Atari 1040ST Cubase 3.01

Er zijn er velen die zich afvragen, waarom een ouwe Atari gebruiken en niet modernere technologie. Is dit niet hetzelfde als een ouwe analoge bak gebruiken met weinig geheugen, ontstemmende osccilators, monofoon, niet multitimbraal, terwijl de huidige techniek al zó ver is.
Ik weet bijna zeker, dat iedere moderne synth á la Kronos, Jupiter80, fusionhd, Yamaha etc. etc. iedere analoge bak laat verbleken. Ik denk dat veel synthfreaks het verschil niet horen. Volgens mij is er sprake van een soort synth- fetishisme.
Als het maar een ouwe bak is, dan is het pas goed!
 
Er zijn er velen die zich afvragen, waarom een ouwe Atari gebruiken en niet modernere technologie.

Omdat het kan! 8)
Ik gebruik nog steeds bandrecorders, puur om muziek mee te luisteren, maar ook in een productie. Is dat beter dan wat er tegenwoordig wordt gemaakt?
Laat iedereen lekker zijn eigen keuze maken, en daar veel plezier mee hebben :okdan:
 
Bandrecorders zijn simpel, niet moeilijk en zorgen voor een bepaalde klankkleur. Hetzelfde geldt voor oude synths. De atari heeft niks met klankkleur te maken, alleen maar het aansturen van andere spullen.
 
Omdat het kan! 8)
Ik gebruik nog steeds bandrecorders, puur om muziek mee te luisteren, maar ook in een productie. Is dat beter dan wat er tegenwoordig wordt gemaakt?
Laat iedereen lekker zijn eigen keuze maken, en daar veel plezier mee hebben :okdan:

klopt.. maar het is meer een tip wat ik wil meegeven.. en mss had de TS zich nog niet zo verdiept in low budget sequencing..

Een Atari koop je voor:
- weinig
- stabiliteit
- strakke midi
- workflow

Alleen in strakke midi is hij mss nog sterk.. Die andere punten kan je ook met stabielere, meer moderne computers die net zo weinig kosten..

Maarrrrrr..als die Atari doet wat hij wil :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Ik stap ook weer over op Atari, heb nog een STe met 4Mb. Heb begrepen dat Cubase 2.xx het beste loopt. en die heeft genoeg mogelijkheden voor mij.
Reden is vooral dat deze Cubase versie best lekker werkt, heb er vroeger ook veel mee gewerkt.
Ooit ben ik overgestapt op een PC met toendertijd W98 en cubase VST, ik was uiteindelijk meer bezig met PC onderhoud en de boel draaiende houden dan met Muziek, crashes, latency problemen en eigenwijs gedrag van Windows. Later werd het beter maar de latere versies van Cubase vond ik langzamerhand een waterhoofd krijgen en ik vond het geluid van het volledig digitale systeem minder dan in de tijd dat ik met Tape werkte en een dikke mengtafel.
De mengtafel is weer terug en de 16 sporen analoge recorder wordt nu gereed gemaakt, daarnaast nog een Fostex 16 sporen digitale recorder dus kan kiezen tussen digitaal en analoog.
Dus op zoek naar een simpeler programma die MIDI only doet en dan kom je toch weer uit op de bekende Cubase 2.01 van meer dan 20 jaar terug, puur voor MIDI en niks meer.

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een LCD monitor op een Atari? uiteraard als Monochrome!
Ik heb daar verloop kabeltjes van gezien.
 
Ach zo, okey, Wow, was da allemaal,, en ja ik bedoel Ultrasatan, of beter satandisk..
 
Geen pc willen gebruiken vind ik een non reden, je kan die pc ook gewoon net zo gebruiken als die atari, puur asl sequencer, Dus niet het vst stuk. Zo heb ik dat ook gedaan. Kleurenscherm, harddisks, betere muis, meer geheugen etc.

Ik zou nog eerder een simpele pc pakken van 70 euro van de kringloop met win xp erop en een midex 3 dan een atari 1040, serieus.
 
Bwa, echt sequencen heb ik zelf nooit gedaan met een atari, maar één STE is meestal wel een belangrijke schakel in m'n setup.
Nu laat cubase enkel de Midi Sync en één midi kanaal door, voor de MC909,daarvoor de AKAI element.
Met iets anders lukt dat niet direct denk 'k,, bv die "midi event processor" en de atari is daar toch wel erg strak en stabiel in,,
 
Geen pc willen gebruiken vind ik een non reden, je kan die pc ook gewoon net zo gebruiken als die atari, puur asl sequencer, Dus niet het vst stuk. Zo heb ik dat ook gedaan. Kleurenscherm, harddisks, betere muis, meer geheugen etc.

Ik zou nog eerder een simpele pc pakken van 70 euro van de kringloop met win xp erop en een midex 3 dan een atari 1040, serieus.

Cubase heb ik draaien op een PC en heeft een paar weken goed gedraaid maar weigert nu elke vorm van communicatie met ESI1808, dat soort dingen heb ik iedere keer weer en dat wordt ik ook helemaal zat. Ik kan wel de samplerate veranderen vanaf de PC maar geluid komt er niet uit, Midi doet het wel maar zweeft....is niet stabiel.
Is verder een snelle PC met W7 dus daar ligt het niet aan, wel uiterraard weer de nodige instellingen die Windows steeds verandert.... PC is cubase only dus wordt nergens anders voor gebruikt.
Er gaat teveel tijd in systeem beheer zitten en dat wil ik niet.
 
Ik heb sinds een half jaar ook een Atari 1040 met cubase staan, welke versie weet ik niet, heb hem nog niet in gebruik genomen.
Qua design vindt ik dit toch een van de mooiste, scherm en toetsen in één kast.
 

Attachments

  • computer.jpg
    computer.jpg
    8,3 KB · Bekeken: 97
De STe is helaas dood, maar vond nog wel een oude cubase versie zonder VST voor windows. nu net geïnstalleerd onder XP en yesss het werkt. volgens mij is het de eerste Windowsversie en is vrijwel identiek aan de Atari versie.

Als de Atari gerepareerd is dan gaan we nog wel eens vergelijken of het in timing nog iets uitmaakt, als Midi interface gebruik ik een Edirol UM2 2Ex.

Voorlopig toch maar even op een PC laptop.
 
Atari is weer helemaal hot. Inderdaad, VGA monitor, USB muis, 2 gieg met Ultrasatandisk, HxC floppy emulator. Er zijn zeer veel ontwikkelingen aan de gang met name dankzij Jookie als bedenker en Lotharek als uitvoerder.
Geheugen en opslag zijn echt niet meer een probleem. De boel syncen met een PC of Mac voor audio en je hebt voor weinig heel veel.
 
De Atari Firebee kloon, helemaal bij de tijd, maar wel prijzig helaas... http://acp.atari.org/about.html

Voor die prijs kan het met een vet platencontract misschien wel, maar MiST voor minder dan 1/3 van de prijs van een Firebee is misschien een betere optie. Maar ook daar weet men nog steeds niet meer dan 16 midikanalen uit te sturen op een schermresolutie van minimaal 1024 x 768.
MIDI is toch what's it all about met Atari.

Laat ik het zo zeggen: het geld ligt klaar maar dan moeten er wel minstens 4x16 midikanalen op het extended scherm te zien zijn rekening houdend met compatibility.

Wat heb je nu aan een extended scherm met bijvoorbeeld Cubase 3.01 als er niets extra's te zien valt? Heel leuk om er allerlei muted channels op los te laten bij editen die een net weer andere groove hebben o.i.d. Maar er staan ook nog eens minstens 8 multitimbrale synths en samplers in de rij om gehoord te worden.
 
Wat heb je nu aan een extended scherm met bijvoorbeeld Cubase 3.01 als er niets extra's te zien valt? Heel leuk om er allerlei muted channels op los te laten bij editen die een net weer andere groove hebben o.i.d. Maar er staan ook nog eens minstens 8 multitimbrale synths en samplers in de rij om gehoord te worden.

Cubase Audio voor de Atari Falcon werkt ook op grotere schermen. De Firebee is Atari Falcon compatible.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top