Elektronische drum programming draad

access1

Vintage lidl
Lid sinds
29 april 2008
Berichten
1.741
De drum programming tutorials die ik vind op internet zijn meestal niet gericht op het maken van elektronische muziek. Maar eerder op live drumming. Ik vraag me af waar jullie de informatie vandaan halen om toch te kunnen rocken. Zonder dat je verzandt in teveel informatie. Als aftrap twee linkjes:

Ik gebruik al een tijd Web Thumper's FREE Drum Lessons: http://108.209.109.105/perl/drums/index.cgi

stukje visie op the groove:



Alles mag in deze draad: van step sequencer, visie, mixing, fx, daw, etc...
 
- multi samples geven een beat extra diepte.

- random of round robin samples werken goed voor hihats en snares

- als je een 4 bar live loop hebt kun je de individuele parts gebruiken om een realistische beat te programmeren voor een heel nummer

- live loops van cymbals en hihats met een geprogrameerde snare en kick werkt goed

- leer omgaan met groove quantise en combineer verschillende grooves op verschillende parts

- een piep klein beetje phaser laat een snare iedere keer iets anders klinken

- drum zelf je beat in en quantise dan alleen maar een percentage lager dan 40% zodat er nog iets van de timing fouten overblijft.

- een MC 303 is boss om beats te programeren, combi arpegiator en quantise.

...............................................................

etc etc

:mega:
 
oh oh oh. dat had ik niet verwacht van een Cardioloog.

tja sorrie Dr ik heb soms een rust pols van 36 als ik fit ben, maar ik rook nie:D

hoop dat deze draad wat meer input krijgt.

ik vind het een grote kunst als ieman realistsche akkoestiche drums programeerd zonder dat de luisteraar dat kan horen.
 
Ja patat dat is zo... Maarrrrr ik heb addictive drums en ben zelf drummer, maar als je het met de muis in de sequencer zet heb je niet die 'feel' dus maak je er bewust wat timingfoutjes in. Maar dat is ook een kunst :p Dan heb ik het nog niet eens over het verschil in hard en zacht, goeie roffels. Dus zelf indrummen via een electronisch drumkitje is het beste. Als je geen drummer ben dan zal je het inderdaad moeten doen met goed luisteren naar drummers (cd's van jou muziekgenre) hoe drummen zij de nummers in.

Trouwens... Je moest eens weten hoeveel er electronisch ingeklopt wordt (en dan bedoel ik acoustische drums) kijk maar naar strakke metalriffs
 
das precies wat ik bedoel.

Het programeren van akkoestische drums is een ware kunst.

Er zijn maar weinig producers die het onder de knie hebben.

Sterker nog je moet zelf ook kunnen drummen om ze te kunnen programeren.

Want je moet het subtiele timings verschil kunnen horen en voelen.

Its al about groove.

Multisamples ed is slechts 1 punt van de taart.

Een machine is immers zo goed als de operator van die machine is.

Met multie samples en velocity zones kun je met effecten ook mooie electronische beats maken.

Haal bijvoorbeeld de bassdrum 5x door een distortion en dan iedere keer iets meer distortion.

Daarna kun je de bassdrum bij harde aanslag volle distortion laten horen en bij zachte een beetje.

VErgeet niet om het fx signaal te higpassen en te mixen met de droge kick om het sublaag intact te laten.
 
Ik ga meestal vrij spatisch op m'n step buttons van de 808 drukken, of laat Niels van bijna twee jaar het doen, zelfde resultaat. Klinkt altijd anders en meestal vet.
 
Ja patat dat is zo... Maarrrrr ik heb addictive drums en ben zelf drummer, maar als je het met de muis in de sequencer zet heb je niet die 'feel' dus maak je er bewust wat timingfoutjes in. Maar dat is ook een kunst :p Dan heb ik het nog niet eens over het verschil in hard en zacht, goeie roffels.

Dat doet Superiour Drummer/EZ drummer helemaal zelf. Je kan het ook instellen hoe menselijk je het wilt hebben.
 
groove quantize is wederom 1 punt van de taart.

EZ drummers is een mooie oplossing maar goed.

Het is een all in one oplossing.

Deze draad is bedoelt om alle facetten van drum proggraming te bespreken.

Er zijn vele plugins waar sampling en programming zijn voorgekouwt maar het gaat nu juist om de techniek daarachter te bespreken anders is het niet echt leerzaam.
 
Drum machines programmeren als het als een drum machine mag klinken vind ik niet zo moeilijk, en leuke rhythm patterns kan ik altijd wel bedenken. Maar voor een human feel is het zo veel makkelijker om het op een electro kit te drummen ipv programmeren. Onze drummer speelt op zo'n kit, en voor recordings is dat ook erg handig.
 
een 16 step sequencer in een drum doos zonder quantise functie doet ´t hem bij niet echt.

Dan krijg je vaak van die levensloze beats waarvan we al veel gehoord hebben.

Analoge seq. is weer een ander verhaal. dan krijg je een lekkere 230V variatie swing :)

Indrummen en nabewerken, werkt voor mij het snelst. Om die reden denk ik dat MPC en varianten nog steeds populair zijn. Al hoewel quantise functies op de MPC heel beperkt zijn.
 
Erg leuke thread!

Hier zal ik ook vaker komen en tips geven-vragen, want ik ben ook een tijdje bezig met drums-programmeren.... Battery bijvoorbeeld, komt er dichterbij maar om de audio engine goed te krijgen dat de luisteraars niets merken is best pittig.
 
Back
Top