Roland MC 505 als midi sequencer, ervaringen ?

Trens

Stamgast
Lid sinds
4 augustus 2010
Berichten
122
Locatie
Gent
Heb net een mc 505 opgepikt van een forumlid met als doel om als drumcomputer te gebruiken tijdens synthjamsessies als de drummer niet aanwezig is .

Nu zag ik ook dat de mc 505 eigenlijk een volledige midi sequencer is.
Heeft iemand ervaringen met de mc 505 als sequencer voor synths aan te sturen ?

voorbeeld : maak een arpeggio pattern en stuur deze door naar de synth , terwijl een ander pattern naar een andere synth gaat, vb een basslijn ?
Dit is toch de bedoeling van een sequencer me dunkt;

Dit zou dus mogelijk moeten zijn, al heb ik gehoord dat de midi clock niet stabiel is, is dit waar ?

Normaal doe ik alles met de pc en ableton, maar zou graag even de no pc tour op gaan .
Ik weet ook dat een yamaha rm1x een betere sequencer is, maar de zolang ik niet al te veel vraag van de mc 505 's sequencer denk ik toch dat dat moet lukken ?

Trouwens, ik vind hem echt leuk om mee te spelen, de sounds zijn ok, maar als je hem aan een mixer hangt met individuele outputs met goeie pre amps en de kick wat prominenter in de mix duwt klinkt die echt helemaal niet slecht meer.

Zeker een potentieel bakje dit . Nu nog alles eruit halen !

Hopelijk kan iemand wat tips geven .

Geniet nog van de zon ! :peukie:
 
Ik zelf werk met de rm1x en heb zon voorgevoel dat het met de mc505 ook zal lukken. ik stuur vanuit de rm1x 16 diverse midi kanalen aan op verschillende synths, gekoppeld door midi thru ( Rm1x out -> s2800 -> Kurzweil 1000px en eventueel kan ik hem nog verder linken zonder problemen :)
 
Ik heb dat ding horen rocken. Maar, dat was wel in de handen van een freak :) (niet ik in dit geval)
 
RTFM...

De MC505 heeft 8 tracks, midi kanaal 1 t/m 7 en 10 voor Rhythm. De midi kan je naar externe synths sturen. Arpeggiator stuurt naar midi kanaal 16 dacht ik.

Strakke midi timing, punt is dat de synth engine (Roland JV-1080) te veel data tegelijkertijd niet aan kan, dus meerdere complexe patches met 4 tones allemaal aan, en dan nog veel midi cc of sysex erbij, dan wordt de timing minder strak.

Als je alleen naar externe synths midi uitstuurt en niet al te gek doet met midi CC waarden (filter sweeps e.d.) of nog erger sysex commando's op alle 8 kanalen tegelijkertijd denk ik dat dit probleem niet optreed. Moet je wel alleen naar EXT sturen, en niet BOTH en dan de MC505 zonder audio kabels gebruiken, want dan gaat er alsnog CPU power verloren.

Kijk ook naar de Megamix functie, kan je midi tracks van andere patterns laten horen in het pattern dat speelt op dat moment. En wat ik nooit gebruikt heb, je kan varianten van patterns opslaan , functie "pattern call" o.i.d. Fijne weet ik er niet van, dan moet ik zelf de handleiding gaan lezen :-)
 
Ja vet , bedankt !
( Heb de manual gelezen ! ) ( Kan geen kwaad toch , iets vragen :) )
Vond hem nogal vreemd eigenlijk.

Ik heb nu wat dagen er mee zitten klooien en kan er al aardig mee uit de slag .

Nu even alles proberen aanknopen en in te stellen. Wordt dikke pret .

Dus 1 - 7 = Parts ( synthparts )
10 - drums.
16 - Arp.


Allright dit moet goed komen, even wat klooien en zal mijn ervaringen posten.
Erg bedankt voor de info. Erg bedankt.
 
Ik heb dat ding horen rocken. Maar, dat was wel in de handen van een freak :) (niet ik in dit geval)

Ja je moet er wel wat uit kunnen halen.
Standaard klinkt die maar plastiek .
Doch , das bij alles zo, je moet het er maar uitkrijgen.

Heb zo een jongen zien rocken met een plastiek casio ding en een triangel .
Als je maar talent hebt .... :kroon:
 
okeee, een paar weken verder en al veel bijgeleerd !
Nu zit ik nog vast op deze stukken :


Ik heb de mc 505 midi out verbonden naar enkele synths en die doorgelust met de thru.
Dan elke synth zijn midi ontvang kanaal ingesteld.

Nu speelt alles lekker door, de yamaha cs1x ontvangt op kanaal 2 en speelt zijn part.
Maar die speelt ook de drumpart van de mc505 ( kanaal 10 ) , maar dat wil ik niet !

Kort gezegd : de yamaha staat op kanaal 2 , maar speelt ook af van kanaal 10 ( die R, drumpart ).

Ik wil de drums uit de mc 505 halen van geluid, deze hoeven dus niet via midi uitgestuurd worden;
en de rest van de parts haal ik uit via midi uit de mc 505 naar de hardware synths.
Maar de yamaha speelt iedere keer ook drums , hoe krijg ik dat kanaal eruit ? Of stil ... ?

Echt leuk bakkie, veel plezier al gehad.
 
Oho , heb ik nou net gevonden via de tip van raabje ( THX !! )

Ik moest de drumpart SEQ OUT op INT zetten, ipv EXT of BOTH.
Nu stuurt hij die midi waarden niet uit en gaat de audio gewoon door de outputs.

Topppiieeee, thxxx.
 
Zo gaat het altijd, manual lijkt in 1e instantie erg vaag, maar als je wat ervaring hebt met de verschillende menu's en instellingen wordt alles uiteindelijk toch weer logisch.....
 
Back
Top