Edvard Grieg's Peer Gynt - Aase's death (Child of arT version)

Wellicht een leuke voor de herkansing: De finale uit de firebird van Stravinsky. Voor mij persoonlijk is de firebird een van de mooiste klassieke werken ooit en het slot is fenomenaal. Op youtube is een prachtige uitvoering te horen met Gergiev als dirigent. Ik zou daar best eens een goed uitgewerkte synth versie van willen horen. Isao Tomita heeft zich er ooit aan gewaagd, maar die versie vind ik niet zo geslaagd. Toch denk ik dat er met de juiste geluidskeuze iets bijzonders van te maken moet zijn.
 
Ben nu aan het luisteren...
Het klopt allemaal opzich wel!

Maar ik vind de string sound waarmee je de melodie heb gemaakt, iets te recht toe recht aan...
Daar kan een wat breder en dieper geluid heel wat verbeteren! En ik haat meestal vibrato in muziek... :-P

Trouwens toen ik mijn eerste en enige synth ooit kocht, overschreef ik meteen de presets ;-)

Ook heel misschien een triphop achtige beat eronder bijvoorbeeld? :S

Ik snap je met iets te recht toe recht aan, de string samples zijn dan wel afkomstig van een viool maar met een constant volume. Je kan ze gewoon vergelijken met een standaard saw of pulse oscillator, daar zit ook geen dynamiek in. En over dat trip-hop, ik denk eigenlijk meteen aan trance eerlijk gezegd. Dit zijn echt van die melodieën die heel goed passen in dat genre.

Waarde heer Kwok kan hier wellicht meer duidelijkheid in bieden, edoch mij dunkt dat het ontbreken van een al dan niet strak getimede 909 uitkomst kan bieden in situaties als deze ?

hier snap ik niets van... op het einde gebruik ik de 909 hat en ride inderdaad, misschien bedoel je dat.

Wellicht een leuke voor de herkansing: De finale uit de firebird van Stravinsky. Voor mij persoonlijk is de firebird een van de mooiste klassieke werken ooit en het slot is fenomenaal. Op youtube is een prachtige uitvoering te horen met Gergiev als dirigent. Ik zou daar best eens een goed uitgewerkte synth versie van willen horen. Isao Tomita heeft zich er ooit aan gewaagd, maar die versie vind ik niet zo geslaagd. Toch denk ik dat er met de juiste geluidskeuze iets bijzonders van te maken moet zijn.

Ik ken dit werk niet, maar ik ben wel van plan om Barbers Adagio for Strings te gaan uitwerken op deze manier. Ik ga eens aan me pa vragen of ie deze Stravinsky op CD heeft.
 
Is adagio for strings niet een beetje afgezaagd inmiddels? Is al vele malen gedaan, o.a. door Tiesto.
Die firebird suite kun je ook luisteren op youtube. Is misschien niet zo toegankelijk als je niet zo thuis bent in klassieke muziek, maar ik denk dat het slot je wel aan zal spreken.

Vanaf 42:57 begint de finale. Overigens zijn de twee minuten daarvoor ook een prachtige aanloop naar de finale toe.
http://www.youtube.com/watch?v=RZkIAVGlfWk#t42m57s

Nu we het toch hebben over klassieke muziek hieronder een lijstje met een paar van mijn favorieten. Pick one zou ik zeggen :-)
De eerste daarvan moet ik over twee weken spelen op piano met orkest en ik zal kijken of ik dat op kan laten nemen. Is dan alleen geen synth werk dus.

- Rachmaninov: Piano concert 2 (2e deel daaruit is overigens door Eric Carmen gebruikt voor het nummer "All by myself")
- Grieg: Piano concert
- Ravel: Daphnis et Chloe
- Gershwin: Piano Concerto in F
- Gershwin: Rhapsody in blue
- Beethoven: Symfonie 6 en 7 (2e deel uit de 7e leent zich uitstekend voor een van jouw bewerkingen)
- Mahler: 5e symfonie
- Dvorak: New world symphony (9e)
- Debussy: Prélude à l'Après-midi d'un faune
- Tchaikovsky: Overture 1812
- Tchakovsky: Piano concert 1
- Tchaikovsky: Zwanenmeer
- Schumann: Pianoconcert
- Bach: Air on a G string
- Schubert: Onvoltooide 8e symfonie) (melodie ken je misschien wel uit de smurfen tekenfilms)
- Mozart: 40e symfonie (ongelooflijk knappe transponaties)
- Saint Saens: 3e vioolconcert (met name het tweede deel daaruit)
- Saint Saens: Dance Macabre (beetje afgezaagd misschien, maar vind het wel erg mooi. Draaien ze in het spookhuis van de Efteling)

Ik kan nog wel even doorgaan, want ik vind zo veel mooi, maar hier staat vast wel wat voor je tussen.
 
Laatst gewijzigd:
Ken je het Miserere van Allegri misschien? Daar zit ik ook aan te denken, maar dat is geen werk voor strijkinstrumenten. Ik hik er een beetje tegenaan dus, maar als het om mooie klassieke muziek gaat spant het Miserere bij mij de kroon! Ik heb namelijk vroeger in een jongenskoor gezongen, vandaar. Ik heb ook in Naarden gezongen in de Mattheus Passie... nou ja, misschien Allegri in de toekomst!
 
Dat stuk ken ik ook. Met dit soort muziek vind ik altijd wel dat je het ook echt moet horen in een kerk om het tot zijn recht te laten komen. De ambiance is daar (in ieder geval voor mij) dusdanig belangrijk dat ik zulke muziek niet snel vanaf een cd zou luisteren. Dat heb ik ook wel met overige klassieke muziek, maar in mindere mate. Met kerkorgel muziek heb ik hetzelfde gevoel. Dat moet je in een kerk horen en niet vanaf een cd.
Als je echt iets met strings zoek, zou ik eens kijken naar die 7e symfonie van beethoven. Het tweede deel daaruit is briljant. Pakkende melodie die steeds op een andere manier terugkeert. Veelal juist door de kracht van dingen weglaten. Het zit op een gegeven moment in je hoofd en Beethoven laat de melodie dan juist weg. Je verbeeldingskracht doet dan de rest. Briljant gedaan, want je blijft de melodie toch "voelen" op die manier.
 
Stravinsky's firebird is ooit gecovered door Isao Tomita. Een stuk beter te pruimen dan Ed Starinks covers van klassieke muziek. Ik snap de trance connectie wel hoewel het risico van een geijkte gated trance lead snel op de loer ligt. Nu heb ik ook niet veel met trance op wat oude humate dingen na.
 
Back
Top