Atari 1040ST Cubase 3.01

L.A. Her0

High Tech Soul
Lid sinds
5 mei 2005
Berichten
232
Locatie
zwolle
hallo vriendjes en vriendinnetjes! ik ben de afgelopen week druk bezig geweest met m'n oude Atari en Cubase 3.01 en dat wil ik graag even met jullie delen :D

de Atari staat in verbinding staat met een Roland A880 midi patchbay. ik heb na veel klooien en hulp van o.a. Chris-W de boel draaiende. maar man, man.. wat een avontuur!!

ik ben niet nieuw met midi maar vond het geen makkelijke klus. er staan hier de volgende apparaten: Korg m1, Yamaha qy70, fb01, dx21, pss480, rx7, Boss dr202, dr550mk2, Nintendo nes met midines. dus ik alle kabels aansluiten en proberen de patchbay in te stellen. midi keyboard aan patchbay gehangen maar dat werkte niet. je moet de out van het midikeyboard naar de in van de Atari doen want werkte dan weer wel :)

pff, toen al die midi kanalen instellen van alle synths en drums... blijkt de rx7 niet alle mogelijkheden zoals tuning, pitch, layering etc. via midi te verzenden dus dan maar interne sequencer. zet ik cubase aan.. nee, rx7 loopt niet mee in sync. blijkt dat je in cubase het sync signaal apart aan moet zetten. al doende leert men!

waarom ik nog met Atari werk? dat doe ik eigenlijk uit geldgebrek. ik heb momenteel niet het geld om een Apple met Ableton aan te schaffen. omdat ik oude spel- en homecomputers spaar zoals Amiga's, Commodore's etc. had ik nog een goed werkende Atari staan. ik heb nog wel even een rm1x geprobeerd maar dat vond ik niet fijn werken. omdat ik van een goede vriend die Cubase dongle mocht lenen ben ik overgestapt op Atari en dat bevalt best goed!

zijn er op synthforum nog meer mensen die nog werken met een Atari of iedereen al overgestapt? zo ja, wat zijn jullie ervaringen en of tips? ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

ataricubasic22.jpg
 
Ik ben nog heel lang met de Atari bezig geweest, ook via een A880, maar tegenwoordig is het een en al laptop (windows) eigenlijk.

Die 3.01 draaide minder goed dan de bekende 2.01 versie vond ik.

Heb de Mega STe nog wel, maar zou het niet meer gebruiken hoor nu. Slechts voor de gein.

Maar tussen een St met Cubase en een Mac met Ableton zit nog een Windows PC/laptop waar dat ook prima op draait tegenwoordig (of een eenvoudige sequencer) voor een hoop minder geld. Ik werk op een windows 8 laptop met een 17"scherm van nog geen 700 Euro met Reason en dat draait echt als een speer :)
 
Ben ook (weer) in bezit van een Atari.. 'vroegah' heel veel mee gewerkt, en ook meer uit nostalgische redenen weer aangeschaft.

Beperking vind ik geen audio kunnen opnemen.. maar sinds ik een midex met tape sync in / out heb zou ik dat nu kunnen realiseren. :okdan:

Ik werk uit gemakzucht met PC.. neem heel veel op.. heb zelfs met een EMU 1616 kaart die ik voor 75 euro kocht en een PC die eigenlijk naar de schroot kan maak ik redelijke producties gemaakt.. al zeg ik het zelf.. *D
Uit budget overwegingen hoef je volgens mij niet met atari te werken.. alleen met computers ben je behoorlijk veel tijd kwijt aan kutten.. ja ook al :D oh.. en internetten om maar es wat te noemen.
Vroeger maakte je alleen maar muziek op een computer als een Atari.. maar concentreren is vandaag de dag met alles op de www gewoon wat lastiger :D

Ik heb zelf een goed werkende 2.01 op een mega ste.. ga er ooit met een synced tape-recorder iets mee maken.. omdat het nu kan en vooral leuk is :)
Vroeger nooit gelukt omdat die midi to tape sync boxes en tape-recorders niet te betalen waren... alles ging al op aan synths. :D
Heb me wel altijd afgevraagd wat het verschil tussen Cubase 2 en 3 was.

In ieder geval heel veel productie plezier met de Atari!! Ik weet hoe leuk het kan zijn :okdan:
 
Tussen 1991 en 1999 met atari cubase 2.0 gewerkt. Stuk of 4 atari's gehad. STf's en STe's.
Was heel erg blij toen ik kon overstappen op cubase op de pc, kleurenscherm, hardisks ipv floppys (en backups op cdr branden !), geen bommetjes meer. Midi timing was iets minder maar dat lostte de midex 3 weer op.
En soundforge 4.0 was ook 1000x beter dan alles in je akai s20, yamaha a4000, akai s6000 samplen en bewerken.
Door Fasttracker 2 kreeg ik mijn eerste platencontract en kan ik daarna verder met hardware kopen. als ik bij de atari was gebleven was dat niet gelukt. Dan had ik niet gelijk eenj 909 kunnen kopen, dikke mixer, randapparatuur, op cd's komen, boekingen krijgen, nog meer geld verdienen, rijbewijs halen, bedrijf starten, label starten, nog meer gear kopen etc.

2 jaar geleden alle ouwe atari meuk weggedaan, marteltuig. Die sm124 monitors, brrrrr. Die muis die steeds niet goed werkte en je luciferdoosjes of een gum tussen de muisstekker en het chassis propte om door een schuinere hoek de contacten weer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk zelfs aluminium folie in de muisstekker gaatjes proppen in de hoop dat het daarna wel zou werken, not.

Nu lekker met Reason muziek maken op een dikke pc. Total recall, backups online, samenwerken met selfcontained files ..... man, wat een vooruitgang !
Atari heeft mede mijn basis gelegd, ook al voor 1991 omdat ik vaak gamede op de 1040 van familie (lotus esprit turbo challenge, stuntcar, F19, F15, starglider, int. karate +, etc ect)
dus respect naar het verleden maar in praktische zin blij dat ik er vanaf ben, daarom krijg ik ook een beetje kromme tenen als ik je post lees :D

Even over je foto, hou er rekening mee dat de atari zijn warmte kwijt moet. Als hij zo klem zit tussen 2 tafelbladen kan ik je garanderen dat hij bij lange sessies vroeg of laat crasht door de warmte.
 
Laatst gewijzigd:
A) Door Fasttracker 2 kreeg ik mijn eerste platencontract en kan ik daarna verder met hardware kopen. als ik bij de atari was gebleven was dat niet gelukt.

B) 2 jaar geleden alle ouwe atari meuk weggedaan, marteltuig. Die sm124 monitors, brrrrr. Die muis die steeds niet goed werkte en je luciferdoosjes of een gum tussen de muisstekker en het chassis propte om door een schuinere hoek de contacten weer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk zelfs aluminium folie in de muisstekker gaatjes proppen in de hoop dat het daarna wel zou werken, not.


C) dus respect naar het verleden maar in praktische zin blij dat ik er vanaf ben, daarom krijg ik ook een beetje kromme tenen als ik je post lees :D

A) sorry, kletsverhaal, er zijn duizenden hits met die combi gemaakt maar voor jou werkte het niet. voor de ST zijn ook al duizenden hts gemaakt en ga zo maar door.

B) je had dus ook nog een kapotte St. Ik heb jouw klachten nog nooit gehad en heb zelfs de St's nog die ik nieuw kocht zonder één mankementje, jij had gewoon pech.

C) ik krijg kromme tenen van mensen die pochen met dikke pc's en platencontracten terwijl de topic starter aangeeft geldgebrek te hebben. Fijn dat je hebt blijkbaar voor elkaar hebt maar dat woordje respect is net zoveel waard als op het voetbalveld.

:stupid:stupid:stupid:stupid:stupid

Ik gebruik de ST nog vaak voor leuke progjes die later niet meer gemaakt zijn. Het grote voordeel vond ik natuurlijk de mogelijkheid te sequencen en dan ineens de hele mix stereo op te nemen. Cubase heb ik nooit gebruikt, Sweet 16, Tiger, Notator en Ez-track van Hybrid Arts daarentegen tot in den treure.

Voor je A880 is een STprogramma om hem te editen. A880 manager heet het geloof ik.
 
Die Atari had ik trouwens gewoon op de A880 aangesloten, In en Out. Labeltje zit nog steeds op de A880 als bewijs :)

En ik heb een grafische kaart voor de Mega STe, waardoor ik in kleur kon werken (oke cubase bleef zwart wit) op een veel hogere resolutie en nu op een flatscreen als ik zou willen. Dat was toen echt een grote vooruitgang (ik had een hekel aan PC's toen :) )
 
@ L.A. Her0:
Leuk dat je hebt gekozen om een Atari ST te gebruiken, voor je seqences. Vergeet niet dat Cubase op de ST de voorloper is van wat wij nu bijna allemaal gebruiken. Ik heb vroeger altijd veel plezier gehad van de ST. Gebruikte hem als sequencer en als opslag van al mijn sounds. De ST liet mij nooit in de steek, terwijl ik andere PC-gebruikers steeds zag klooien om de boel goed draaiende de krijgen. Ik kocht in de jaren 90 een splinternieuwe Atari Falcon. Daarmee kon je op hogere resoluties werken en ook 8 sporen audio opnemen. Helaas hadden meerdere Falcons een timing probleem (niet midi) waardoor je helaas zonder een hardware patch je externe scsi schijf niet kon benaderen.
Ik gebruik nu nog steeds de ST-emulator Steem op de PC, om mijn Yamaha V50 mee te programmeren en sounds te managen. Ik heb al vaker gedacht om misschien ook weer een ST aan te schaffen, omdat het soms wat onhandig is met diskettes e.d. Bij steem heb je namelijk alleen virtuele diskettes.
 
als je een p3 computertje gebruikt ben je je toch ook bijna?
is nog goedkoper dan een atari 1040 als je goed zoekt
geluids kaart met midi-poort
met cubase vst erop en draaien maar
muziek maak je met je oren en niet met je ogen..ofschoon het oog ook wat wilt
 
Ha, leuk mensen die de oudere toestellen nog weten te waarderen en gebruiken zoals bvb. een Atari 1040ST.
Zelf heb ik daarop lang met Notator en X-Alyzer gewerkt (van C-Lab, later Emagic en nu is Logic van Apple). Heel stabiel, nooit problemen, prachtige software. Installatie-perikelen... ja enkele, die hoorden daar wel eens bij hé, maar.... Tenslotte 16MB geheugen dat is pas een wonder, daar krijg je nu nog geen DLL in gepropt. Ik heb nog geprogrammeerd op de Atari en juist dat doet me soms denken om er terug één aan te schaffen (Falcon o.i.d., hmmm). Mocht ik er problemen mee hebben dan maak ik zelf de software... (wishful thinking now and then).

Mijn tip : als het goed werkt, hou het zo (en laat iedereen maar lullen, zoniet, koop je dat bordje 'trek het je niet aan...'). :)
 
Ik heb een jaar geleden een 1040ST overgenomen van een bevriende muzikant. Dat ding staat nog precies op mijn kamer zoals ik hem een jaar geleden heb neergezet (m.a.w. nog niets meegedaan dus :P )
Maar als ik die verhalen zo hoor hoog tijd om er eens mee te gaan spelen.

Ik heb er 2 breakoutboxen van Steinberg bij met extra midi in/outputs. Weet iemand hoe stabiel die zijn ten opzichte van de interne midi van de Atari
 
Ik heb er 2 breakoutboxen van Steinberg bij met extra midi in/outputs. Weet iemand hoe stabiel die zijn ten opzichte van de interne midi van de Atari
Als ik zeg 'heel stabiel' gaat een volgende zeggen 'helemaal niet stabiel' wie ga je geloven ?
M.a.w. test het zelf dan weet je het.
Bovendien is dat ook de enige mogelijke weg om zeker te zijn.
(P.s. er is een gezegde : 'soort zoekt soort' m.a.w. stabiele personen vinden stabiele installaties...)
 
Hahaha, op zo'n antwoord kon ik natuurlijk wachten. Maar je hebt zeer zeker gelijk. Altijd zelf testen.
Maar ik kon me voorstellen dat iemand die er wel ervaring mee had kon zeggen of het stabiel of helemaal niet zo was, in vergelijking met de ingebouwde midi port.
 
A) sorry, kletsverhaal, er zijn duizenden hits met die combi gemaakt maar voor jou werkte het niet. voor de ST zijn ook al duizenden hts gemaakt en ga zo maar door.
Met het verschil dat er aan die ST hoogstwaarschijnlijk een Akai hing van 3000 pietermannen die Niel op dat moment wellicht nog niet had, en met FT waar een sampler in zit kom je in de hardcore-scene een stuk verder dan een ST met een MT32 er aan ;).

C) ik krijg kromme tenen van mensen die pochen met dikke pc's en platencontracten terwijl de topic starter aangeeft geldgebrek te hebben.
Geldgebrek en "ik wil een nieuwe Apple met Live 9" zijn ook niet equivalent.

Je hebt ook niet een gloedjenieuwe Apple nodig om Ableton te draaien; ik heb hier een quad-core uit de zomer van 2007. Even op Tweakers vraag & aanbod kijken; wedden dat je die oppikt voor een prikkie? Ouwe E-mu 1212m er in, Windows XP er op en hoppa, gaan. Het enige wat 'm in z'n knietjes trapt is U-He Diva.

Ik heb m'n Live-licentie ook 2ehands gekocht; nergens staat dat je versie 9 nodig hebt om je muziek mee te kunnen maken. Verder zijn er op DAW-gebied ontelbare goedkope oplossingen - Renoise, Reaper, etc.

Ik heb hier ook nog een Atari staan, maar ik moet die ene Cubase nog ergens vanaf toveren. Eerste keer dat ik 't echt zag was in deze clip:



maar in dat jaar ging ik zelf op een antieke PC met Cubasis aan de slag, wat er bijna net zo primitief uitzag :) Dat is wel het geinige aan 100% MIDI sequencers - je moet voor alles wat je als modern gemak aanneemt in een moderne DAW een omweggetje vinden. Sampers en multisporen-opname op tape zijn dan je reddende engelen. Dus, L.A. Her0 - ik zou even gaan zoeken naar een el cheapo sampler voor erbij, die zag ik nog niet in je lijst staan.
 
de ene vind het niks zo'n Atari, de ander wil nooit meer wat anders, haha leuk al die verschillende reacties :)

ja, er zijn inderdaad goedkopere oplossingen maar Windows + usb + midi daar heb ik slechte ervaringen mee latency o.a. en omdat ik toch al een Atari had... deze Atari heb ik in 1998 overgenomen van een goede vriend die hem zelf nieuw had gekocht in 1994 dus dit beessie is nog bijna als nieuw. ik heb er wel zelf extra geheugen in gezet; is nu 3mb.

Dus, L.A. Her0 - ik zou even gaan zoeken naar een el cheapo sampler voor erbij, die zag ik nog niet in je lijst staan

grappig dat je het zegt, ik zit al een tijdje te azen op Yamaha A3000 v2!! dus mocht iemand deze sampler kwijt willen :P
 
A) sorry, kletsverhaal, er zijn duizenden hits met die combi gemaakt maar voor jou werkte het niet. voor de ST zijn ook al duizenden hts gemaakt en ga zo maar door.

B) je had dus ook nog een kapotte St. Ik heb jouw klachten nog nooit gehad en heb zelfs de St's nog die ik nieuw kocht zonder één mankementje, jij had gewoon pech.

C) ik krijg kromme tenen van mensen die pochen met dikke pc's en platencontracten terwijl de topic starter aangeeft geldgebrek te hebben. Fijn dat je hebt blijkbaar voor elkaar hebt maar dat woordje respect is net zoveel waard als op het voetbalveld.

:stupid:stupid:stupid:stupid:stupid

:D zo dan, schiet er eentje uit de bocht. Jij weet echt helemaal niks van mijn situatie af, dat is duidelijk. Dat ik heel erg zuinig leef (al jaren) en toendertijd veel geld investeerde in muziekgerelateerde dingen zou ik niet pochen noemen. Ik heb al mijn hardware moeten verkopen mede door geldgebrek zelfs. Dat ik mijn weinige middelen focus op tools die ik belangrijk vind (zoals een fatsoenlijke DAW) doet hier niks aan af. Het ligt aan prioriteiten die je stelt. Iemand anders rookt, zit op een sportclub, gaat op vakantie, gaat stappen, koopt " eens wat leuks" en gaat eens per maand uit eten.

Dat respect verhaal kan je beter bij jezelf neerleggen, ik heb nergens topic starter neergehaald of wat dan ook. sterker nog, ik snap juist gezien mijn situatie niet dat iemand ervoor kiest om nog op een atari te werken. En alles wat Yoozer zei :okdan: Aan mijn atari hing een mirage, rx15 en pss780. Score daar maar eens " duizenden hits mee" binnen het genre waarin ik tracks maakte. De keren dat mijn demo's werden afgekeurd op geluidskwaliteit en productie zijn niet eens meer op 2 handen te tellen. Tot ik met FT2 ging werken, toen ging het pas lopen. Achteraf gezien had ik sneller afgeweest met een Amiga in huis.
 
Laatst gewijzigd:
Zal deels ook wel nostalgie zijn om weer met een 1040 ST te willen werken.. als je krap zit kan je net zo goed een oude PC pakken die kosten ook niks.. of een Mac G4..
Kan je tenminste een LCD monitor er aan hangen, en heb je een harddisk en usb poorten.. Tweehands Live intro kost ook niet veel..

Ik ben ook begonnen met Atari's. Zou ik nu niet meer durven.. bang dat ze kapot gaan qua diskdrive. Het feit dat ze lekker snel vergelen of qua plastic kromtrekken geeft met niet een heel robuust gevoel..
Het design vind ik wel nog steeds erg mooi...
 
ik zit al een tijdje te azen op Yamaha A3000 v2!! dus mocht iemand deze sampler kwijt willen :P

je weet dat die dingen waardeloos zijn om te bedienen he? Met die gare draai-druk knoppen... FF start en eindpunt editten van je sample is niet leuk om te doen...
 
L.A. Her0 moet haast wel een liefhebber zijn van SM :-)

wat doe je jezelf aan.. in 2013.. een atari en een A3000.. scsi.. click of death zipdrives.. brrr :D
 
L.A. Her0 moet haast wel een liefhebber zijn van SM :-)

wat doe je jezelf aan.. in 2013.. een atari en een A3000.. scsi.. click of death zipdrives.. brrr :D

Nou inderdaad zeg!
Scoor een Akai S1000 of 1100 dan voor weinig!
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top