enhancer exciter frequentiebereik

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.802
Alle enhancer / exciters lijken vooral twee dingen te kunnen:

Het hoog te verrijken en het laag aan te dikken.
Meestal kan je voor het hoog met een knop het frequentie werkgebied kiezen van hoog tot mid

Ik zoek een enhancer exciter die het hele frequentiespectrum kan aanpakken. mooi zou zijn een paar frequentiebanden die jezelf kan tunen van 20 Hz tot 20 KHz.

Dus niet een hoog en laag exciter maar een full spectrum multiband exciter.

bestaat dat hardware matig?
 
Zoals jij het omschrijft niet. Een Aphex Exciter voegt extra 'fequenties' toe, maar wat ie toevoegt is sterk afhankelijk van het geluid wat je invoert. Een kick krijgt weinig toevoegingen bijvoorbeeld, maar met spraak weet je niet wat je meemaakt. Ik heb het hier natuurlijk niet over de Big Bottom met de kick!!! Ik maak veel gebruik van mijn Aphex.
 
tja, wat ik zoek is een hardware apparaat wat boventonen (dus frequenties zoals jij het noemt)
produceert, net zo als de aphex, maar dan over het hele spectrum te kiezen en in te stellen...dus niet alleeen om hoog te verrijken.

maar misschien ga ik het toch richting distortion zoeken...even en oneven-distortie. maar dan zou het mooi zijn van het gedistorte signaal alleen de nieuwe frequenties over te houden, anders dubbel je het orginele signaal.
kan misschien met het orginele signaal uitfase toevoegen bij het gedistorte signaal.
 
Ik denk dat dat komt omdat het twee aparte bewerkingen zijn, het hoog werkt meestal volgens het distortion principe om extra harmonischen te genereren, en voor het laag worden vaak subharmonischen dmv sinussen toegevoegt, en met de eerste bewerking kan je geen laag toe voegen en met de 2e geen mooie harmonischen,. denk dat ze daarom apart gaan.
 
Ik denk dat dat komt omdat het twee aparte bewerkingen zijn, het hoog werkt meestal volgens het distortion principe om extra harmonischen te genereren, en voor het laag worden vaak subharmonischen dmv sinussen toegevoegt, en met de eerste bewerking kan je geen laag toe voegen en met de 2e geen mooie harmonischen,. denk dat ze daarom apart gaan.

zoiets heb ik ook begrepen!

ik heb me zitten verdiepen in hoe apparatuur geluid en muziek 'vet' vol en warm kan maken.
vooral even en oneven boventonen hebben daar mee te maken..maar ook subtiele multiband compressie en ook fase-distortie/verschuivingen.

met buizen maak je even boven tonen..met distortion oneven.

ik zoek nog naar iets wat met de fase speelt en kwam op die exciters maar die werken dus voornamelijk in het hoog. misschien klinkt het gewoon niet goed onder de 1 Khz...
 
met buizen maak je even boven tonen..met distortion oneven.

Buizen maken meer even harmonischen en maar een klein beetje oneven, daarom klinkt dat ook natuurlijker, je zou het een klein beetje kunnen vergelijken met extra VCO's met precies 1 hele octaaf hoger.

ik zoek nog naar iets wat met de fase speelt en kwam op die exciters maar die werken dus voornamelijk in het hoog. misschien klinkt het gewoon niet goed onder de 1 Khz...

Ik denk dat het dan teveel op gewoon distortion gaat lijken.
 
wat ik aan het doen ben is het signaal pad te volgen van gitaar tot en met opname. maar geldt ook voor andere instrumenten.

dus gitaar, versterker speaker microfoon pre amp opname.

wat gebeurd daar allemaal wat de klank pos en neg beinvloed..wat is esssentieel en wat kan weggelaten orden...kan ik dat ook anders opwekken..enzovoort..

spoelen.. membranen..transformators... enz..allemaal hebben een hele subtiel effect op het geluid
 
Wat ik wel mooi vind aan opname van het gitaar signaalpad is dat je gelijktijdig verschillende technieken en componenten kunt inzetten. Wil je echt een super-gitaarsound, dan kun je overwegen om vanaf meerdere bronnen op te nemen. Bijvoorbeeld een line-out van de pre-amp en/of een DI, en dan met een dynamische mic op de speaker en een condensatormicrofoon wat verder weg. Dan krijg je totaal verschillende sounds die je weer kunt mixen tot 1 unieke gitaarsound. En omdat juist speakers en membramen de meeste kleuring doen kun je dan eindeloos gaan spelen met versterkers, cabinets en microfoons. Maar dat is een beetje offtopic, of?
 
zeker off-topic...maar dit topic ging eigenlijk over iets wat uiteindelijk
in mijn geval toch uitkomt bij het opnemen van elektrisch gitaar.

waar jij het over hebt is de standaard conventionele bekende opnametechniek.

ik ben bezig een opnamesysteem te ontwerpen waarmee je direct, zonder versterker, speaker en mic kan opnemen en een geluid kan kneden van conventioneel tot beyond.
ik ben nu al redelijk tevreden met wat ik heb, maar ik ga experimenteren met nog wat ideen.

mijn basis chain is nu ongeveer:

gitaar ---> effect-pedaaltjes/distortion/ovedrive ---> analoge pre-amp (sansamp PSA-1 en Yamaha PG-1) ---> speaker simulator ---> tape simulator -----> (ambient verb) -----> pre-amp ----> recording in DAW

ergens in de routing komt nog een buis compressor, eventueel tweede compressor en ook zeker nog een buis-pre-amp, maar ik moet nog experimenteren waar precies. En ik moet nog een tweede versie bedenken voor een routing met stereo-effecten.

en ik ben nog bezig met een experiment waarin ik twee speakers luchtdicht tegen elkaar monteer en hier het signaal door heen haal in de hoop iets van speaker-karakteristieken te krijgen. leuk om te proberen, mar ik verwacht er niet veel van. Ik wil een systeem wat strak in elkaar zit.
speakers en microfoons hebben een bepaalde traagheid in reageren op attacks en compressen ook en beetje, dat zou dus een gitaar een wat zachtere attack moet en geven..


De exciter zou nog iets kunnen doen met de fase van het geluid. dat geeft dan nog meer extra boventonen naast die van de buizen, amps, enzovoort....maar
het is duidelijk dat een exciter vooral in het hoog iets toevoegt en dat is niet wat ik wil..
 
een typisch marsmusica-topic...

begint op een punt en eindigt ergens anders..

hier plaatje van mijn Kissing speakers. KS-1 experiment. Speaker sound zonder lawaai.
ene speaker is input..de andere werkt als microfoon en output.
 

Attachments

  • KS-1.jpg
    KS-1.jpg
    20,5 KB · Bekeken: 74
In het verleden had Drawmer de Three Sum. Daarmee kon je een signaal in drie frequentiegebieden splitten. Maar dan moet je er natuurlijk nog iets achter hangen......... En de Three Sum is ook niet meer te koop......


met elke crossover kan je dat doen. kost nog geen 100 euro....je kan wel fase-probleempjes krijgen. Die Drawmer de Three Sum 'lost ' dat op door maar 6 dB af te zwakken.

maar dit werkt verder helemaal niet; je kan wel in freq.bandjes gaan splitsen en er drie exciters achter zetten (lekker dure grap!).....maar de lage en midden tonen worden nog steeds niet gezien door de exciter. sowieso vind ik dit een te omslachtige oplossing. ik wil gewoon een unit voor zoiets...

het gaat me om apparaten die frequenties/boventonen toevoegen aan en signaal:
een buis geen even harmonischen
een distortion/overdrive over het algemeen on even
bandcompressie, transformatoren doen ook van alles...

ik zoek naar apparaten die nog meer kunnen en kwam toen op exciters. die voegen boventonen toe die niet?? harmonische gerelateerd zijn aan het originele signaal?
dat laatste is wel interessant. of misschien wel harmonischen maar een combinatie van even en oneven boventonen...
 
ik ben geen volleerde elektronicus. ik kan schema's lezen en printjes solderen.
niet ontwerpen.
Maar misschien kan je uit mijn topic wel halen dat ik flink aan het onderzoeken, brainstormen en experimenteren ben met bepaalde originele (hoop ik dan..) ideeën en concepten.

wie weet kom ik toch tot een uitgewerkt plan wat ik kan neerleggen bij een fabrikant..

ik ben sowieso zeer benieuwd wat de twee speakers aan elkaar gaan doen.. zie boven! :-)
 
Misschien een hele slechte, of onmogelijk oplossing.
Maar als ik het zo lees, bestaat er geen exciter waarmee je kunt kiezen om lage frequenties te 'exciten'.
Misschien zou je eens onderzoek kunnen doen WAT de exciter precies doet met die frequenties.
Als je dat weet, kan je proberen een apparaat te zoeken waarmee je dat zelfde effect kunt toepassen over het hele frequentie bereik, en het dan met een crossover/filter kan na bewerken ofzo.
Klinkt misschien niet handig, maar het kan zijn dat dit de enige methode is zonder zelf iets te fabriceren.
Ik ben niet expert genoeg om modificatie's op zo'n unit uit te voeren en te bedenken.
Maar misschien is het wel mogelijk met wat kennis over 't circuit van de Aphex de tune knop aan te passen zodat ie wel naar dat lagere bereik kan. Dat is ook nog een optie misschien?
 
Back
Top