afmixen op een analoge tafel

Ik mix weleens beats af of maak ze roffer die dan gemaakt zijn in fruity ofzo, klinkt allemaal heel open, een soort zee. Druk ik dat via ableton door de tafel dan klinkt het veel directer en is die zee ineens weg, het klinkt meer centraal zeg maar, ook al pan je 100% L en R, de tafelsound en outboard spelen een rol maar vraag me af waardoor die open zee ineens wat wegvalt
 
Het valt mij ook op, ik kan mijn eq ook uitzetten dat scheelt ook weer.....maar ik ben sowieso niet op zoek naar het geluid uit Ableton, stem samples meestal en dan gaan ze daarna nog door een fx heen om het geluid wat lekkerder te maken.

Wat ik nu doe is de kanalen op gehoor goed afstellen, zodat L en R even hard staan en ongeveer hetzelfde klinken.
Dan kijk ik op mijn Motu MKII wat die ervan vind. Wijkt dat af dan kies ik voor dat wat het best klinkt.
 
Ik zal beats ook niet stereo op je mixer laten terugkomen. Gewoon mono in het midden.
Tenzij je er natuulijk stereo dingen mee doet, maar dan nog zal ik stereo en mono dan splitten.
 
Met beats bedoel ik wel hele stukken muziek he, niet alleen een beat.
Daar zit ook panning in en de beat in het midden, snare etc.

Ik denk dat je dus uiteindelijk een soort van kan horen of iets met de computer gemaakt is, mijn vrienden zeggen dan tegen mij dat mijn muziek weer veel directer klinkt of als ik ze hun beats terugstuur zo van wow het klinkt heel anders
 
Waarom niet? En bedoel je met splitten alle stereo effecten op een apart stereospoor laten binnenkomen op je mixer?

De signalen die mono zijn, mono op de mixer en inderdaad de signalen die stereo zijn stereo op de mixer laten terugkomen. Kan je ze ook beter in de gehele mix laten vloeien.

Met beats bedoel ik wel hele stukken muziek he, niet alleen een beat.
Daar zit ook panning in en de beat in het midden, snare etc.

Ik denk dat je dus uiteindelijk een soort van kan horen of iets met de computer gemaakt is, mijn vrienden zeggen dan tegen mij dat mijn muziek weer veel directer klinkt of als ik ze hun beats terugstuur zo van wow het klinkt heel anders

Zoiets verwachte ik al, vandaar kijken of je dit los kan halen....stereo stereo retour, mono mono retour. Dus de mixdown op je mixer doen:)
 
De signalen die mono zijn, mono op de mixer en inderdaad de signalen die stereo zijn stereo op de mixer laten terugkomen. Kan je ze ook beter in de gehele mix laten vloeien.
Zoiets verwachte ik al, vandaar kijken of je dit los kan halen....stereo stereo retour, mono mono retour. Dus de mixdown op je mixer doen:)

ah ja idd, dat is een optie ja, groepen maken en die uitsturen naar je mixer. maar iets wat mono is of gepanned is zou dat dan toch al in theorie moeten zijn vanuit je DAW of niet?

Ik vind het fijn om het er zo over te hebben want iedereen doet het weer anders he maar uiteindelijk is het gewoon klinkt het goed dan klinkt het goed op wat voor manier dan ook.
Maar nogmaals iedereen doet zijn ding anders, de 1 heeft ervoor geleerd de ander heeft alles zelf uitgevonden en of weet niet beter, we zijn er ook om elkaars theorieen of vragen te beantwoorden, geen 1 manier is per definitie het beste
 
Er zijn hedentendage niet veel mensen meer die daadwerkelijk outboard effecten op aux sends gebruiken en weer terug laten komen op een kanaal (feedbackloop).
Ik kan niet zonder. Heeft natuurlijk met muziekstijl te maken. Ik kan mij voorstellen dat Raphie dat niet nodig heeft. Ik heb een aantal jaar geleden geprobeerd om alles mbt effecten in de DAW te doen. Maar ben daar snel weer van terug gekomen. Veel te veel gekut met controllers en instellen van automatisering. Daar ging de spontaniteit van handmatig mixen.

Ik denk dat dat niet alleen hedentendage is, maar dat er altijd weinig mensen zijn die dit deden/doen.
Terug laten komen op een kanaal voor de EQ etc werd wel veel gedaan, maar daarwerkelijk feedback regelen met dezelfde aux send op dat kanaal...dat wordt weinig gedaan.
Zonde...dan dat is gave shit :D:D
 
vraag het dan ook puur uit intresse, ik zie inderdaad dat de SSL's voor stevige prijzen te koop staan vandaar mijn vraag ook wat die dingen zo prijzig maakt?
zal toch wel om bepaalde specs gaan die een doorsnee mixer niet heeft of kan bieden, of soort van zelfbouw ipv china assemblage.

Ik geloof er wel in dat zo'n SSL meerwaarde vertegenwoordigt.
Zelf gebruik ik summing amps van Telefunken, Siemens, Studer en dat soort merken.
Dat is hartstikke mooi.
Maar wel bewerkelijk, want het zijn "ruwe" modules die je koopt en die moet je nog voorzien van voeding, pluggen etc.
Dit heeft dus een redelijk DIY gehalte.
Ik heb het vermoeden dat SSL iets vergelijkbaars biedt, maar dan helemaal afgewerkt en direct inzetbaar.
 
ah ja idd, dat is een optie ja, groepen maken en die uitsturen naar je mixer. maar iets wat mono is of gepanned is zou dat dan toch al in theorie moeten zijn vanuit je DAW of niet?

Ik vind het fijn om het er zo over te hebben want iedereen doet het weer anders he maar uiteindelijk is het gewoon klinkt het goed dan klinkt het goed op wat voor manier dan ook.
Maar nogmaals iedereen doet zijn ding anders, de 1 heeft ervoor geleerd de ander heeft alles zelf uitgevonden en of weet niet beter, we zijn er ook om elkaars theorieen of vragen te beantwoorden, geen 1 manier is per definitie het beste

Inderdaad leuk om erover te typen.......iedereen heeft zo zijn eigen maniertjes.
Mono uit doe ik vanuit Ableton door maar 1 output te selecteren bij de uitgang van het kanaal.
Stereo signalen zijn stereo wav's die erook uitkomen op een stereo pair.

Er is inderdaad geen vaste manier waarop je dingen moet doen, beetje prutsen/experimenteren combineren met opgedane kennis...blijft het muziek maken ook leuk van.
 
Hier ook mono naar mono, stereo naar stereo. Analoge stereo expander, compressie en dan weer de computer in. Ik heb wel eens avonden ge a/b test. Met uad plugs en mixers, summin of hq desks...in the end is het de tune die je maakt die het verschil maakt. Ik ben er zelf achter dat ik het leuker vind om met een analoge tafel te werken. Het klinkt wat anders ook. Vibe is wel het woord... Het zijn geen 1tjes en 0jetjes meer. Alleen dat gegeven maakt het voor mij een no brainer om otb te werken qua mix. Soms, en vooral voor strakke, harde EDM is itb toch beter. Waarom? Volgens mij om dat de referentie waarmee je het benchmarkt ook voor het grootste deel itb gemaakt wordt en dan naar de mastering engineer gaat..
Theorie en daardwerklijk horen blijven toch wel ver uit elkaar liggen voor mij iig..dat merk ik steed duidelijker naarmate ik meer lees op fora etc...time to make some tunes!;)
 
Ik werk op 2 manieren, vocale mixes gaan itb, overigens wel door eerst alle sporen los door verschillende outboard preamps te trekken. Maar de dubs gaan via de mengtafel. Gewoon alle sporen los in mono op de mixer en met outboard fx die ook allemaal op kanalen terugkomen. Ik hoef alleen mn buss compressor om te prikken.

Betreft de L - R 100% ... een mixer heeft altijd zgn crosstalk... daarmee is het nooit keihard L-R een DAW heeft dat niet of kan je instellen. Daarnaast doet de summing van een mixer ook het eea met je stereobeeld.
 
Vibe is i.d.d. het goede woord, ik herinner me nog je ORAM tafel en dat je dacht dat je er met UAD wel was, ORAM was mischien niet helemaal je sound, maar wat een tafel doet, blijft toch knagen
ik heb exact hetzelfde, zou best een console a'la matrix willen maar heb helaas geen matrix geld :D
dus doe ik het op deze manier DAW <> Alphalink <> X-Desk & X-panda
m'n inserts zowel op kanaal als op bus blijven wel volledig analoog, de WARM Audio's WA12's staan nu op de mixbus, waar de Cinemag transformers de mix on eens lekker opwarmen, maar m'n synths komen ITB binnen, waar ik EQ en FX op ze los laat, daarna 1:1 naar de mixers om gesummed te worden
i.d.d. mono naar mono en stereo naar stereo
 
ik pak gewoon het stereo out signaal om een mix te maken van ableton voor opnamen door de tafel maar sowieso komt alles van mijn hardware wat ik opneem door mijn tafel en de respectievelijke kanalen synths, vocals etc, de main out van mijn tafel gaat namelijk mijn geluidskaart in net als de main out van ableton weer naar een ander kanaal gaat om af te spelen. ik gebruik de xone 4d als geluidskaart waarbij de crossfader als a/b signaal fungeert. a is gewoon zoals het uit ableton komt b is door de tafel en spl kultube.
 
Zolang het je fase beeld niet totaal verknalt kan je natuurlijk doen wat je wil. Ik kan per kanaal de fase draaien... dan hoor je pas wat dat doet. Dit gebeurt ook wel veel onbewust. Een JX3P heeft een stereo output, maar da is niet. De L staat recht en de R staat 180 graden andersom. Klinkt stereo, is het totaal niet.
 
Zolang het je fase beeld niet totaal verknalt kan je natuurlijk doen wat je wil. Ik kan per kanaal de fase draaien... dan hoor je pas wat dat doet. Dit gebeurt ook wel veel onbewust. Een JX3P heeft een stereo output, maar da is niet. De L staat recht en de R staat 180 graden andersom. Klinkt stereo, is het totaal niet.

aparte constatering, ik gebruik de 3p altijd mono dus ik zal er geen last van hebben maar zal het een keer testen voor de gein
 
Zolang het je fase beeld niet totaal verknalt kan je natuurlijk doen wat je wil. Ik kan per kanaal de fase draaien... dan hoor je pas wat dat doet. Dit gebeurt ook wel veel onbewust. Een JX3P heeft een stereo output, maar da is niet. De L staat recht en de R staat 180 graden andersom. Klinkt stereo, is het totaal niet.

Volgens mij is de LFO 180 graden gedraaid voor links en rechts maar is het wel een stereo chorus.
 
De mono out is altijd neutraal en idd die oude roland bakken koop je dan eigenlijk voor de stereo chorus maar die klinkt mono ook gewoon top
 
the+mix+is+almost+perfect.jpg
 
Back
Top