Kronos 2015: Crash nummer zoveel :-(

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.812
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Beste forumleden,

17 Januari 2019 heb ik een nieuwe Kronos 2015 aangeschaft. Het is een dijk van een werkstation wat héél veel bevredigende resultaten geeft (ik ben productiever dan ooit te voren *D). Maar ik heb ook last van een enerverende keerzijde: crashes.

Twee weken geleden een crash, vandaag weer een =(:kont: (hieronder een filmpje wat ik met de smartphone gemaakt heb)
http://guy-lian-photo.be/Muziek/Kronos-Crash.mp4

Reeds nagekeken:
* Firmware: laatste versie was al van bij aankoop geïnstalleerd.
* OS versie: laatste versie was al van bij aankoop geïnstalleerd.
* Zowel met als zonder USB peripherals komen de crashes voor.
* Temperatuursgebonden lijkt het niet want wanneer ik bij een crash hem af- en terug aanzet, blijft hij wel gewoon weer uren zonder problemen door doen :?.

Misschien een mogelijkheid? Ik heb een aantal mp3's via Audacity naar WAV's geconverteerd en die als audio in de audiorecorder van de Kronos gebruikt. Zou dat een reden kunnen zijn? Don't know.
Ik heb nog ergens gelezen dat hem open gooien en de geheugenchips goed aanduwen een mogelijkheid zou bieden.

Zijn er nog Kronos bezitters die andere ideeën of gelijkaardige ervaringen hebben?

Ik zou bij Thomann kunnen navragen wat te doen want hij valt nog net binnen de 2 jaren garantie maar ik zie tegen de verzending en het achterblijven zonder master workstation weinig zitten.


Alvast bedankt voor het meedenken :okdan:.


:doei:
Danny
 
Hoi Danny,

Ik heb er zelf geeneen, maar puur uit interesse heb ik wat zitten rondlezen. Naar mijn idee zijn er een aantal stappen die je kunt doorlopen:

Checklist:
1. Treedt de error altijd in hetzelfde scherm / bij dezelfde handeling / bij dezelfde patch op? M.a.w. is het te reproduceren?

2. Is je voeding constant? Power-dips kunnen dit soort rare issues prima veroorzaken. Een oplossing zou dan een voeding met backup kunnen zijn, die vangt dips in je voltage op.

3. Op korgforums.com wordt gesproken over de wav-files. Zijn ze het juiste formaat, resolutie en bitdiepte? Zijn ze allen PCM? (er zijn andere soorten/codecs mogelijk binnen de .wav container) Ik las ook over een issue met de bestandsnamen, bepaalde leestekens mogen er niet in zitten?

4. Wellicht toch firmware en OS toch herinstalleren een optie?


Just my thoughts. Hoop dat je erachter komt wat het is!
 
Knop , bedankt voor je snelle antwoord :okdan:. Om op je voorstellen te antwoorden:
1. Het valt niet te reproduceren. Soms is het tijdens het sequence, soms tijdens het gewoon spelen met één geluid. Van de systeembelasting hangt het schijnbaar ook niet af.

2. Alles hangt achter een piekbeveiligde stekkerdoos. Natuurlijk zegt dat niets over een dip. Ik zou echter wel verwachten dat mijn andere instrumenten/apparatuur ook problemen zou moeten ondervinden bij die dips. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk maar valt niet uit te sluiten. Bedoel je als oplossing een UPS tussen het wandcontact en de stekkerdoos?

3. Ik zou je verhaal van de WAV's aan kunnen nemen wanneer er in de track waar ik tijdens de crash aan werk er zo'n file in zit, maar dat is dus niet. Langs de andere kant zijn die wel in het geheugen resident.

4. Ik heb vorige week de update van de firmware gedownload en uitgevoerd maar die gaat niet verder dan te zeggen dat de laatste versie er al opstaat. OS update heb ik nog niet geprobeerd (of het opnieuw installeren) maar het lijkt me weinig waarschijnlijk dat het daarmee opgelost zal zijn.

In ieder geval wel puik van je dat je mee denkt en gereageerd hebt :okdan:.

:doei:
Danny
 
Jammer om te horen. Ik heb zelf geen Kronos, maar ken collega's die er ook problemen mee hebben, en ik lees ook regelmatig soortgelijke hardware problemen. Iets wat je van Yamaha's, Roland, Nord,... zelden of nooit hoort. Ik vind het qua klank en mogelijkheden echt een goede synth hoor, maar onder de motorkop zijn al die Kronossen in mijn ogen veredelde onstabiele pc's in een klaviervorm... sorry.
 
Jammer om te horen. Ik heb zelf geen Kronos, maar ken collega's die er ook problemen mee hebben, en ik lees ook regelmatig soortgelijke hardware problemen. Iets wat je van Yamaha's, Roland, Nord,... zelden of nooit hoort. Ik vind het qua klank en mogelijkheden echt een goede synth hoor, maar onder de motorkop zijn al die Kronossen in mijn ogen veredelde onstabiele pc's in een klaviervorm... sorry.

Daar kan ik je inderdaad stilaan in bijtreden, jammer genoeg. Eens in de maand komt het voor.

Misschien nog wat extra beschrijving van het probleem (heb ik gisteren in mijn frustratie vergeten te vermelden).

De toestand van in het filmpje verschijnt plots. Van de ene op de andere moment blokkeert alles, de klank die op dat moment klinkt, wordt ogenschijnlijk afgekapt tot één cyclus en die blijft dan continu klinken. Geen van de bedieningselementen reageert nog.

Eén keer is het voorgevallen dat een externe sequencers ook de noten die op dat moment klonken, bl ben hangen (dus Midi ondervind ook hinder van dit fenomeen).

Het enige wat je kan doen om te deblokkeren, is rebooten.

Achteraf bekeken: het gebeurde tot nu toe altijd in de sequencers mode (daar werk ik 90% van de tijd in) maar ik heb al van anderen gelezen dat ze soortgelijke problemen onder combi mode voor hadden.

:doei:
Danny
 
Een kleine update in dit verhaal. Eind november heb ik na contact met een medewerker van KORG NL de raad opgevolgd en het OS vanaf nul opnieuw geïnstalleerd. Het lag niet in de lijn van verwachtingen maar toch heb ik sindsdien geen enkele crash meer gehad :?. Ondertussen is het ook gelijk de laatste versie in plaats van de voorlaatste. Ik heb wel sinds de herinstallatie minder in de studio doorgebracht maar het resultaat lijkt dus wel beter te zijn. Mochten er dus nog mensen opzoekingen op het forum omtrent crashes zoeken, doe dan je voordeel met mijn ervaring. Misschien dat het jou ook verder helpt ;).

:doei:
Danny
 
Back
Top