Reason 7 aankondiging !!!!

Net de aangekondiging gezien van Reason 7 met een paar gruwelijke upgrades.

https://www.propellerheads.se/products/reason/new/

Voor veel mensen is het gaap gaap dat zit al in andere DAWs maar als je daarbij optelt alles wat Reason uniek heeft, en de rest niet, ontstaat er een steeds (naar mijn mening) gruwelijkere DAW.

De upgrades houden in:

- Midi out !!!!!! jaaaa, het is eindelijk zover !!!
- zelf rex files maken in Reason, geen recycle meer nodig.
- audio quantize
- sub busses
- paralelle busses aanmaken met één klik.
- EQ met FFT Spectrum analyzer !

En vast nog een hele berg kleine upgrades.
Als Reason user ga ik hier wel van uit mijn dak, kan niet wachten om hiermee aan de slag te gaan.

 
Laatst gewijzigd:
Na bestudering van de video nog eens zie ik dat je nu ook al channel faders kan schuiven terwijl je nog in het rack bent ! Handig :)

Ik heb ooit wel eens met Reason gewerkt (hele oude versie), ik vond de interface erg leuk maar ik vond het vervelend dat alles binnen het programma zelf moest gebeuren. Is dat nog steeds zo? Als plugin lijkt het me wel te gek, maar als standalone app hoef ik het niet.

Dat is toch met alle Daws zo ? ik denk dat je best wel moet wennen als je de demo van 7 zou proberen. De SSL mixer, audio clips bouncen en recording, nu midi uit erbij, samplen met de samplers, blocks etc etc.

.... Rewire ..... met steun van Steinberg ..... een soort wurg contract is getekend voor 10 jaar geen midi-out in Reason, als ruil voor financiele input vanuit Steinberg destijds.
Want ook in die tijd sloeg een software packet met geen midi out, al nergens op, en om nou te zeggen dat het een nieuwe feature is?? ehhh?? hahahahah
Sorry maar dit lijkt mij echt nog steeds de meest logische scenario. Maar natuurlijk hoeft dat niet zo te zijn!

In ieder geval ben ik er wel ergggg blij mee, beter laat dan nooit (!@$%^$@!^%&).
Live 9 en Reason 7, happy shit!

Ik heb vergelijkbare verhalen gehoord van achter de schermen.

Enige nadeel, rewire werkt maximaal met één core, dus je bent beperkter met je cpu.
 
Ziet er aantrekkelijk uit. Leuke interface wel! Maar kan je hier nu VST's inladen of zie ik dit nu over het hoofd?
 
Ik ben niet super bekend met Logic helaas maar wat ik een groot voordel vind van Reason tov andere daws (met name cubase en reaper) is de worklfow en de hardware manier van denken die steeds verder uitgediept wordt door alle modules. Een bepaalde grenzeloosheid in creativiteit die je niet bij andere minder open daws hebt.

De rest van de daws, met uitzondering van ableton, komen op mij zakelijker over, meer wetenschappelijk gestructureerd en afgebakend met menuutjes en dingen aan en uitvinken, boekhoudkundig bijna. Excell sheets.

Het komt vooral neer op smaak denk ik, wat werkt het beste voor jou.
En in die zin is Reason vrij uniek in zijn werkwijze dat het een hele specifieke groep users trekt die nergens anders aan hun trekken komen en daarbij een bepaalde loyaliteit/fanboyism gaan uitdragen waar de rest zich vaak aan kan storen. De sfeer op het Reason user forum is ook vrij relaxt, iets minder nerd, iets meer kunst, dan bijvoorbeeld hier of op het cubase user forum.

Verhouding zakelijk gebruikers/hobby mensen is ook anders denk ik. Maar dat zie ik heel langzaam veranderen. Reason wint steeds meer van andere daws, in 2010 verkochten ze beter dan alle ander daws (incl. cubase, ableton etc.) in de usa. Alleen pro tools was groter.

Goeie observaties, ook die van het fanboyism http://bit.ly/14U2uQd.

De Propellerheads zijn echte muso's met veel gevoel voor historie (o.a. Abbey Road Refill, ook te zien aan namen van loops/patches) en wat mij met name aanspreekt het vermogen om elektronische muziekmakerij met 'analoge'/band achtig musiceren te combineren (veel aandacht voor'analoge' keys zoals elektr. en analoge pianos, orgels, basgitaar). Je hebt echt het idee dat het door echte muzikanten ontwikkeld is.
 
hmmm ziet er leuk uit maar geen reason voor mij om over te stappen.
 
Top! Mooie nieuwe functies ookal is MIDI voor mij persoonlijk niet belangrijk. De softsynths en plugins zijn goed genoeg.

Aangezien ik Reason 6.5 heb en de grace periode is ingegeaan, heb ik meteen de Balance gekocht bij bax-shop voor 285,- euro. Daardoor hoef ik de upgrade naar Reason 7 zometeen niet meer te kopen wat me 129,- euro. Dus ben ik nog maar 156,- euro kwijt voor Reason 7 upgrade + Balance. Mooie deal van Propheads: http://www.propellerheads.se/products/reason/free-upgrade/
 
Van de Faq pagina:

Q: Wait, Reason creates REX files? What does this mean for ReCycle?
A: ReCycle remains as a standalone product and is still the weapon of choice for creating REX loops for use in Reason and other programs. For REX file wizards, ReCycle still offers more options than Reason does.

... hmmm, blijft wel lekker vaag over waar ReCycle met Reason gaat verschillen qua Rex-files maken.
 
Waarom One gedag?Je kunt de reason perfect integreren in de one.

Omdat Reason geen Midi Out had, en nu dus wel. De workflow in Reason vind ik zelf top, gewoon een rack ipv allemaal vliegende VSTs die je weer weg moet drukken.

En tja, Reason heeft Thor en Scream4 dat zijn voor mij al genoeg redenen om niet over te stappen naar vsts. ;)
(...en natuurlijk de rack extensions!)
 
'k Vraag me eigelijk af of ze hun RE's ook gaan aanpassen zodat RE developers meer mogelijkheden krijgen (werken met tabs en RE's die hun data naar een track kunnen zetten zoals je het met de RPG-8 kan). Zou die nieuwe spectrum analyzer/EQ niet stiekem gebouwd zijn met een nieuwe RE IDE zoals ze voordien ook gedaan hebben met bijvoorbeeld Alligator gedaan hebben.
 
Dat is toch met alle Daws zo ? ik denk dat je best wel moet wennen als je de demo van 7 zou proberen. De SSL mixer, audio clips bouncen en recording, nu midi uit erbij, samplen met de samplers, blocks etc etc.

Ja, ik bedoel eigenlijk de andere kant op; ik vind (vond) de modules/instrumenten van Reason wel leuk, maar het DAW gedeelte niet. Ik zou graag Reason als plugin inladen in Live 9 zodat ik die instrumentenracks kan bouwen en gebruiken in Live.
 
'k Vraag me eigelijk af of ze hun RE's ook gaan aanpassen zodat RE developers meer mogelijkheden krijgen (werken met tabs en RE's die hun data naar een track kunnen zetten zoals je het met de RPG-8 kan). Zou die nieuwe spectrum analyzer/EQ niet stiekem gebouwd zijn met een nieuwe RE IDE zoals ze voordien ook gedaan hebben met bijvoorbeeld Alligator gedaan hebben.


Dat is een goeie idd.
Het zou mooi zijn als die RE's wat meer mogelijkheden kregen, ook grafisch.
 
Zou die nieuwe spectrum analyzer/EQ niet stiekem gebouwd zijn met een nieuwe RE IDE zoals ze voordien ook gedaan hebben met bijvoorbeeld Alligator gedaan hebben.

Nee, ik denk het niet. De SpeQ zit aan de mixerchannels vast, niet aan het rack voor zover ik kan inschatten.
De code zul dus geïntegreerd zijn in Reason, niet in de RE sandbox SDK, waardoor ze meer mogelijkheden hebben.
 
Omdat Reason geen Midi Out had, en nu dus wel. De workflow in Reason vind ik zelf top, gewoon een rack ipv allemaal vliegende VSTs die je weer weg moet drukken.

En tja, Reason heeft Thor en Scream4 dat zijn voor mij al genoeg redenen om niet over te stappen naar vsts. ;)
(...en natuurlijk de rack extensions!)

Als je dan alleen of veel met reason werkt gaat je dan geen 'reasonklankkarakter' krijgen,zoals je soms hebt als je bv veel rolands hebt ?En dat heb je niet met veel verschillende softsynths.
Ja ken niet veel van reason misschien ga ik het ook kopen,lijkt me een interessant produkt,maar dan om mee te integreren in m'n studio one.
 
De "Reasonklank" is volgens mij vooral gebaseerd op de oude algoritmes die gebruikt worden in de modules van Reason 1 t/m 5 waarvan de meeste dus ouder zijn dan 10 jaar. Vooral de reverbs en EQ's (Mclass modules uit Reason 3) heb ik vervangen door uhbik-Q's en REQ31, dat scheelt heel veel. De filter van de NNXT sampler (Reason 2.0) gebruik ik amper meer omdat die slecht klinkt in het hoog naar mijn mening. Digitale oversturing daarin gebeurt snel. Veel gebruikers kijken uit naar een nieuwe sampler, die er waarschijnlijk over niet al te lange tijd aan gaat komen. In de tussentijd is er prima te werken met de audio tracks, mocht je helemaal geen sampler willen gebruiken.

Mooi voorbeeld van die EQ staat in mijn handtekening "early rave met reason 6". Die juno filter achtige sweep is een mclass EQ met iets teveel hoog erin gedraaid.
In combi met de staart van de kick die hoog geboost is met een mclass EQ wordt het er niet beter op.

Sinds de komst en gebruik van Rack Extensions van 3rd parties (kost wel extra geld) en de SSL kloon mixer hoor ik dat oude digitale niet meer. Alle oude modules zitten er nog wel gewoon in voor 100% backwards compatibility en soms wil je juist wat gruiziger werken, of wil je juist een cpu lichte module gebruiken omdat je daarna toch overstuurd met een RP Distort of scream 4 fuzz met een Synapse af-4 lowpass filter erachter. Hetzelfde geldt voor de samplers. Geen filter gebruiken van de sampler zelf maar wel een af-4 erachter gooien.

Daarnaast zijn er genoeg engineers met skills die met de oude versies dikke dingen maakten die geen "Reason sound" hebben.

Het zal nog wel even duren voordat Reason zijn slechte naam kwijtraakt bij de mensen die er niet mee werken, net als Fruity Loops. Ow sorry, FL studio :D

Maar hou er dus rekening mee dat als je Reason 7 koopt of test, je alleen de standaard modules kan gebruiken. Niet dat dat persé slecht is maar mijn ervaring is dat het iets meer moeite kost om de juiste sound te maken dan als je met Rack Extentions (of goeie vst's) werkt. In die zin ben ik wel erg benieuwd naar die opwarm module van ze die ze nog gaan toevoegen. Wellicht proppen ze die erbij om ervoor te zorgen dat je een dekentje over de "reason sound" kan leggen zonder RE's te kopen zodat demo mensjes ook sneller over de streep getrokken worden.
 
Laatst gewijzigd:
hehehe

297309_427511557335202_274577749_n.jpg
 
Back
Top