Sonar X2 aangekondigd

Ik heb deze DAW eigenlijk nooit geprobeerd of gevolgd. Waar staat deze ergens op de ladder? (althans, de huidge versie)

Kan deze zich volledig meten met Cubase, Logic, Ableton, Studio One?
Waar onderscheid sonar zich mee? Wat zijn de sterke punten?

bedankt voor de tip in ieder geval. Ik ga eens videos checken.
 
Lastige vraag omdat ik zelf altijd alleen maar Wincake, Cakewalk en Sonar intensief heb gebruikt. Cubase, Ableton, Logic en Studio One ken ik allemaal een klein beetje, maar eerlijk gezegd vind ik alle DAW's op elkaar lijken. Omdat ik Sonar gewend ben en die goed bevalt, blijf ik bij Sonar, ook omdat upgraden goedkoper is dan een ander programma kopen. Onmisbaar vind ik zelf een Staff View, wat Studio One bijv. niet heeft. Sonar X1 schijnt wel goed te zijn, maar had nog wat bugs, vandaar dat ik liever op X2 wacht. Als je het echt wilt weten, er is ook een demoversie van X1 te downloaden die je geloof ik een maand kunt testen.
 
Ja in feite lijkt het ook allemaal op elkaar. Enige echte vreemde eend in de bijt is Ableton met zijn (indien gewenst) totaal afwijkende workflow. (alhoewel deze ook gewoon traditioneel in arrangement view kan werken ipv session)

Ik wacht het gewoon even af.. Zoveel op komst nog...

Mogelijk Ableton 9
Bitwig Studio
Sonar X2...
 
Hm, als je edit functie onder de loep is genomen is dat wel mooi, vind t toch altijd fijner om audio editing in iets als Audition te doen.

Wat ik ervan weet is dat in Amerika Sonar best groot is in de markt. Hier in Europa is t alleen niet echt een veel gebruikt product. Ik heb tzelfde als Scrape waar ik ook meer opgeroeid ben met Sonar en verder nooit echt veel heb verdiept in andere DAW's.
Moet wel zeggen dat Sonar veel weg heeft van Logic, maarja dan op PC ;).
 
Voor wat het waard is en natuurlijk doordrongen van subjectiviteit, Future Music (Bron: Issue 249) heeft de volgende top 5 gemaakt (en nogmaals het is maar een mening van een Magazine en iedereen gebruikt het anders met een ander doel en bla die bal :engel:)
1) Logic Studio
2) Cubase 6
3) Pro Tools 9
4) Ableton Live 8
5) Sonar X1
 
Meer info is bekendgemaakt:

When you upgrade today, you get everything in SONAR X1 Producer plus all the new features in SONAR X2 Producer including:
  • New enhancements and improvements
  • Improved low latency audio engine
  • Take lanes
  • Automation lanes and modes
  • Advanced Arpeggiator
  • Improved Smart Tool
  • Smart Snap and Smart Grid
  • Improved Clips View
  • Improved Matrix View
  • Full version of Rapture
  • BREVERB SONAR (VST and ProChannel versions)
  • R-Mix SONAR
  • Overloud TH2 Producer Amp Simulator
  • Modular ProChannel
  • ProChannel Console Emulator
  • ProChannel FX Chains
  • Prochannel Softube Saturation Knob
  • ProChannel QuadCurve EQ
  • Improved LP-64 mastering plugins
  • SoundCloud integration
  • MusicXML export
  • Windows® 8 support (patch coming later this year)
  • And much more
Maar wat het allemaal inhoud...? Rapture en support voor Windows 8 klinken in ieder geval wel nuttig.
 
Hebben ze nu eindelijk ees een gapless audio engine? Zo ja, dan wil er misschien eens even naar kijken. Sonar X1 spetterde bij iedere actie in ieder geval nog als een boze kat, wat niet best was voor de oren.
 
Sorry.. heb jarenlang met Sonar gewerkt.. Bij mij liep het veeeeeeeeel te vaak vast.. had eerder dit jaar bijna geupgrade van Sonar 8 naar X1.. een save off offer..
Ik alles invullen.. moest ik contact opnemen met Cakewalk zelf.
Ikke doen.. dat heeft een paar weken geduurd voor ik antwoord kreeg.. en je raad het al.. toen was die actie al weer over :okdan:

Werk nu met Cubase... en loopt vrijwel nooit vast.. en als het vastloopt is er altijd nog een backup die het gewoon doet..
Bij Sonar gebeurde het vaak dat ie tijdens het backuppen vastliep en was m'n projectfile ook nogeens corrupt geworden.. ga voorlopig dus niet meer terug.. en ben ook blij dat ik niet geupgrade heb..
Heb X1 wel geprobeerd maar is een compleet nieuw programma.. met al die shortcuts die ze ergens onder een functie toets zijn geplaatst je bent je complete workflow kwijt.. en ook X1 liep vast bij mij..
Ik hoop echt voor de bestaande gebruikers dat ze nu eens een retestabiel programma leveren wat niet vastloopt want wat het doet dat doet het wel goed :)
 
Ach ik heb wel eens een crash gehad maar auto save werkt prima tegenwoordig. Crashes liggen trouwens meestal aan de plugins die geladen zijn en niet aan de host. Ik heb een paar keer over proberen te stappen naar Cubase trouwens en dat vond ik nou helemaal niks ;) De overstap naar de X1 interface was 1 dag wennen en daarna wilde ik niet meer terug.
 
Ach ik heb wel eens een crash gehad maar auto save werkt prima tegenwoordig. Crashes liggen trouwens meestal aan de plugins die geladen zijn en niet aan de host. Ik heb een paar keer over proberen te stappen naar Cubase trouwens en dat vond ik nou helemaal niks ;) De overstap naar de X1 interface was 1 dag wennen en daarna wilde ik niet meer terug.

Ga waarschijnlijk toch wel ff testen, als X2 uitkomt :)

Vind jij die mixer niet abnormaal groot in X1?? Je kunt echt maar fractie van de kanalen bekijken tov 8.. heb wel gezocht of het in te stellen was maar vond zo snel niet de instellingen..
Was em ook iedere keer kwijt.. met die uitvouw knop.. dan stond ie ineens weer op je 2e monitor waar ik em eerder had naartoe gesleept en dan was ie weer weg :?
Vond het echt een heel ander programma geworden.. maar net wat je zegt je moet er ff aan wennen.. dat heb ik met Cubase ook wel..
Weet ook wel dat een hoop plugs problemen geven maar had zelfs met alleen audiorecording en wat SSL duende channel strips al kuren..
Binnen Cubase heb ik eigenlijk nooit gezeur met VST's en dat vind ik toch wel een belangrijk criterium, stabiliteit.
 
Vind jij die mixer niet abnormaal groot in X1?? Je kunt echt maar fractie van de kanalen bekijken tov 8.. heb wel gezocht of het in te stellen was maar vond zo snel niet de instellingen..
Was em ook iedere keer kwijt.. met die uitvouw knop.. dan stond ie ineens weer op je 2e monitor waar ik em eerder had naartoe gesleept en dan was ie weer weg :?
Vond het echt een heel ander programma geworden.. maar net wat je zegt je moet er ff aan wennen.. dat heb ik met Cubase ook wel..
Weet ook wel dat een hoop plugs problemen geven maar had zelfs met alleen audiorecording en wat SSL duende channel strips al kuren..
Binnen Cubase heb ik eigenlijk nooit gezeur met VST's en dat vind ik toch wel een belangrijk criterium, stabiliteit.

Mixer scherm gebruik ik bijna nooit. Ik heb de control surface erbij met echte faders. Ideale combi. Maar je kan windows heel makkelijk floating maken of docken. Als ze floating zijn kunnen ze naar een andere monitor, da's juist heel handig. Verder kan je bijna alles personaliseren hoor. Die mix strip ook voor zo ver ik weet. Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik nog Vista 32 bits draai en niet genoeg geheugen kan alloceren soms. Maar ja. Ik heb W7 64 bits al heel lang klaar liggen, maar ja nooit tijd om te installeren, want het kost weer een paar dagen om alles up en running te krijgen en ik ben altijd wel met een project bezig met een deadline en wil die tijd niet verspillen. Kan beter een keer een nieuwe PC er naast zetten misschien en die opnieuw installeren en de oude houden als reserve of zo of voor oude projecten.
 
Back
Top