zelfbouw synth

EDP

elke dag pannekoeken
Lid sinds
1 februari 2002
Berichten
4.475
Locatie
Roffa
ik ben van plan om een paia fatman te kopen zo'n zelf bouwsynth
heeft iemand die al eerder gebouwd en hoe klinken die..?
 
heb ff gekeken...ziet er goed uit en rete goedkoop....lekkere geluidjes ook...ik denk dat ik er binnenkort ook maar een gaa kopen (ff m'n pa bellen dat ik een nieuwe hobby voor hem heb....hij is 70 hahahahahaha...)
 
Re: zelfbouw synth

ik ben van plan om een paia fatman te kopen zo'n zelf bouwsynth
heeft iemand die al eerder gebouwd en hoe klinken die..?


Vet man! ;)

Maar even serieus, ik heb geen idee hoe hij klinkt, maar het lijkt me een leuke kit om mee te beginnen als synthbouwer. Op het internet (even Googelen) zijn een hoop tips te vinden over uitbreidingen voor de Fatman en hoe je 'm nog beter kunt laten klinken.
 
Re: Re: zelfbouw synth

Re: Re: zelfbouw synth

Orgineel geplaatst door Boemtsjak
ik ben van plan om een paia fatman te kopen zo'n zelf bouwsynth
heeft iemand die al eerder gebouwd en hoe klinken die..?


Vet man! ;)

Maar even serieus, ik heb geen idee hoe hij klinkt, maar het lijkt me een leuke kit om mee te beginnen als synthbouwer. Op het internet (even Googelen) zijn een hoop tips te vinden over uitbreidingen voor de Fatman en hoe je 'm nog beter kunt laten klinken.

Als je toch al een beetje gegoogled hebt...... kan je even wat linkjes plaatsen voor ons die goed zijn???

Thnx

Cubik Planet


_______________________________________________
Who is General Failure and why is he reading my disk?
 
zitten idd een hoop interressante mods tussen.
ik ga ook maar eens effe zoeken of er nog meer is
 
maarruh..
is er echt niemand die dit al is eerder heeft gedaan..?
 
Ik heb er wel eens eentje bij een oud kennis van mij gezien. Dat is al een aantal jaren geleden.. Maar ik kan me niet herinneren dat ik overdondert was door dat doosje. :Z

hij is natuurlijk lekker goedkoop, maar dan zou ik voor die DROID gaan https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=1421
of anders de SIDstation www.sidstation.com

Je mist dan wel de controle omdat er weinig knoppen op zitten.
En volgens mij zijn softsynths 1000 keer beter dan de Fatman..


Arv
 
het gaat er mij meer om zelf is een synth te bouwen. en hem daarna lekker te modificeren zodat hij op het laatst ook koffie kan zetten en zo:p

maar ik heb inmiddels gehoord dat de fatman behoorlijk fat is door de punch knop en met bepaalde mods wordt hij nog vetter.
(sub harmonic generator mod)
ik heb ook eens geprobbeerd mijn ms10 na te maken is niet gelukt omdat ik geen data sheets kon vinden

heeft iemand die misschien
 
hij is natuurlijk lekker goedkoop, maar dan zou ik voor die DROID gaan of anders de SIDstation.

Een analoge doe-het-zelf-synth vergelijken met een digitale kant-en-klaar-synth is net zoiets als appels met peren willen vergelijken (maar dan erger ;) ) Het zijn twee totaal verschillende types apparaten met elk hun voor- en nadelen.

Je mist dan wel de controle omdat er weinig knoppen op zitten.
En volgens mij zijn softsynths 1000 keer beter dan de Fatman..


Weer het appel-met-peren-vergelijken verhaal: een analoge doe-het-zelf-hardware-synth is nu eenmaal geen virtueel analoge doe-het-min-of-meer-zelf-software synth. En wat die knoppen betreft, je kan aan een softsynth een MIDI-controller koppelen en dan kun je ook aan echte knoppen draaien. Daar gaat het dus niet om. Een appel is een appel en een peer is geen banaan.

Als we trouwens toch met getallen aan het gooien zijn: het bouwen van een Fatman geeft 1000 keer meer voldoening dan het aan elkaar knopen van modules van een softsynth. Maar goed, nu zit ik zelf ook appels met peren te vergelijken. ;)
 
ik heb ook eens geprobbeerd mijn ms10 na te maken is niet gelukt omdat ik geen data sheets kon vinden

heeft iemand die misschien


Ik wil je niet teleurstellen, maar een aantal van de elektronische onderdelen, die Korg meer dan 20 jaar geleden voor de MS-10 gebruikte, worden nu niet meer gemaakt en daarnaast gebruikte Korg ook nog eens onderdelen, die alleen in Azie gemaakt werden, sterker nog, die alleen door Korg gemaakt werden.

Nu kun je de meeste onderdelen, die je nu niet (meer) kunt krijgen wel vervangen door onderdelen, die hier in Europa wel makkelijk verkrijgbaar zijn, maar voor sommige onderdelen zul je toch echt op zoek moeten naar onderdelen, die Korg meer dan 20 jaar geleden maakte en die door hun zeldzaamheid een behoorlijk gat in je portemonnee kunnen branden. =(

Maar om even op je vraag terug te komen: ik heb hier op m'n computer de schema's van de MS-10 staan. Als je ze wilt hebben, dan mail ik je ze wel. :)
 
ik weet dat sommige componenten inderdaad niet meer gemaakt worden maar er is altijd wel een oplossing te vinden of de boel een beetje aanpassen is alleen maar leuker:)
en ten tweede ik heb al een ms10 dus hij hoeft niet precies het zelfde te zijn
ik weet dat er (ik kon de site niet meer vinden) maar dat iemand zelf een ms20 heeft gemaakt met allerlei extras dus het moet wel lukken

en ik wil graag die tekeningen van je hebben:{ :)
 
Tja, je hebt gelijk. Het is inderdaad niet met elkaar te vergelijken.. Maar ik beoordeel meestal synths op hun geluid, en niet op of het digitaal is of analoog e.d.
Maar als er inmiddels al xtra dingetjes aan de FatMan toe te voegen zijn, dan wordt het misschien nog leuk!


Arv
 
Origineel geplaatst door EDP
is er echt niemand die dit al is eerder heeft gedaan..?

yep, ik heb er een gemaakt. hij ligt achter mijn ook niet meer gebruikte commodore amiga (c). Om hem te maken is leuk, maar zodra er problemen mee zijn (zoals bij mij het geval was) moet je doorzetten om de boel goed te krijgen.

de hulp van de mailinglijst (link zal wel bij paia staan) was erg goed (scott gravenhorst heet DE wizzard) maar na een half jaar heb ik het opgegeven.

natuurlijk kan ik hem daar naartoe sturen en hem laten repareren, maar ik heb gewoon ervan geleerd dat zelfbouw niets voor mij is, behalve kleine dingetjes als 'een voedinkje' of 'een lfo-tje' of zo ...

het geluid in de synth is mooi, erg specifiek voor het apparaat en de filters zijn heerlijk ...

maar als 'ie het maar 1 van de 10 keer doet is dat niet echt inspirerend.

hoop dat dit je verder helpt.

ps: voor de liefhebber, het heeft waarschijnlijk te maken met de fabricage van de CPU die erin zit. zijn 2 types van, waarbij de 'ene' (die ik NIET heb) minder gevoelig is voor nuances in spanning.

TIP: als je wilt gaan zelfbouwen, vooral doen !!!! laat ik de laatste zijn die je tegenhoud, maar het is verstandiger om analoge synths te bouwen waar geen midi (= digitale circuits) in verwerkt zitten.

TIP: er zijn massa's sites op het net met leuke projectjes, varierend van doepfer-achtige modules tot complete formant synths ...

TIP: goed gereedschap is het halve werk. reserveer een groot gedeelte van je bureau voor dit soort werk. doe het niet, of beter, denk niet 'dat doe ik wel even tussen neus en lippen door'. leuk bezig zijn is 1, structureel bezig zijn met een uitbreiding van je collectie synths is 2
 
Op de site van Paia staan ook een bende modules voor een modulair systeem. Misschien is dat dan beter om mee te beginnen. Die kan je als het goed is gewoon aan een midi-> cv converter van Kenton ofzo hangen. Dan hoef je het digitale gedeelte niet zelf te doen.

Maar als je zo'n ding gaat bestellen kunnen we het misschien samen proberen. Ik zag dat je redelijk in de buurt woont.
 
Origineel geplaatst door EDP
het gaat er mij meer om zelf is een synth te bouwen. en hem daarna lekker te modificeren zodat hij op het laatst ook koffie kan zetten en zo:p

maar ik heb inmiddels gehoord dat de fatman behoorlijk fat is door de punch knop en met bepaalde mods wordt hij nog vetter.
(sub harmonic generator mod)
ik heb ook eens geprobbeerd mijn ms10 na te maken is niet gelukt omdat ik geen data sheets kon vinden

heeft iemand die misschien


Je moet een Audio Visueel reparatie bedrijf zien te vinden, hun kunnen namelijk 9 v/d 10 keer aan de data sheets, partslist en schema's komen. Dan is het alleen nog een kwestie van vaak je poten branden tot hij in elkaar zit.

Probeer Audio Video Service Doorn eens 0343414044

Ik hoor wel of het lukt
 
In een van de laatste nummers van MIDI & Recording hebben ze de Paia Fatman behandeld en daar hebben ze geen problemen met het bouwen ervan gehad.
Bovendien klonk hij best goed, zoals een analoge synth hoort te klinken.
Tegenwoordig hebben ze er een nieuwe kast voor op desktop formaat, dan ziet ie er wel erg cool uit op je bureau.

fatmcase.jpg


Bovendien zit er nog een MIDI-to-CV convertor in, dat is altijd mooi meegenomen 8P
 
Kan je die page uit dat blad een keertje scannen en posten??
 
Ik zal hem inderdaad eens opzoeken, maandag of dinsdag staat ie hier
 
Back
Top