ben aan het denken over een eurorack

sniv

Ingeburgerd
Lid sinds
14 december 2010
Berichten
86
Locatie
Achel
Hoi SF-ers,

Heb een kleine verzameling van hardware synths maar sinds ik cv expanders heb gekocht voor mijn voyager heb ik interesse gekregen in modulaire synths. patchen is gaaf. Was woensdag in de Musicstore in Keulen en hadden daar een big-ass doepfer systeem staan. Even mee gespeeld en was zo goed als verkocht. Heb op internet al flink onderzoek gedaan en op de muffwigglers wiki ook wat gelezen. Heel interessant allemaal. Maar toch blijft het moelijk om een eurorack modular te starten. Welke modules kiezien?

Waarom ik voor modular wil kiezen is om zo geluiden te kunnen maken die met een gewone synth niet mogelijk zijn. Heb met de online synthplanner lopen stoeien en dit is waar ik mee uit ben gekomen.



Is dit iets om mee te beginnen of heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Graag jullie reactie :)
 

Attachments

  • Screen Shot 2012-10-26 at 11.53.18 PM.png
    Screen Shot 2012-10-26 at 11.53.18 PM.png
    185,2 KB · Bekeken: 95
ff een kleine toelichting. De Wiard osc heb ik online geluisterd en klinkt echt vet, lekker nasty. De Borg filter is een soort van ms20 kloon, lijkt mij wel vet. De make noize maths zie je op youtube bijna in iedere eurorack steken. Enorm veel modulatie mogenlijkheden. De optomix is een lowpas gate en vca dus ga ik gebruiken als vca en tevens ook leuk als extra modulatie.
 
Als je Music Store al leuk vond, moet je zeker een keer naar Schneidersladen in Berlijn.
Ook een prima website, trouwens, en persoonlijke service (al is het niet meer zo vlot als een tijd geleden. Ze hebben het net ietsje tè druk tegenwoordig.

Interessante keuze voor deze modules. Zeker leuk, maar het vereist al wel wat ervaring in (modulaire) synthese.
Houd er rekening mee dat die Maths lastig te krijgen is; nieuw niet te koop momenteel (in afwachting van update) en tweedehands zeer gezocht.
Met wat plussen en minnen is een enigszins vergelijkbaar alternatief dat goed verkrijgbaar is de 4ms PEG.
Overigens zou ik in Euro momenteel naast Make Noise spullen vooral kijken naar Intellijel.
Erg goed bezig met bijzonder veel aantrekkelijke modules; breed assortiment aan 'verse' modules, goed doordachte functionaliteit, compact van opzet, goed gebouwd, goed verkrijgbaar, redelijk geprijsd (niet zeer laag, overigens).

Overigens, wat ga je doen met behuizing / voeding?
Voor een klein setje kan je kijken naar een eenvoudig 19" rackje met euro profiel (Supermoduul bijv.) met TipTop uZeus voeding.
Alternatief is misschien een Doepfer Mini case, maar dat is wel erg klein; als de bug je bijt zal je al snel willen doorgroeien (eurocrack...)

In een kleine setup zou ik liever een externe Midi/CV (Kenton Pro Solo bijv.) nemen, dat geeft je wat meer ruimte voor essentiele modules.
Eventueel kan je kijken naar een Expert Sleepers oplossing, als je er een DAW naast gebruikt. Goeie integratie en daarbij de mogelijkheid om bepaalde voltage control modules (LFO, ADSR etc.) voorlopig in software te houden.
 
Laatst gewijzigd:
Houd er rekening mee dat die Maths lastig te krijgen is; nieuw niet te koop momenteel, 2e hands zeer gezocht.

Overigens, wat ga je doen met behuizing / voeding? Voor een klein setje kan je bijvoorbeeld kijken naar een eenvoudig rackje (Supermoduul ofzo) met uZeus. Alternatief een Doepfer Mini case.

In een kleine setup zou ik liever een externe Midi/CV nemen, dat geeft je wat meer ruimte voor essentiele modules.
Eventueel kan je kijken naar een Expert Sleepers oplossing, als je er een DAW naast gebruikt. Goeie integratie en daarbij de mogelijkheid om bepaalde voltage control modules (LFO, ADSR etc.) voorlopig in software te houden.

Hoi Hanz

bedankt voor je reactie. Wist niet dat de maths niet meer te krijgen was niew. dat is flink balen want dat leek mij nou juist zo'n gave module.
Wat kast betreft heb ik nog geen idee. Het plan is wel om later uit te breiden. Standaard kasten vind ik nog al prijzig dus denk ik dat het een diy wordt met een tip top Zeus.

Verder heb ik ook nog een moog voyager met een Vx351 cv expander en een cp251 waarmee ik evt, hoop ik, nog extra mod sources heb.
 
Als je nou toch al een Voyager en modulaire expansions hebt, waarom kijk je dan naar Eurorack en niet naar 5U? Je vermijdt daarmee het geklooi met formaatstekkertjes, het integreert allemaal wat beter, ook optisch.
Het 'vooroordeel' dat 5U meestal wat bedaagder substractief rechttoe-rechtaan spul is gaat niet noodzakelijk meer op.

Ik zou bijv. eens kijken naar bijv. een (of twee... of drie...) 'triple' panel van Rob Hordijk.
Bijv. de 'complete voice' met OSC HRM - DUAL ENV - 24dB FILTER zou een geniale aanvullen op Voyager kunnen zijn.
Maar er zijn nog meer mogelijkheden... Rungler, Triple LF-VCO, Dual Phaser - allemaal bizar bruikbaar en opent een wereld van nieuwe klankmogelijkheden die je niet makkelijk elders tegenkomt.
 
Voor je je helemaal verlekkert aan toffe modules zou ik zeker ook kijken naar wat simpele mixer, VCA, LFO en ENV modules. Dit zijn essentiele modules om je geluid vorm te geven. Hoeven niet de duurste modules te zijn. Doepfer heeft prima modules hiervoor. Doepfer is niet echt het merk voor de meer exotische modules maar meer voor de basis stuff!!!
 
@hanz 5hu heb ik geen ervaring en weinig weet van. Is dat gemakkelijk te verkrijgen in de benelux? Mijn voorkeur gaat uit naar eurorack omdat dit compact is, veel aanbod en niet te duur. Met de moog samen interfacen is cool maar geen pre.

@foerier
I know, een env en lfo moeten r eigelojk ook in. De maths , indien ie weer beschikbaar is. Kan als lfo en soort van env fungeren. Doepfer lijkt mij zeker niet slecht. Analog solutions heeft ook een paar mooie soortgelijke modules en soms nog goedkoper.

Echt niet normaal, heb deze week de site van schniedersladen wel 3x compleet doorgebladerd
 
Heb synths die the regular stuff kunnen, vandaar de keuze voor wat exotishere modules
Wat je nu hebt uitgekozen is een vco, vcf, envelope (+extra's) en lowpass gate. Dat zijn best wel normale modules.
Dan kan je mischien beter voor de anti-oscillator gaan of een waveshaper erbij doen. En moet je zeker de WMD Synchrodyne checken.
Doepfer heeft ook een pll module: De A-196. Een geweldige waveshaper: A-137-1. En zeer veel exotische modules die vaak over het hoofd worden gezien. BV: A-101-3, A-104, A-106-6, A-107, A-112, A-113, A-129, A-132-4, A-133, A-137-2, A-149, A-152, A-154, A-156, A-172, A-178, A-188-2, A-198. Naast een heleboel meer gewone modules natuurlijk, allemaal voor een hele hele mooie prijs.

Maar ik ben de grootste fan van de Rob Hordijk modules (die Hanz al geeft genoemd) Dat lijken gewone modules maar ze zijn echt heel bijzonder. Imo de beste modulaire synth modules ooit gemaakt.
 
Als je een 3u systeem wil maken dan zou ik adviseren om modules te nemen die veel functionaliteit in een kleine module stoppen. Met name intellijel is daar goed in. Als je het geld ervoor over hebt dan zou ik overwegen om naar een 6u of 9u systeem te gaan omdat je dan de ruimte hebt om meer van de ingewikkelde en uitgebreide moduleringsopties te creëren. In een 3u systeem kun je een mooie synth maken, maar vooral als je meer van de exotische combinaties wil maken dan heb je meer aan wat meer ruimte. Ik zou ook eens naar Synthwerks kijken met hun pressure sensors en een joystick.

http://modulargrid.net/
Dit is een nieuwe modular planner met wat handige optie, je kan bijvoorbeeld zoeken over alle merken op functie, dus op lfo's, vco of env. enzo. Nog niet alle modules zitten er in, maar verder is 't heel handig.
 
Allen bedankt voor jullie reactie. Ben nog helemaal een noob in het Eurorack/modular gebeuren dus moet me echt even orienteren. En sparen, dat trouwens ook ;) Heb nog een paar aparaten liggen die ik in de verkoop gooi en dan heb ik een klein startkapitaal.


Op de volgende site heb ik me al een beetje kunnen orienteren voor het aanbod. Er is ook een synth planner bij en heb daar al wat mee lopen vogelen.

http://eurorackdb.com/

@Patat Met bedankt voor je hele listing aan Doepfer modules. Ik ga ze eens nakijken. Had op hun site al gezien dat ze daar zeker ook interessante modules hebben.

@hand klap ka bedankt voor je link, deze planner is nog fijner dan waar ik nu mee bezig ben :)

Het plan is iig klein te beginnen en langzamerhand uit te breiden met modules. Qua case hoop ik met een 2u systeem voldoende te hebben. Anders vrees ik dat het aardig uit de hand kan gaan lopen :) heb nl. gelezen dat het behoorlijk verslavend kan zijn.

Dus, case zelfbouw met Tiptop Zeus of die Diy Doepfer of een prefab rack met alles al in en aan? Liefst iets voordeligs omdat ik natuurlijk in het begin het meeste aan modules wil investeren. uZeus is ook een oplossing maar dan heb ik over een tijdje weer een nieuwe power supply nodig dus liefst een met genoeg mA en mogelijk uitbreidbaar.

Ach ja, kan nog wel even door gaan dromen... Eerst nog wat spulletjes verkopen en ondertussen flink oriënteren wat het beste bij mij past.

Misschien nog wat tips?

Wat is een goeie VCO??
dacht zelf aan Malekko wiard, Z3000 of Pittsburgh VCO

Wat is een goeie VCF?
Ben fan van 2 filters dus dacht aan, Borg filter, X-treme filter, Analog solutions heeft ook een en last but not least, wss ook de duurste, Intellijel Corgasmatron
 
Misschien nog wat tips?

Wat is een goeie VCO??
dacht zelf aan Malekko wiard, Z3000 of Pittsburgh VCO

Wat is een goeie VCF?
Ben fan van 2 filters dus dacht aan, Borg filter, X-treme filter, Analog solutions heeft ook een en last but not least, wss ook de duurste, Intellijel Corgasmatron
Er is veel en alles is leuk.
Jijbuis is de bron voor info over hoe deze dingen klinken.

Het beste filter vind ik de Schippmann.
http://www.schippmann-music.com/

De beste VCO's zijn imo de Buchla 144 en 158 die gemaakt gaan worden door forum lid J.Baars. Ze doen alleen niet aan nauwkeurige pitch tracking. Er word binnenkort ook een 259 kloon gemaakt in euro formaat, maar ik weet ff niet door welk forum lid.
 
Ik ben een hele goeie vco :D
 
het beste filter of de beste vco kun je het best zelf beoordelen.

Das echt wel smaak en ligt aan de toepassing.

Ooit werd er een kickdrum mic-ed bij de hogeschool voor kunsten.. de ene helft van de klas..

WHAAAAAAAAAAAAAATTTT vet . de andere helft vond er geen reet aan. :mega:
 
Wat is een goeie VCO??
dacht zelf aan Malekko wiard, Z3000 of Pittsburgh VCO

Ben ook een modular aan het bouwen (case krijg ik v/d week). Z3000 is net geprijsde allrounder, zelf ga ik voor de Hertz Donut. Lekker rauw en voldoende modulatiemogelijkheden.

Wat is een goeie VCF?
Ben fan van 2 filters dus dacht aan, Borg filter, X-treme filter, Analog solutions heeft ook een en last but not least, wss ook de duurste, Intellijel Corgasmatron

Borg filter is goed (wel de borg 2 nemen, heeft snellere env's), polivolks vcf volgens mij ook.
 
Naar mijn mening;

Beste VCO's in Euro;
-Make Noise DPO
-Intellijel Rubicon
-Analogue Systems RS-95

Beste VCF's;
-Make Noise QMMG :D
-Intellijel Dr. Octature
-Analogue Systems RS-110
 
wat vco's en filters betreft zou ik inderdaad gewoon op je eigen smaak afgaan, veel voorbeelden luisteren.

dit is wel een handig thread over filters daar staan beetje alle filters op een rijtje, gesorteerd op welke sound ze klonen/nabootsen:
http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=67927&highlight=filter+type

ik heb zelf dixie vco's en een corgasmatron filter. en op mn to buy list de manhattan analog ma35 en AMSynths AM8319
 
Kijk, hier heeft iemand z'n best op gedaan... (zie eerdere suggesties in thread, ongeveer al het verse lekkers zit erin...)

Niet mijn systeempje, wel errrrrg mooi:
8143024503_4b8e10c18b_c.jpg
 
Back
Top