Goede Pre-Amp gezocht

fourier

FFT
Lid sinds
27 juli 2004
Berichten
2.975
Locatie
amsterdam
De titel zegt het al...ik zoek een goede pre-amp voor in mijn studio en wil wat meningen horen. Ik wil hem voornamelijk gebruiken om synths op te nemen en af en toe een condensator mic.

Het liefst heb ik stereo model of 2x mono pre-amps die gelinkt kunnen worden. Ook EQ en compressor en inserts is erg gewenst. :D

In de Sound On Sound van december 2012 staat toevallig een artikel over diverse pre-amps uit verschillende prijs categorieen die ze hebben opgenomen en op hen website hebben gezet zodat je ze zelf kunt beoordelen. Blijkt dat de goedkope varianten erg goed uit de bus komen: http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preampsmedia.htm

Ik hoef niet perse de goedkoopste pre-amp...ook niet de allerduurste (of de nieuwste) maar wil gewoon een erg goede die in mijn setup past.

Iemand ideeen die overeen komen met mijn wensen?!?!
 
Grappig om te zien dat die buizen preamp Art Pro MPA II er zo te zien overall het beste uit komt! Ding kost ook geen drol zowat.

Hoe zou die ART Pro VLA II buizen compressor zijn dan? ding kost ook geen drol.
 
Heb zelf o.a. de ART mpa gold en pro vla gehad. De mpa gold is volgens de fabrikant identiek aan de pro mpa II, afgezien van de MS matrix en link.

goede klank, maar redelijk wat ruis en een slechte bouwkwaliteit. potmeters en schakelaars zijn zo matig dat ze kraken, verschillende werkelijke waardes hebben, curves niet kloppen etc. Dat is mijn eigen ervaring met meerdere ART apparaten. Daarom zou ik er zelf niet aan beginnen.

Op dit moment heb ik een Focusrite ISA one met digital card, en ben er zeer tevreden over.
De Sound Skulptor Neve clones zijn ook erg goed en betaalbaar. En de hamptone JFET tweekanaals pre is werkelijk prachtig!
 
hola Fourier,

ik zat min of meer met dezelfde vraag een jaar geleden.

Een gelinkt stereo bij pre-amps ben ik nog niet tegengekomen.
voor synths kan de eventuele mogelijkheid van kleuring wel aardig kan zijn. vooral als je daar nog aan kan tweaken (klankkleur en level). maar ik weet niet of je dat zoekt. beetje buisklank, warmte, enzvoort.

ik kan een lijstje geven van de pre-amps die na veel speurwerk het
meest opvielen in positieve reviews overal en nergens.
'bold' letters = heb/had ik:

neutrale pre-amps (niet allemaal stereo) :

Symetrix SX 202 of Symetrix SX 302 (niet meer nieuw te krijgen. ik zie ze op marktplaats en Ebay voor 50 euro.. veel gain, Stereo, strak en helder en dat in een halve 1 U unit)
FMR RNP
Grace Design Model 101
True Systems P-Solo
DAV BG-1

met kleuring/karakter (min of meer):
ART pro MPA II veel toeters en bellen voor als je dat nodig zou hebben. Deze wil ik zelf ooit nog eens.
UA 710 twin finity
Studio Projects VTB1 kan van neutraal naar buis-geluid.
Groove tubes The Brick
golden age project pre-73
Sound Skulptor mp73Neve clone
Sound Skulptor MP12 API clone
Focusrite ISA one

stond ook in mijn lijstje:
Apogee Mini MP

een alles in een unit:
Toft Audio EC1

tja, ik weet niet of je hier wat aan hebt.
 
voor mij is dit de beste: WARM AUDIO WA-12, ik heb er 2, gebruik ze op m'n moogs, waanzinnig.
je gaat onder de 1.000 euro niks beters vinden en daarboven moet je nog hard zoeken

http://warmaudio.com/
 
De opname/microfoon/preamp fetishist zal meerdere verschillend klinkende preamp willen hebben.
Een Focusrite klinkt uiteraard heel anders dan een jaren 50 buizen RCA. Geen van deze preamps kan je "de beste" noemen.
Welke van deze twee preamps het best passend is, hangt weer af van het bronmateriaal en het nummer waarin de opname gebruikt wordt.
Als je hier geen uitgesproken keuze in hebt gemaakt, zou ik een niet al te dure generieke preamp koopt zoals bijvoorbeeld een Focusrite, TLAudio, Joemeek etc.
Je haalt dat misschien geen top-juweel in huis, maar voor preamps geldt hetzelfde als voor synths of gitaren: als je je erin verdiept ga je in de loopt der tijd merken wat je wensen worden. Dat kan je niet op voorhand meteen bepalen. Als je in de loop der tijd geen uitgeproken wensen/klachten ontwikkeld, dan heeft het ook weinig zin om een 2k preamp aan te gaan schaffen. Dan werk de middenklasser blijkbaar goed genoeg voor je.
 
de WARM heeft Cinemags en klinkt als API
heeft geen concurrentie in die prijsklasse of ver daarboven
en natuurlijk gaat het over geld, heb jij gratis pre-amps dan?

Wel geef ik je gelijk dat e.e.a. natuurlijk smaakgebonden is, ook hier dan d.m.v. van pad/gain/tone de WA-12 erg flexibel worden ingezet
 
de WARM heeft Cinemags en klinkt als API
heeft geen concurrentie in die prijsklasse of ver daarboven
en natuurlijk gaat het over geld, heb jij gratis pre-amps dan?

Wel geef ik je gelijk dat e.e.a. natuurlijk smaakgebonden is, ook hier dan d.m.v. van pad/gain/tone de WA-12 erg flexibel worden ingezet

Mja, ik heb mijn betoog over geld maar weer weggehaald.
Zinloos in deze thread.
;)
 
een 2e hand apogee mini me is ook een mooie optie, rond de €500,- en is meteen een converter.
 
als ik 1 ding weet is het dat je naar matthewlebom moet luisteren als t over mics, pre's of buizenlimiters van meer dan 10 kilo per kanaal gaat
de beste bestaat idd gewoon niet
hangt af van bron en doel
 
Heren, bedankt voor de reacties. Geld is op dit moment nog niet een belangrijk onderwerp idd. Ik wil eerst een zien wat er allemaal te koop is.

Er zijn wel degelijk stereo te koppelen pre-amps bv Focusrite Liquid Channel en de SSL XLogic Channel. Beide vind ik ook erg interessant omdat er zowel EQ als compressie in zit wat ik erg handig vind.

Warm Audio kende ik niet en ziet er wel erg interessant uit. Geen EQ en Compressie maar dat kun je later in de chain toevoegen.

Die ART spullen....tja....ik stond ook verbaast van die test in SOS. Ik heb het vroeger wel eens in mijn handen gehad en had altijd een bedenkelijk gevoel er bij. Oogt en voelt goedkoop. Maar hebt blijkt super te klinken. Toch maar weer eens naar kijken. Ruis vind ik overigens niet zo'n groot probleem...erger dan mijn tape echo's
zal het niet zijn :D

Voor de duidelijkheid....ik heb geen opname fetish maar wel een synth fetish en die wil ik zo goed mogelijk in mijn computer opnemen. Qua kleur....het mag wel iets toevoegen dmv een buis oid maar 't hoeft niet. Ik stuur mijn synths vaak door flanger/phaser en chorus pedalen dus gekleurd gaat het (bijna) altijd de computer in.

Iig bedankt voor de tips...Ik ga er mee aan de slag.
 
Heren, bedankt voor de reacties. Geld is op dit moment nog niet een belangrijk onderwerp idd. Ik wil eerst een zien wat er allemaal te koop is.

Er zijn wel degelijk stereo te koppelen pre-amps bv Focusrite Liquid Channel en de SSL XLogic Channel. Beide vind ik ook erg interessant omdat er zowel EQ als compressie in zit wat ik erg handig vind.

Warm Audio kende ik niet en ziet er wel erg interessant uit. Geen EQ en Compressie maar dat kun je later in de chain toevoegen.

Die ART spullen....tja....ik stond ook verbaast van die test in SOS. Ik heb het vroeger wel eens in mijn handen gehad en had altijd een bedenkelijk gevoel er bij. Oogt en voelt goedkoop. Maar hebt blijkt super te klinken. Toch maar weer eens naar kijken. Ruis vind ik overigens niet zo'n groot probleem...erger dan mijn tape echo's
zal het niet zijn :D

Voor de duidelijkheid....ik heb geen opname fetish maar wel een synth fetish en die wil ik zo goed mogelijk in mijn computer opnemen. Qua kleur....het mag wel iets toevoegen dmv een buis oid maar 't hoeft niet. Ik stuur mijn synths vaak door flanger/phaser en chorus pedalen dus gekleurd gaat het (bijna) altijd de computer in.

Iig bedankt voor de tips...Ik ga er mee aan de slag.

p.s: gekleurd betekent niet meteen: prominent aanwezig effect maar meer subtiel

sommige pre-amps hebben de neiging om de totaalklank 'groter' te maken zonder de basisklank te vervormen. dat doet vooral dan het prof dure top spul.
die golden age project ( en zeer waarschijnlijk ook die Warm audio) pre-amp proberen dat op budget-niveau te bewerkstellingen.

Ook buis-geluid kan subtiel zijn en alleen het geluid wat aandikken en warmer maken.
 
Het is wel grappig.... Hebben jullie die test in de SOS gezien die ik gepost heb?

Daar kwam API helemaal niet goed uit. Da's dus een blinde test. Don't get me wrong....ben niet tegen API maar heb er nooit mee gewerkt dus wil het wel eens horen. Idem voor die WarmAudio. Klinkt veelbelovend.

in de dierentuin kan je APIES beluisteren (en kijken)...maar dat terzijde als flauwe grap...
 
Back
Top