindt u nu in de MotifES. Voor de RM1X bestaat er geen opvolger (dat is op het ogenblijk ook onwaarschijnlijk) Waarschijnlijk zijn er toekomstig eerder synth-workstations die de functiesvan de bovengenoemde instrumenten hebben. Met vriendelijke groet, Meilleures salutations.

in workstations? :confused: zelfde functies wil niet zeggen zelfde gebruiksgemak helaas..8o

mijn eigen voorkeur gaat toch naar een stevige metalen behuizing. lijkt steviger
 
Toch vind ik de kwaliteit van de plastic RS7000 echt ruim voldoende. Ik heb hem al bijna 7 jaar (intensief gebruik) en geen enkel knopje die niet meewerkt.

R
 
de RM1x is tof alleen de piano's die er op staan vind ik zelf niet zo best

ik vind het leuk een melodische sequence naderhand met pitch bend nog in overdub wat te tweaken (REC in over dub mode)

en daarna nog in te spelen in m'n sampler met transpose dus eerst PLAY en dan transpose ingedrukt hoeden en dan met de witte toetsen

dat is echt lachuh, maar het werkt niet goed met elk stukje, ligt eraan hoe die sequentie of melodie wat voor noten toonhoogte, klank etc

meestal wil het wel met een wat eenvoudiger arpeggio gedeelte

8)
 
Origineel geplaatst door Roel
kheb zelf net (weer) een rm1x en ik twijfel alweer een beetje of ik toch niet stapje hoger doe.

Die stap heb ik dus net genomen. mn rm1x verkocht en de rs7000 aangeschaft, maar dat wist je al.

Kan nog geen uitsluitsel geven na 2 dagen maar als ik er zo naar kijk word ik iedere dag weer verliefd...;-)
 
Waar ik zojuist om kwart voor half vijf 's na een aantal jointjes achterkom:

Als je een loopje invoert in de RS, op groove drukt, alle 1/16 noten selecteert, op play drukt en naar de bpm meter staart (unfocussen), lijkt er onderaan een blauw lampje mee te lopen op de maat :dubbel:

Serieus, dat werkt echt!

Bij mij wel althans....
 
Laatst gewijzigd:
Ben ik nou gek of is die extra 64mb interne geheugen in de rs7000 ook alleen voor t tijdelijke opslaan?

Vind t een beetje vreemd dat je niks intern kan opslaan zonder dat je het kwijtraakt als je m uitzet..

Lijkt me een hoop gekloot als je live gaat en alles heb overgezet naar je apparaat, stroom valt uit!, kan je weer opnieuw beginnen.

Wie maakt me gekker?
 
Origineel geplaatst door rickrock
Lijkt me een hoop gekloot als je live gaat en alles heb overgezet naar je apparaat, stroom valt uit!, kan je weer opnieuw beginnen.

Dat gebeurt toch bijna nooit? En als de stroom al ooit uitvalt, valt er wel meer uit dan alleen je RS :D

Maar een flashgeheugen had wel handig geweest ja... Je kunt wel een autoload instellen, dan laad 'ie een ALL file bij het opstarten. Dat scheelt toch weer iets, bijvoorbeeld als je vaker met dezelfde samplekits werkt.
Vervelender vind ik hoe tergend traag de RS files laad en saved. Een 30mb multifile op een SM kaart duurt dik 4 minuten voordat 'ie geladen is. Hoe snel is de scsi eigenlijk met een 100mb zip drive? Ik heb nog steeds geen scsi kabel dus ik heb 't nooit geprobeerd.
 
Lijkt me een hoop gekloot als je live gaat en alles heb overgezet naar je apparaat, stroom valt uit!, kan je weer opnieuw beginnen.

@rickrock

Gewoon een .ALL file opslaan op een geheugenkaartje. Die kun je in een keer inladen en alles op je RS7000 staat weer precies goed. Je kan ook een autoad file maken die geladen wordt als je de RS7000 aanzet.

Druid
 
Dat gebeurt toch bijna nooit?

Het is mij al een paar keer gebeurt.
Ook dat door een kleine beweging het kabeltje van de zipdrive was losgeraakt, je kunt hem dan niet gewoon terugduwen want dan wordt hij niet herkent. De zip werkt alleen als hij er al in zit als je de rs7000 aanzet.
Althans bij de mijne dan.......

Hoe snel is de scsi eigenlijk met een 100mb zip drive

Mijn ervaring is dat de zip en de smartmedia er precies even lang over doen.
Vooral als je veel samples gebruikt duurt het saven en laden behoorlijk lang.

Ook als je een sample maakt in de slice&seq mode kan dat heel lang duren.
Maar ik vind die optie toch het fijnst werken omdat je dan bijv. de pitch kunt veranderen zonder dat de sample langer of korter wordt.Of er bepaalde noten tussenuit kan halen.
 
Druid;
Yamaha RM1x - RS7000 - A5000

Wat is dan het verschil tussen de sampler uit de rs7000 en de a5000?
gebruik je ze gelijktijdig naast elkaar?
 
Wat is dan het verschil tussen de sampler uit de rs7000 en de a5000?

De A5000 is een volwaardige sampler, je werkt op sample niveau en alle instelling zijn per sample of sample bank. Hierdoor kun je hele ingewikkelde layers maken met veel stemmen. Ik gebruik de A5000 dan eigenlijk als synthesizer. De RS7000 is een phrase sampler, als de sequencer loopt en je start met samplen wordt er een midi noot op genomen samen met de sample zodat het een beetje als een multitracker werkt. Je kan ook een drumkit of een pitched geluid samplen maar de mogelijkheden zijn veel beperkter dan bij de A5000 je werkt (met EQ, LFO, EG, Filters) op Part/Track niveau en niet op sample niveau.

A5000
- 126 noten polyfoon
- 32 parts multitimbraal
- EQ + filter per sample
- 6 effect blokken vrij te routeren
- 3 x EG + LFO per sample!
- layering/velocity switching
- Interne HD
- Max. 128 MB RAM

RS7000
- 62 noten polyfoon
- 16 parts
- Phrase sampler (je kan pitched samples gebruiken maar geen layers etc.)
- EQ + filter PER PART
- 3 send effects
- 3x EG + LFO PER PART
- Max. 64 MB RAM

Druid
 
Hmmmm.. da's wel intressant en wel een welkome aanvulling.

Mischien ook wel handig te bedienen omdat ik al een tijd met de rm1x en rs7000 werk.
Maar er worden er niet zoveel aangeboden hier zag ik al wel, wat opzich wel weer een goed teken is natuurlijk.



Bij de weg, een andere vraag, ik las hier bij een topic dat iemand bij zijn rs7000 een cd-rommetje had met meer dan 1000 styles voor de rs.
Weet iemand hier hoe je daar aan kan komen, ergens downloaden ofzo. Ik ken alleen die paar styles van rs7000.org. en die erbij zaten, maar dat waren er geen 1000......................................
 
Back
Top