Betaalbare (eenvoudige) DAW controller

Voor mij was het niets, ik vond het alleen maar omslachtig.

En daar zit hem de crux. Ik werk heel anders met een redelijk prefab mix template.....kanalen dubbelen is geen probleem, daar is ruimte voor in het template.
Het aantal fysieke kanalen is natuurlijk een beperking, dat zal altijd zo zijn of je moet expanders kopen tot je al je kanalen dedicated op een controller hebt. Duur grapje.

Maar goed, een fysieke mixer met 48 kanalen is ook weer niet heel overzichtelijk en biedt je meestal geen fader automation. Het heeft allemaal voor en nadelen.

Overigens zie ik het nut van zo'n single fader controller ook wel hoor, lijkt me een prima oplossing!
 
Dacide; Wat ik me wel afvraag: als ik een kanaal met de muis selecteer schreef:
Dat zou wel moeten anders is het imho een onbruikbaar apparaat. De cc121 doet dit wel iig..
 
Wat ik me wel afvraag: als ik een kanaal met de muis selecteer, triggert dit dan automatisch die Faderport? Of moet ik expliciet op het apparaat zelf naar het juiste kanaal springen?

Ik gebruik de FaderPort met S1 en de FP bestuurt idd het kanaal welke je met de muis klikt.
Dit kan echter ook wel eens nadelig zijn.
Ik heb regelmatig dat ik met mijn vinger nog in de buurt van de fader "hang" en intussen een ander kanaal aan klik met de muis.
De fader wil dan onmiddelijk naar het nieuwe kanaal volume springen en komt hierbij mijn vinger tegen.
Hierdoor klopt het volume van dat kanaal niet meer.
Is uiteraard helemaal mijn eigen schuld dat de vinger er nog is.

Je hebt het over het geluid van de Behringers.
Zelf vind ik dat de knoppen op de FP nogal hard klikken bij het indrukken.

Wat ik echt niet goed vind aan de FP is de Pan Pot,deze skipt echt behoorlijk.
Op het Presonus forum zijn ook wat threads hierover.

Mocht je de FP kopen doe dan niet de firmware upgraden.
Er zijn gevallen(ook bij mij) waarbij hierdoor de motor van de fader niet meer werkt.
Het is te herstellen door de oude firm er weer op te zetten,maar beter voorkomen!

Hoop dat je hier wat aan hebt bij je besluitneming.

:)
 
Laat ik dan wat de vraag anders stellen
Stel je hebt in je daw 37 kanalen
Je werkt op dit moment op kanaal 6 en je moet naar kanaal 25 (bank 4 faderl 1)
Dan moet je (afhankelijk van je volg instelling) én op je daw het kanaal selecteren én op je controller 3x op bank+ drukken als je auto volgen uit hebt staan.
Nu dubbel je kanaal 6 2x en is kanaal 8 in een keer op de controller bank 2 fader 2 geworden
NO WAY dat jij nu voor al je andere 30 kanalen ook weet naar welke bank op welke fader ze nu op je controller zitten.. Je gebruikt je daw dus als visuele controle en zit op bank +/- knoppen te drukken todat je weer het lampje van het actieve kanaal ziet branden of de gelijkende faderstand van je DAW herkent
Als beloning mag je dan je dan met dezelfde hand waar je al eerst de fader mee aanwees in je daw dan de fader op je controller naar beneden halen.
Voor mij was het niets, ik vond het alleen maar omslachtig.

Je hoeft niet En op je DAW En op je controller te selecteren. het is 1 van de 2. Wanneer ik in de DAW selecteer springt de bcf naar dat blok en led aan op betreffende kanaal. Wanneer je op de bcf selecteerd spring je daw naar dat blok van 8 en highlight het betreffende kanaal. In ieder geval wel in Logic wanneer je het goed hebt ingeregeld. Bij is het ook nog zo dat de 8 rotary's 8 aux sends van het betreffende kanaal besturen. Dat heb ik zelf zo ingeregeld.
 
Dat snap ik, dat is de follow setting, maar het gaat erom dat je ALTIJD eerst naar je DAW mixer kijkt en dan teruggrijpen naar je controller IMHO dan dus een dubbele handeling is, die niks toevoegt, behalve het gevoel van een fader, complexere fades teken ik bijv ook sneller dan dat ik ze opneem.
Probeer dus niet faders per definitie af te schrijven o.i.d. Maar het is wel goed voor mensen die er nog nooit mee gewerkt hebben te begrijpen wat de voor en tegens zijn.
 
Die BCF2000 vind ik persoonlijk best ideaal hoor. Hij maakt wel inderdaad vrij veel lawaai, maar dit hoor je alleen éénmalig wanneer hij zich opnieuw instelt als je een nieuw project opent, of wanneer je een bepaalde fader hebt toegewezen aan een knop die in het project (dmv automation) telkens van waarde veranderd, waardoor die fader continue in beweging is. Maar dat komt bij mij eigenlijk nooit voor (k heb die faders ingesteld op de mixer kanalen, en ik switch naar 'free' mode als ik een knop apart laat toewijzen). Dus bij juist gebruik, heb je geen last van lawaai!
 
Opzich zijn die Behringers wel degelijk gebouwt hoor.Toen ik ze gebruikt hebt, stoorde ik me idd ook niet aan dat geluid van de faders. Ik had zelf problemen met meerdere BCF's dat elke keer de volgorde weg was. (als ik bijv me laptop ff beneden neer zette). of een keer een usb had gewisseld. Kon ik alles opnieuw installeren en was ie alles kwijt. Ook heb ik liever boven elke fader een rec,mute en solo. Dus mijn oog ging uit naar de wel veel duurder geprijsde Qcon Pro. Echter heb ik daar best veel negatieve berichten over gekregen, dat het me toch wel aan het twijfelen heeft gezet. De CMC's van steinberg leken me ook wel leuk. Maar die werken pas vanaf 5.5 en hoger wat ik las. Dus ik ben ook nog even aan het doorzoeken. Als de Qcon helemaal 100 procent zou zijn zou ik er gelijk 2 kopen. Maar nu nog maar even niet ;-)
 
Back
Top