Choir geluidjes

Blinx

Totally addicted to bass
Lid sinds
21 oktober 2001
Berichten
1.682
Locatie
Bilthoven
Ok ik ben nu al een tijdje bezig om te proberen choir (koor, stemmen of hoe je ze wil noemen) geluidjes te maken. Nou zit er in mijn Ea-1 als preset op C58 een leuk spacy achtig choir geluidje. Deze heb ik geprobeerd op mijn A-station na te maken en dat is me aardig gelukt dmv:

2 zaagtanden met 1 oktaaf verschil filter half open en resonantie bijna op 3 kwart open. En een beetje chorus en unison.

Nu is het me ook gelukt met:

3 sinussen, waarvan 1 een oktaaf lager 1 een octaaf hoger en een normaal. Filter ook half open, rosonantie werkt op verschillende standen. En dan chorus vol open en 1 voice unison.

Ok nu lijkt dit er wel op alleen lijkt de sinus versie wel op een vrouwen stem maar lijkt ook verdacht veel op een kerk orgel. De versie met zaagtanden lijkt op een mannen stem maar klinkt te spacey.

Nu zit er in mijn Cs1x een kant en klare choir geluid die erg goed klinkt, maar ik wil weten hoe ze die gemaakt hebben. Dus mijn vraag: hoe kan je op een VA iets wat realistischere choir geluidjes maken?
 
Je CS1x is natuurlijk geen VA, maar dat is een sample, duh... Op de Korg MS2000 -de mijne staat te koop, SPAM!- bijv., heb je op osc. 1 ook VOX wave en DWGS (waveforms, red.), dat maakt het leven wat betreft choirs een stuk gemakkelijk. Nu heb ik nog niet echt een antwoord op je vraag gegeven, want verder weet ik ff niet hoe of zelfs of je een knap choir uit een VA krijgt.
 
Origineel geplaatst door n0_key
Je CS1x is natuurlijk geen VA, maar dat is een sample, duh... Op de Korg MS2000 -de mijne staat te koop, SPAM!- bijv., heb je op osc. 1 ook VOX wave en DWGS (waveforms, red.), dat maakt het leven wat betreft choirs een stuk gemakkelijk. Nu heb ik nog niet echt een antwoord op je vraag gegeven, want verder weet ik ff niet hoe of zelfs of je een knap choir uit een VA krijgt.

Dat de Cs1x choir een sample was, tja dat wist ik al. Maar deze moet ergens vanaan zij gekomen, en ik kan me niet voorstellen dat ze hier voor een vrouwen stem hebben gebruikt, dan zou ze wel of er moeten heel veel effecten over heen zijn gegooid.

Wat betreft je MS2000, kheb wel interresse maar geen geld :stupid
 
door de pitch van een osc te laten moduleren door ruis kan je al wat verder komen misschien
 
Hmm, daar heb ik de mogelijkheid niet toe... en de lfo op mijn a-station is niet snel genoeg om echt ruis te maken.

Maar goed, ik ben ff verder gaan proberen, en ik ben tot het volgende gekomen:

Osc1: Type: sinus, volume:0
Osc2: Type: sinus, volume 0 , gesynced aan osc 1, maar met 1 octaaf en 8 semitonen verhoogt

Ringmod volume vol uit, filter half open

En weer de nodige chorus en unison
 
Dit zijn dus even een paar voorbeeldjes van wat ik er zo ongeveer uitkrijg.
Nog niet echt super dus....
 

Attachments

  • choirs.zip
    696,7 KB · Bekeken: 62
Origineel geplaatst door Blinx
Dit zijn dus even een paar voorbeeldjes van wat ik er zo ongeveer uitkrijg.
Nog niet echt super dus....

de 1e en 3e zijn goed. Kan je eens proberen akkoordje temaken? dan weet je pas of hij mooi klinkt. choir is in akkoord altijdmooier...
 
Bij een sommige gaat dat al niet i.v.m. het limit aan voices op mijn a-station bij gebruik van unison. Dus zou ik ze ff moeten samplen.

Maar ze klinken idd beter in akkoord, maar er zitten er ook tussen die dan juist op een orgel lijken.

Kheb weer een nieuwe bijgevoegd

 
Origineel geplaatst door Blinx
Dit zijn dus even een paar voorbeeldjes van wat ik er zo ongeveer uitkrijg.
Nog niet echt super dus....

Heuu..

Dat klinkt meer als orgels :confused:
 
Dat probleem heb ik dus de hele tijd... Een klein beetje resonatie te veel of te weinig en het veranderd van een koor naar een orgel :(.

Nu helpt de opname er ook niet echt veel bij (via koptelefoon op mijn awe64 aangesloten:o: )
 
volgens mij ligt de sleutel bij de juister resonanties... ooit iets over gelezen. Resonanties zijn de vaste verhoudingen frequenties, ookwel formanten genaamd. Om stem geluiden te krijgen, zou je die moeten toevoegen. Een "Eeeee", "ooooooo", "uuuu" geluid hebben allemaal verschillende verhoudingen. Als je een 3 bands parametrische eq hebt, kan je die achter je patch zetten. In je synth zelf zou je de frequenties kunnen krijgen door bandpassfilters te gebruiken (zijn in feite ook een soort parametrische eq's). Ik kreeg dan van die pratende ooow ieeeuw patches van... misschien dat dit ook voor een koor zo werkt...

Nou de hamvraag: WELKE frequenties dan? Die weet ik niet meer dus.... :stupid
 
Die eeee, oooo's en uuuu's verkrijg ik idd. door een beetje in de EQ settings te klooien, even op de apen-methode:
je moet van de hele bandbreedte een soort mondje maken (naar boven gericht) en dan een beetje met Q/resonanties pielen. Zo kun je echt alle geluiden stemkarakteristieken meegeven... do it the GOA way! Op je synth zou het misschien wel lukken door je geluid tegelijk door een HP en LP filter te laten gaan, of een bandpass filter net open met een boel resonantie.
 
De Delay Lama maakt daar stevig gebruik van, gratis plugin en nederlands :)
 
Ok na wat geknutsel met de resonantie ben ik tot het volgende resultaat gekomen, waarover ik zelf best tevreden ben! Ik zal nog eens ff verder gaan knutselen met die band pass filters, kijken wat ik daarmee kan maken

 
choir geluidjes

choir geluidjes

Ik zou zeggen, koop een Roland JV1010 en een Vocalkaart erin (heb ik zelf ook) en je hebt meteen meer dan 150 verschillende koren tot je beschikking, waaronder ook solostemmen van een tenor enzo.:halleluja
 
Re: choir geluidjes

Re: choir geluidjes

Origineel geplaatst door phochos
Ik zou zeggen, koop een Roland JV1010 en een Vocalkaart erin (heb ik zelf ook) en je hebt meteen meer dan 150 verschillende koren tot je beschikking, waaronder ook solostemmen van een tenor enzo.:halleluja

Tja, dan kan ik net zo goed de choirs uit mijn cs1x gebruiken. Nee het gaat mi er meer om, om het zelf te maken en dat begint me nu aardig te lukkenn.
 
Weer eentje deze reis met een wat andere medeklinker klank dan aaah maar nu met wat mee uuuh er door. Ok het lijkt niet echt op een uuu maar het idee begint al te komen (gemaakt met hulp van de link van maxdox thnx)
 
Back
Top