zijn aux sends stereo?

DJ Stimpy

Stamgast
Lid sinds
4 november 2002
Berichten
147
Locatie
Turnhout (België)
Hello,

Weet er iemand of de aux sends op een mixer nu eigenlijk mono of stereo zijn?
Ik heb de documentatie van mijn mixer (spirit folio SX20) erop nagelezen, maar hierover geen info gevonden.
Ik wil nl op die aux mijn midiverb effect zetten.
Het zou me eigenlijk verbazen als die aux een mono out is, maar ik wilde toch wat meer zekerheid.

thnx
 
Aux sends zijn over het algemeen mono. Sommige mixers hebben volgens mij de send en return in 1 ingang. Dan dien je dus een stereoplug te gebruiken die zich splitst in 2 mono pluggen die naar het effect gaan ( 1 voor de ingang left en 1 voor de uitgang left op het effect). Staat er vermeld. Aux send left en right (2 uitgangen dus) en heb je 2 afzonderlijke returns, dan zullen het ongetwijfeld mono uit- en ingangen zijn.
Anders mail je naar de fabrikant om het zeker te weten. Of zelf uitproberen.

Succes

Groet Erik
 
volgens mij doorgaans toch echt mono out. Wat logisch is bij mono kanalen.
 
Hoeveel knoppen heb jij voor de aux (bijv. 1 t/m 3) op je mixer?. En hoeveel aux uitgangen?
Dan weet je volgens mij het antwoord. Lijkt me sterk als je knoppen op de mixer hebt voor aux left en right en ze hebben bespaard op de uitgangen. Volgens mij kan je gelijk hebben dat het stereo is. Heb je maar 2 aux sends uitgangen ( en 2 knoppen voor de aux per kanaal op de mixer). dan zal het ongetwijfeld stereo zijn.
 
Ik heb 3 aux sends op men mixer en ook 3 knoppen per kanaal dus.
Het zijn iig al zeker en vast geen dubbele mono pluggen per aux send. want ik heb maar 3 connectors voor die aux sends op men mixer. Anders zou ik er 6 moeten hebben.
Ik heb net een kabel gemaakt van stereo plug naar 2 mono pluggen, maar dan krijg ik op de midiverb enkel rechts signaal binnen. Dus dat doet me vermoeden dat de sends mono zijn. Nu moet ik voor de zekerheid nog wel men nieuwe kabel is doormeten. Want ik heb hem nl heel snel gemaakt. >:|
 
Op de spirit zijn de auxen mono, net zoals op alle andere mixers die ik ken.
Zelfs de stereo kanalen worden normaal gesproken mono op de aux.
 
Origineel geplaatst door DJ Stimpy
Ik heb 3 aux sends op men mixer en ook 3 knoppen per kanaal dus.
Het zijn iig al zeker en vast geen dubbele mono pluggen per aux send. want ik heb maar 3 connectors voor die aux sends op men mixer. Anders zou ik er 6 moeten hebben.
Ik heb net een kabel gemaakt van stereo plug naar 2 mono pluggen, maar dan krijg ik op de midiverb enkel rechts signaal binnen. Dus dat doet me vermoeden dat de sends mono zijn. Nu moet ik voor de zekerheid nog wel men nieuwe kabel is doormeten. Want ik heb hem nl heel snel gemaakt. >:|

Waar laat jij je aux return dan op terugkomen? Ben jij dan verplicht om de returns terug te laten komen op 2 kanalen op je mixer om stereo te kunnen krijgen?
 
Auxes zijn over 't algemeen mono... en volgens mij komt dat omdat ze meestal voor monitoring doeleinden worden gebruikt. Dan zijn goedkopere voorversterkertjes (of de helft aan voorversterkertjes) een snel gemaakte keuze...

Tis inderdaad wat jammer als je ze wilt gebruiken om een synth via je aux naar je soundcard (ofzo) wilt sturen... Nou doe ik dat zelf met m'n microfoon-input wel.. was toch al mono :o: dus dat scheelt... Het valt me bij mijn Behringer MX1602 wel op dat m'n aux's behoorlijke lekspanning hebben van m'n andere audiokanalen... Maar dat zal nog wel weer veel verschillen per tafel denk ik...
 
meestal mono maar da's ook niet zo erg. veel erger is dat m.n. budget mixers vaak geen of te weinig dedicated stereo returns hebben zodat je de kanalen moet gaan misbruiken daarvoor. mijn spirit F1 heeft dat ook: 3 sends, 2 returns :(
 
goeie vraag zeg... nooit bij stil gestaan, altijd gedacht dat het wel mono zal zijn omdat er maar 1 aux-send ingang per aux-send op mijn mixer zit... wel stereo returns.

ik heb het metteen even getest op de Allen&Heath WZ14:4:2+ mixer

een stereosample vanuit mijn sampler geroute naar een send-in met een stereo-jack, op elk kanaal een ander geluid...

helaas... de ingang lijkt mono te zijn want het signaal komt gemixt uit de aux-return op beide kanalen (wel stereo uit de sampler kanalen uiteraard).

Nu staat er iets op de laatste pagina van de handleiding van de mixer wat ik niet begrijp:

Stereo Channel Aux Sends:
The stereo input channels allow input signals to feed the auxiliaries as stereo pairs. By removing a link the left input signal will feed AUX 1, 3, 5 and the right input signal will feed AUX 2, 4, 6

wat dus in elk geval zou betekenen dat de send-ins stereo moeten zijn... waarom mixt hij het signaal dan? :confused:

(achter de aux-send inputs op de mixer staat ook nog "balanced")
 
Aux sends zijn eigenlijk altijd mono. Dit is niet zo erg als het lijkt: de meeste effecten zul je in mono aansturen en weer in stereo terug ontvangen op je mixer. Zelfs als je een stereo bron van galm wilt voorzien is het niet erg om in mono te zenden. Wil je toch in stereo zenden, dan kost je dat twee aux sends. Bijvoorbeeld op het linker kanaal aux 1 opendraaien en op het rechter kanaal aux 2 opendraaien.
Het is overigens wel zo dat veel budget galmen niet “true” stereo zijn. Dat wil zeggen, ze mixen beide ingangen naar mono voordat het de galm ingaat. In dit geval heeft stereo zenden dus helemaal geen zin.
Bij inline mixer zoals de Mackie 8-bus en Soundcraft Ghost kun je de mix B kanalen als stereo send gebruiken. Je hebt dan een send level en pan per kanaal.
 
Precies zoals het er staat. Als je de "link removed" (waarschijnlijk een modificatie of misschien een knopje), zal bij een stereo kanaal het linker signaal alleen via aux 1, 3 en 5 de mixer verlaten, en het rechter signaal via 2,4 en 6. Dus als je in stereo wil zenden bij dit stereo kanaal zul je dus aux 1 en aux 2 moeten opendraaien (ervan uitgaande dat je hier een stereo effect op hebt aangesloten).
 
ehrmm

ehrmm

Naar aanleiding van dit verhaal krijg ik het idee dat ik mijn effect bak verkeerd aansluit.
Ik heb op mijn mixer een effect send 1(1 jack) met stereo aux return 1 (2 jacks) en een effect send 2 ( 1j ack) met stereo return 2.( 2 jacks)

Mijn Effectbak Behringer 2024P heeft 2 mono in en 1 stereo return output(2 jacks).
In die Behringer zijn sommige effecten die 2 ingangen vereisen zoals het vocoder effect. (1 kanaal stem en ander kanaal keyboard)

Hoe sluit ik dit dan juist aan om dit soort effecten te gebruiken?

Ingang 1 van de 2024 op effect send 1 en ingang 2 van de 2024 op effect send 2 lijkt me logisch.
Maar dan de output? Waar gaan de 2 outputs heen van de 2024?
Naar stereo aux return 1 of 2?
Of 1 jack in een van ingangen van aux return 1 en de andere jack in 1 van de ingangen van stereo aux return 2? Of nog anders?
Ik begin nu in verwarring te raken.
 
Re: ehrmm

Re: ehrmm

Origineel geplaatst door Exzit

Hoe sluit ik dit dan juist aan om dit soort effecten te gebruiken?

Ingang 1 van de 2024 op effect send 1 en ingang 2 van de 2024 op effect send 2 lijkt me logisch.
Maar dan de output? Waar gaan de 2 outputs heen van de 2024?
Naar stereo aux return 1 of 2?
Of 1 jack in een van ingangen van aux return 1 en de andere jack in 1 van de ingangen van stereo aux return 2? Of nog anders?
Ik begin nu in verwarring te raken.

Ingang 1 van de 2024 op effect send 1 en ingang 2 van de 2024 op effect send 2
Steek gewoon die stereo output van de behringer op aux return 1.. En aux return 2 kan je dan gebruiken als extra input..
 
Bestaan er eigenlijk wel mixers met een stereo send???

Ik vind het jammer om een track met een mooi stereobeeld uit mijn ES-X door een MONO send naar een reverb te sturen. Dan klopt opeens het stereobeeld van het droge geluid niet meer met de reverb. Het klinkt (als je er op let) gewoon raar, als je een geluidje links of rechts panned en de reverb komt in het midden.

Ik snap ook niet dat fabrikanten hier niet op inspringen, nu er steeds meer echte stereoapparaten gebruikt worden (multitimbrale synths, samplers, groefdozen, etc.)

Gekko.
 
Ik gebruik altijd 2 aux-sends per effect om het zo toch stereo te krijgen.

Werkt op zich prima, alleen moet je dan wel genoeg auxen op je mixer hebben.
 
Origineel geplaatst door trigg
Ik gebruik altijd 2 aux-sends per effect om het zo toch stereo te krijgen.

Maar dan werk je wel via 2 mono kanalen, hoop ik, 1 voor links en 1 voor rechts, anders maakt het nog niets uit. Ik vind het dan wel een nadeel dat je dan met 2 faders het volume van 1 apparaat moet regelen en het kost je een extra aux. (En waar heb je dan stereokanalen voor!!!)

Gekko.
 
Origineel geplaatst door gekko
Bestaan er eigenlijk wel mixers met een stereo send???

Ja hoor, op m'n Roland VS2480 is in te stellen: Als ik van Aux1 & Aux2 een
stereo send maak, dan linkt ie de twee knoppen gewoon, en wordt het
1 knop (ook fysiek).
Wel zo lekker voor een goede reverb om een stereo send te hebben, geeft
je meer flexibiliteit met het plaatsen van je geluiden in de ruimte...

Mvg.

CoolRunning
 
Back
Top