the Elektrophonik Workshop pilot

Elektrophonik Workshop pilot/tryout in het Prinsentheater.

Op 12 januari aanstaande presenteert de Elektrophonik Museum Studio zijn collectie bijzondere instrumenten in het Prinsentheater. Deze unieke verzameling van Peter Buis, beeldend kunstenaar uit Groningen, bestaat uit meer dan 100 elektrofonische instrumenten uit de periode van 1970 tot nu. Bekende voorbeelden daarvan zijn instrumenten als de Minimoog, de Mellotron, het Hammond orgel, ARP, EMS, Korg en Roland synthesizers en drumcomputers.

Al deze instrumenten zijn vanaf medio 2013 te zien in de Elektrophonik Museum Studio die momenteel wordt gebouwd. Naast de muziekstudio waar alle hierboven genoemde instrumenten kunnen worden gebruikt worden er in de studio ook workshops georganiseerd waar je zelf een synthesizer, effectpedaal of andere muziekapparatuur kan maken. De technische studiowerkplaats wordt daarnaast vooral gebruikt voor reparaties aan analoge studio apparatuur en muziekinstrumenten.

Uitgaande van de underground popmuziek van 1970 tot nu speelt dit 18 man/vrouw sterke orkest 'the Elektrophonik Workshop' muziek geïnspireerd op dit bijzondere genre. Denk daarbij aan muziek van bijvoorbeeld Kraftwerk, Björk, Chemical Brothers, Air, Hooverphonic en Röyksopp. Zestien studenten van het Prins Claus Conservatorium bewerken de muziek voor het orkest dat naast acht toetsenisten ook nog twee drummers, twee bassisten, twee gitaristen en twee multi-instrumentalisten en twee technici omvat.

Er zijn twee voorstellingen; om 15.00 uur en om 20.00 uur, entree €6,-. Reserveren kan via de website: www.elektrophonik-workshop.nl
 

Attachments

  • Elektrophonik-Workshop.jpg
    Elektrophonik-Workshop.jpg
    527,5 KB · Bekeken: 78
Vonden jullie het ook zo tegenvallen? :(
Mooie gear is niet genoeg om ook mooie muziek te maken. Vooral niet als de meeste gear niet-aansloten tegen de muur leunt.
Het leek er bovendien op dat ze zelf ook geen idee hadden wat ze aan het doen waren. Jammer, want het concept is leuk. Hopelijk hebben jullie het anders beleefd, maar het was aan mij niet besteed.
 
Ze deden hun best inderdaad. Enkele stukken vond ik oké, maar de laatste sectie niet zo. Maar toch, ze deden het en ik heb veel respect voor!

Ik vond het trouwens leuk dat er een leuke sfeer was en dat ik "the real thing" zag gebeuren... op naar de volgende!
 
Sorry Scrape, het kwam inderdaad niet overeen met wat er werd gesuggereerd in de media en hier op het forum. Aan mij persoonlijk valt te verwijten dat ik het bericht dat ik naar de mensen heb gestuurd die gereserveerd hadden niet op synthforum heb gepost.
hier alsnog het bericht dat ik vrijdagochtend heb verstuurd:
---------

Dit bericht is voor alle belangstellenden voor de presentatie van the Elektrophonik Workshop in het Prinsentheater in Groningen op zaterdag 12 januari aanstaande.
In verband met het feit dat het programma fundamenteel afwijkt van wat er aangekondigd was is besloten om het entreegeld voor de voorstelling te laten vervallen.
De voorstelling is dus gratis toegankelijk!
Voor iedereen die een plek gereserveerd heeft blijft de reservering geldig, je gereserveerde plaatsen worden voor je vrijgehouden.

In verband met diverse onvoorziene omstandigheden is het de studenten niet gelukt om op tijd alle materiaal te transcriberen en te repeteren.
In plaats van de aangekondigde covers die door studenten van het conservatorium zouden worden voorbereid hebben zij een ambient / grooveloop jamsessie voorbereid waarbij ze gebruik maken van de instrumenten van het orkest.
Mocht je de uitvoering toch willen bezoeken dan heet ik je van harte welkom op zaterdag om 15.00 of 20.00 uur.



met oprechte excuses,

en met vriendelijke groet,

Peter Buis
the Elektrophonik Workshop
www.elektrophonik-workshop.nl
---------
Gezien alle inspanning die al was gedaan om de presentatie voor te breieden heb ik besloten om de voorstelling te laten doorgaan. Ik vond de presentatie op veel momenten zwak maar er waren ook interessante momenten, maar het leek niet op wat ik mij er van had voorgesteld en waar ik mijn best heb gedaan om te kunnen laten ontstaan.

Bij het verplaatsen van de instrumenten uit de studio naar het theater bleek dat er niet genoeg tijd zou zijn om alle instrumenten over te brengen. De hele vrijdag van 10.00 tot 21.00 zijn we aan het werk geweest om alles voor te bereiden, daarna de zaterdag vanaf acht uur tot drie uur 's middags.
Voor de instrumenten langs de muur waren er geen standaards en waren er niet genoeg snoeren en kanalen om alles aan te sluiten.

Hopelijk komt er nog een vervolg met een goed uitgewerkt repertoire op goed werkende instrumenten en apparatuur. Wordt vervolgd.

met vriendelijke groet, Peter Buis

https://plus.google.com/_/notificat...uthkey=CNH1peXw2qa64AE&dt=1358032331748&ub=21
 
Netjes antwoord. Het rauwe karakter had toch zijn charme. Volgende keer beter!

(Maar ik vond het best leuk, er waren leuke momenten en ook "zoekmomenten", alsof een algemene oefening is geweest. Toch hebben jullie aardig iets meer dan 1,5 uur gespeeld!)
 
Er zaten zeker leuke stukken tussen, maar het kwam inderdaad niet overeen met hoe het was gepromoot. Ik heb overigens die mail niet ontvangen. Al met al had ik meer synthesizers en drumcomputers verwacht en meer muzikanten. En ik vond het jammer dat er dan toch weer zo'n Mac + NI Maschine en Novation centraal op het podium staat, maar dat is persoonlijke smaak.

Ik denk dat het met een betere voorbereiding heel tof kan worden. Met herkenbare nummers, maar ook als iemand de leiding neemt tijdens de jam, om te voorkomen dat iedereen elkaar aan zit te kijken met een blik van 'wat ben jij nou aan het doen?'

Gewoon wat leerpunten, volgende keer beter!
 
Back
Top